4224
Sök

Bränslepumpsproblem? Volvo 740 gle b230e

1 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Hej har en 740 gle b230e som började jävlas för ett tag sedan, kunde rätt som det var bara tvärdö medans man körde för att sedan med lite tur gå att starta ett tag senare med nyckeln. När den väl gick så märkte man ingenting underligt med motorn. Med tiden så blev den dock svårare o svårare att starta o det blev tätare mellan gångerna den tjuvstannade och sen var den stendöd. Har bytt ut vevaxelgivaren eller vad den nu heter som sitter i fördelaren på den här motorn o efter det så startar motorn till en kort stund för att sedan dö, vrider på nyckeln igen o då hoppar den igång något segare o tredje gången inte alls, efter ett tag kan man sedan göra om samma procedur. Är det någon som har några ideer? beskriv gärna utförligt för jag har inte så mycket kunskap om volvo. Tack på förhand/Simon

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juli 2011
SÖÖÖÖÖK! Det här avhandlas nästan dagligen, det troligaste äv väl att bränslepumpsreläet har gjort sitt, jag tror att det är svart på din bil och sitter på/kring rattsången inne i kupén. Som sagt, det finns ett par hundra trådar som avhandlar felsökning av gamla Volvo med rödblock så sök om du inte hittar det på direkten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2011
RD_87 skrev:
SÖÖÖÖÖK! Det här avhandlas nästan dagligen, det troligaste äv väl att bränslepumpsreläet har gjort sitt, jag tror att det är svart på din bil och sitter på/kring rattsången inne i kupén. Som sagt, det finns ett par hundra trådar som avhandlar felsökning av gamla Volvo med rödblock så sök om du inte hittar det på direkten.

nja det är nog grönt och sitter bland alla andra relän bakom askoppen  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
turboforssen skrev:
RD_87 skrev:

nja det är nog grönt och sitter bland alla andra relän bakom askoppen  smile

Det har du såklart rätt i!! Jag såg bara B230E och läste int ens bilmodell, 740 har reläerna bakom askoppen och 240 med B230E har vid rattstången. smile Dessutom är jag inte säker på om reläet är svart på alla 240 med E-motor eller om det bara är tidiga bilar?
Hur som helst, det finnes massor med info om liknande problem i detta forumet.

21 761 Inlägg
15 juli 2011
Svart relä var nog bara på tidigare i så fall, min -86 har iaf grönt och jag vet att även -85 turbo har grönt. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Svart relä var nog bara på tidigare i så fall, min -86 har iaf grönt och jag vet att även -85 turbo har grönt. smile

Det kan ju vara att svart är typ från mekonomen eller nåt, för på min -86 GLT och på kompisens -80 var det svart. Men hur många har kvar orginalet, det lär väl finnas bilar som är inne på 3-4 reläer vid det här laget. smile

21 761 Inlägg
15 juli 2011
Grönt är originalfärgen på senare E-motorer, vitt är originalfärgen på åtminstone de första F-motorerna. Är mycket säker på det. smile

Min 240 GLT köpte jag 1992, dvs den var 6 år gammal, och den har grönt relä.
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2011)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Grönt är originalfärgen på senare E-motorer, vitt är originalfärgen på åtminstone de första F-motorerna. Är mycket säker på det. smile

Min 240 GLT köpte jag 1992, dvs den var 6 år gammal, och den har grönt relä.

grönt relä = k-jet
vittrelä = lh2,2 \ lh2,4

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök