5987
Sök

Bluddar/tvekar vid fullgas en kort stund

unibet
28 juli 2011
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo 740 turbo
B230ft

• Årsmodell
1990

• Miltal
25k

• Modifikationer på bilen
chippad,större spridare o turbo,3"avgas,3"lmm,alu ic,

• Hur yttrar sig felet?
Bilen går bra om man fegar på gasen, men trampar man fullt så bluddrar/tvekar den i ca 1-2 sekunder och sen skjuter den på bra, det gäller när man stampar botten på 2ans växel. ligger man på 4an och gasar fullt så juckar den omkring 4000-4500rpm i några sekunder och sen skjuter på bra.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Det blir såhär när man trampar gasen i botten

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har provat med andra tändkablar samt tändspole, bilen har aldrig varit såhär innan utan har alltid gått perfekt tills i förrgår då den började med det här. Jag är inne på om det är något bränsleproblem, typ bränslefilter/pump mm.. Behöver iaf all hjälp jag kan få. smile

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
15 107 Inlägg
28 juli 2011
bränsleproblem låter det som

orsaken är nog dina spridare har du gjort gjort något med lmm:en
låter som den surar till och sen går lambda regleringen in och sänker spridartiderna och då går den

Kör fort så hinner inget hända...

unibet
28 juli 2011
Trådstartare
Growe skrev:
bränsleproblem låter det som

orsaken är nog dina spridare har du gjort gjort något med lmm:en
låter som den surar till och sen går lambda regleringen in och sänker spridartiderna och då går den

nej jag har inte gjort något med spridarna eller lmm, jag funderade på om bränslefiltret är täppt för nu när jag tänker efter så tankade jag i 20 liter ifrån en gammal dunk,givetvis ny soppa men gammal dunk som har inte varit använd på riktigt länge.. kan ju vara så att det hängde med mycket skit ner, för det blev efter det här tror ja.

unibet
28 juli 2011
Trådstartare
Tror jag hittade felet, tändkabeln till första cylindern knäpper inte riktigt i fördelaren, provade med en annan tändkabel och då klickade det så fördelaren är hel. men som sagt,tändkablarna ser inte riktigt fräscha ut allmänt samt så verkar ju en tändkabel sönder..
bilen har börjat bluddra mer nu och har jag varit och åkt några mil o sen ställer mig på en parkering så verkar den gå på 3 cylindrar bara till och från.

Ska beställa nya tändkablar från vparts, hoppas det löser sig då.

Sök