Hur tar ja reda på om ja har 10 eller 20 ventils motor?

Ksj
21 juli 2011 · 1 217 Inlägg

no_fake skrev:

Ksj skrev:

RaggarVargen skrev:

Men är du trög. han som skapade tråden säger ju att förra ägaren kanske byt ut motorn och frågar därför hur man kan se det.

Nej, men jag litar inte riktigt på vad folk säger.
Om ts är osäker så är det lättast att gå ut och knäppa en bild och lägga upp här.

ne lita inte men ge fan i att skriva i tråden då.. och om han lägger upp bild hur ska du se skillnaden mellan en 10v och 20v?

Men du, lilla moppsiga skogsmänniska, ta och tagga ner några hekton och ta ett par klunkar hb.

Har jag sagt att JAG skulle se skillnad?
Lättast är väll att försöka se om han har ett eller två kamdrev annars skulle jag tro.

Folk som är mer bekanta med dom här motorerna kan förmodligen se massvis med skillnader, det kan inte jag.

Saab 900 "2.1an" (1992)
no_fake
21 juli 2011 · 865 Inlägg

AirOne skrev:

no_fake skrev:

Ksj skrev:

Nej, men jag litar inte riktigt på vad folk säger.
Om ts är osäker så är det lättast att gå ut och knäppa en bild och lägga upp här.

ne lita inte men ge fan i att skriva i tråden då.. och om han lägger upp bild hur ska du se skillnaden mellan en 10v och 20v?

..det kanske står på kamremskåpan..som är tidigare beskrivet i tråden..?

ja men om du öppnar huven och tar en bild då syns det ju inte så bra vad det står.. men fotar han från sidan och på kåpan så ser man klart och tydligt...

Mack Forum- och sitemoderator
21 juli 2011 · 26 167 Inlägg

Ksj skrev:

no_fake skrev:

Ksj skrev:

Nej, men jag litar inte riktigt på vad folk säger.
Om ts är osäker så är det lättast att gå ut och knäppa en bild och lägga upp här.

ne lita inte men ge fan i att skriva i tråden då.. och om han lägger upp bild hur ska du se skillnaden mellan en 10v och 20v?

Men du, lilla moppsiga skogsmänniska, ta och tagga ner några hekton och ta ett par klunkar hb.

Har jag sagt att JAG skulle se skillnad?
Lättast är väll att försöka se om han har ett eller två kamdrev annars skulle jag tro.

Folk som är mer bekanta med dom här motorerna kan förmodligen se massvis med skillnader, det kan inte jag.

Ööh..båda har väl två kamdrev?
Men jag håller med..alla kan bara lugna ner sig ett hekto och dricka lite Trocadero tills TS har lagt upp lite bilder..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
21 juli 2011 · 26 167 Inlägg

no_fake skrev:

AirOne skrev:

no_fake skrev:

ne lita inte men ge fan i att skriva i tråden då.. och om han lägger upp bild hur ska du se skillnaden mellan en 10v och 20v?

..det kanske står på kamremskåpan..som är tidigare beskrivet i tråden..?

ja men om du öppnar huven och tar en bild då syns det ju inte så bra vad det står.. men fotar han från sidan och på kåpan så ser man klart och tydligt...

Har TS lite hjärna så tar han bilder från lite olika håll..och då kommer nog texten med förhoppningsvis..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
no_fake
21 juli 2011 · 865 Inlägg

AirOne skrev:

no_fake skrev:

AirOne skrev:

..det kanske står på kamremskåpan..som är tidigare beskrivet i tråden..?

ja men om du öppnar huven och tar en bild då syns det ju inte så bra vad det står.. men fotar han från sidan och på kåpan så ser man klart och tydligt...

Har TS lite hjärna så tar han bilder från lite olika håll..och då kommer nog texten med förhoppningsvis..

helt sant fast brukar vara sällan folk tänker så smart lol

Mack Forum- och sitemoderator
21 juli 2011 · 26 167 Inlägg

no_fake skrev:

AirOne skrev:

no_fake skrev:

ja men om du öppnar huven och tar en bild då syns det ju inte så bra vad det står.. men fotar han från sidan och på kåpan så ser man klart och tydligt...

Har TS lite hjärna så tar han bilder från lite olika håll..och då kommer nog texten med förhoppningsvis..

helt sant fast brukar vara sällan folk tänker så smart lol

Nej men under har ju skett tidigare..hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
vitto Bäst
21 juli 2011 · 250 Inlägg

både 10 v och 20v har 2 kamdrev.
Lossa grenröret och kolla in om du ser att det är en eller två ventiler? (fota med mobilen in i mynningen)

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
21 juli 2011 · 2 100 Inlägg

Nu fick jag en snilleblixt. Glt har ett helt annat insug jämfört med en 144 hästars.

144 hästars: Som du ser är insugets "kanaler" runda.
https://www1.garaget.org/archive/48/47024/41135/41135-371986.jpg

Och här är en bild på mitt insug. 170 hästars motorn. Lite "kantigare" kanaler.
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77389/77389-7a8be067331b9eb6db07bb06d9c4f601.jpg

Glt motorn har även spjäll inne i själva insuget som 144hk saknar!

Tja!
RaggarVargen
21 juli 2011 · 210 Inlägg

Ksj skrev:

no_fake skrev:

Ksj skrev:

Nej, men jag litar inte riktigt på vad folk säger.
Om ts är osäker så är det lättast att gå ut och knäppa en bild och lägga upp här.

ne lita inte men ge fan i att skriva i tråden då.. och om han lägger upp bild hur ska du se skillnaden mellan en 10v och 20v?

Men du, lilla moppsiga skogsmänniska, ta och tagga ner några hekton och ta ett par klunkar hb.

Har jag sagt att JAG skulle se skillnad?
Lättast är väll att försöka se om han har ett eller två kamdrev annars skulle jag tro.

Folk som är mer bekanta med dom här motorerna kan förmodligen se massvis med skillnader, det kan inte jag.

XD

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Christian S
21 juli 2011 · 4 816 Inlägg

kastintegrusivevhus skrev:
Har du en 144 hk motor så står det B5252S på kåpan till kamremmen, annars B5254s om det är GLT20 v.
Rätta mig nån om ja har fel!

det stämmer men det är ju hur lätt som hellst att byta kåpa eller ta bort klisterlappen så därför är det bättre att kolla på kanten ovanför vattenpumpen, där står motorbetäckningen inristat och är lite svårare att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
buddha88
22 juli 2011 · 274 Inlägg

Volvo 5 cyl maskiner upp te -99 me 140 hk va me 10 ventiler...
Volvo 5 cyl maskiner me 170 har alltid vart me 20 ventiler...
B5252 o B5252S, 10v...
B5254 o B5254S, 20v...

Så i ditt fall så kolla va de står på maskin...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang