5762
Sök

"Ny asfalt - kan bli en dödsfälla" - så kallad tyst asfalt?

711 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Slösurfar lite så här i natten och såg denna artikel:
http://www.bytbil.com/nyheter/tv29rkyg

Gissar att den "nya typen" är så kallad tyst asfalt.
Såg att i listan fanns: Länsväg 277 Stockholm-Lidingö och vi fick tyst asfalt på test förra året om jag inte minns fel, så jag gissar att det kan vara det.

Någon som kan bekräfta eller dementera att det är så kallad tyst asfalt artikeln talar om?

Vägar man ska se upp på:
Riksväg 70 Säter
E45 Mora
Länsväg 275 Stockholm-Sollentuna
E18 mot Åkersberga
Länsväg 257/225 Västerhaninge
Länsväg 277 Stockholm-Lidingö
E4 Linköping-Mantorp
E4 Södertälje-Nyköping
E4 Vagnhärad-Nyköping
E4 Norrköping-Linköping
E4 Linköping
E4 påfart Nyköpingsbro
E4 Vagnhärad
E4 Vagnhärad-Sillekrog
E4 Mantorp-Linköping
E4 Vagnhärad
E22 Söderköping-Västervik
Riksväg 56 Tärnsjö-Runhällen
Riksväg 56 Kungsör-Ås
Riksväg 32 Mjölby-Tranås
Länsväg 117 Eldsberga-Genevad
Riksväg 40 Annelundsmotet Borås
Riksväg 40 Landvetter, rondell
E6 Stora Höga
Länsväg 117 Andersberg, Halmstad
Rondeller i Borås och Varberg
E22 Kalmar-Västervik
Huskvarna-Rosenlund
Riksväg 40 Ljungarumsmotet Jönköping

Citerar även en anmärkningsvärd mening från artikeln:
Den sämre friktionen kan ha ett samband med att kraven på asfaltens kvalitet har sänkts för att anpassas till EU:s konkurrenslagar.

Men huvudsyftet med denna tråd kanske inte bör vara politiska diskussioner, utan snarare om asfalten i sig.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juli 2011
Om det är "tyst asfalt" som ligger på dessa vägar vet jag inte men kan bekräfta att vad som än ligger på plats, tex. längs väg 117, är rent ut sagt livsfarligt i vissa lägen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

229 Inlägg
5 juli 2011
Om det är sådan de lagt här i närheten(2 veckor gammal) så är den inte tyst vill jag lova! kör man i 70 så får man nästan skrika för att personen bredvid ska höra vad man säger, den är alldeles "gropig" och jävlig

2 337 Inlägg
5 juli 2011
Jag tror inte att det ar tyst asfalt som ligger pa de strackorna.

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
5 juli 2011
Nej, tyst asfalt är dyrare än vanlig. Denna är en billigare sort som läggs för att spara pengar. Snålheten bedrar visheten!

/Mattias

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juli 2011
Den här asfalten är väl den sorten som är riktigt svart, dvs innehåller mer tjära och mindre sten? Det står ju i artikeln att det kan bildas oljefläckar, och det känns tycker jag när man kör in på sån framförallt på motorväg att det inte är säkert. Speciellt om man plussar lite på tillåten hastighet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

223 Inlägg
5 juli 2011
Fuskasfalt är riktigt stygg när det är varmt.
Vurpade i en kurva i södra Europa på hoj för ett tag sedan.
Det var som såpa med ungefär samma grepp halvhal vinterväg.
Är det samma asfalt så uschanimej!

807 Inlägg
5 juli 2011
"En olycka skedde på en nyasfalterad sträcka och utredarna tror att värme fått oljan i asfalten att tränga upp på ytan och skapa hala fläckar". Snacka om att dra snabba slutsatser! En olycka så dömmer vi ut asfalten direkt... Ser det lite såhär, om den tål värme i stora delar av europa så borde den klara det här hemma. Och om det är så farligt så bordev någon i europa fattat att asfalten är boven och ändrat blandningen. Jag tror dock att denna artikel är betald av asfaltlobbyn här i sverige, nu kan dom inte snacka om sin expertis längre utan kanske tvingas släppa in nya företag på marknaden

I'd rather die like a man, than live like a coward

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 juli 2011
Den nya asfalten som de lade mellan säffle och åmål är skithal. Tjejen höll på att få kast på sin golf. Är 100-sträcka där iaf.

Kör man på den gamla beläggningen (de har bara lagt på asfalt på huvudfilen där det är 2-filigt) och sen åker ut på den nya så känner man hur bakänden försöker dra sig.

Drar man på som fan på den nya asfalten så spinner de på 3an och på den gamla bara till 2an.
Att asfalten sedan ser "blöt" ut varma dagar känns ju inte heller bra...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juli 2011
drazen_gti skrev:
"En olycka skedde på en nyasfalterad sträcka och utredarna tror att värme fått oljan i asfalten att tränga upp på ytan och skapa hala fläckar". Snacka om att dra snabba slutsatser!

Jag vet inte varifrån du citerar? Jag hittar däremot detta:

"utredare har en teori om att asfaltens lägre kvalitet är orsaken"

Oavsett vad så har utredarna sannolikt tillgång till alla fakta, och utredarna lär knappast själva ha intresse i asfaltsindustrin. En väldigt stor skillnad mellan Sverige och många andra EU länder, framförallt i södra Europa är synen på säkerhet och olycksstatistik. Säkerhet är inte lika prioriterat helt enkelt.

807 Inlägg
5 juli 2011
caromania skrev:
drazen_gti skrev:
"En olycka skedde på en nyasfalterad sträcka och utredarna tror att värme fått oljan i asfalten att tränga upp på ytan och skapa hala fläckar". Snacka om att dra snabba slutsatser!

Oavsett vad så har utredarna sannolikt tillgång till alla fakta, och utredarna lär knappast själva ha intresse i asfaltsindustrin. En väldigt stor skillnad mellan Sverige och många andra EU länder, framförallt i södra Europa är synen på säkerhet och olycksstatistik. Säkerhet är inte lika prioriterat helt enkelt.

citerar från artikeln. Och varför skulle inte utredarna kunnat få lite pengar under bordet? Asfaltkartelen, hört talas om den? För att kunna dömma ut den nya asfalten som duger åt en jävla massa människor med fler soldagar än vad vi har här utifrån en olycka känns fan inte ok! Om folk halkar av vägen på dom sträckor som har det nya beläggningen åt alla håll o kanter så köper jag det men att gå ut med en sån artikel är endast skrämselpropaganda o inget annat

9 156 Inlägg
5 juli 2011
Sträckan linköping-norrköping är inte tyst asfalt. Är en jäkla skillnad på väg om man jämnför med innan dom la om den biten. Så fort det kommer lite regn på vägen så blir det halt, ungefär som vingerväglag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juli 2011
drazen_gti skrev:
caromania skrev:
drazen_gti skrev:

citerar från artikeln. Och varför skulle inte utredarna kunnat få lite pengar under bordet? Asfaltkartelen, hört talas om den? För att kunna dömma ut den nya asfalten som duger åt en jävla massa människor med fler soldagar än vad vi har här utifrån en olycka känns fan inte ok! Om folk halkar av vägen på dom sträckor som har det nya beläggningen åt alla håll o kanter så köper jag det men att gå ut med en sån artikel är endast skrämselpropaganda o inget annat

Sorry på citatet där, jag kom till en annan variant av artikeln. Nu ser jag samma text. Mycket märkligt.

Men faktum kvarstår, det förkommer en ohygglig mängd olyckor i södra Europa som man rycker på axlarna åt. I Sverige har vi en helt annan syn på säkerhet, och det är inte första gången säkerhetskrav sänks eller gränsvärden höjs i Sverige då vi rättar oss efter EU. Faktiskt.

807 Inlägg
5 juli 2011
caromania skrev:
drazen_gti skrev:
caromania skrev:

Sorry på citatet där, jag kom till en annan variant av artikeln. Nu ser jag samma text. Mycket märkligt.

Men faktum kvarstår, det förkommer en ohygglig mängd olyckor i södra Europa som man rycker på axlarna åt. I Sverige har vi en helt annan syn på säkerhet, och det är inte första gången säkerhetskrav sänks eller gränsvärden höjs i Sverige då vi rättar oss efter EU. Faktiskt.

håller med att svensk säkerhetsarbete är i världsklass, ingen snack om saken. Svensk byggteknik däremot är inte det. Kolla bara skanskas vägbyggen i slovakien tror jag det var. Men som sagt var så tror jag mer på att man blandat fel än att asfalten i sig är boven, för om den blir snorhal i 25 graders värme tänk då hur den skulle bli i 30-40 graders värme, skulle inte gå o köra bil i sydeuropa.
Nånting luktar skumt i hela den här grejen, det är stora pengar och många intressen i den branschen, inget är en tillfällighet...

227 Inlägg
5 juli 2011
här i trakten där jag bor har dom lagt nån skum  asfalt som sprutade lim direkt på den gamla sen sprutade dom ut grus uppe på tongue

9 156 Inlägg
5 juli 2011
_RaggarN skrev:
här i trakten där jag bor har dom lagt nån skum  asfalt som sprutade lim direkt på den gamla sen sprutade dom ut grus uppe på tongue

Hehe, det är så dom gör mitt ute i ingenstans! tongue Det är ännu billigare än det dom lägger på dom större vägarna, lite högre vägljud blir det också.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 juli 2011
_RaggarN skrev:

Oljegrus menar du. Brukar skjuta grymt myckt stenskott nylaggd iaf... Hatar det.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

227 Inlägg
5 juli 2011
zovix skrev:
_RaggarN skrev:

Oljegrus menar du. Brukar skjuta grymt myckt stenskott nylaggd iaf... Hatar det.

Mvh Magnus

kan nog stämma för grus sprutade det iaf sad

711 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Ja, oljegrus är väl livsfarligt, blir väl snorhalt i både värme och regn?
Fick för mig att man lagt oljegrus på den ökända Slingerbulten, mest för att sänka farterna på både 2 och 4 hjul.

Sök