Volvo 945 har fått dåligt ladd ?!

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Tjenare tjenare i blåbärsskogen!
Nu är det så att jag har införskaffat mig en 945 ltt 96:a som var chippad och hade ett ladd på 0.5 bar vid nyköp, naturligtvis så slängde man väl på ett T-kors mellan turbon å WG:n så man fick lite mer ladd så det slutade på att jag åkte runt med 0.8-0.9 bar . men nu har det hänt något märkligt. nu laddar den "bara" 0.6 bar så jag har tappat en hel del ladd. provade att dra bort T-korset å då laddade det bara 0.3 bar, som en helt vanlig ltt, har kollat över alla slangar och bytt dom som har varit dåliga och det har inte gett någon skillnad skillnad, kan det vara mitt chip som har sagt upp sig?! eller är det min turbo som håller på att ge vika måntro ?! Någon trevlig liten människa som har något vettigt svar på detta fenomen ?

Tacksam för svar // Mizzy cool

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juli 2011 · 3 352 Inlägg

Kollat så alla tryckrör och slangar är täta?

Stenzzon
28 juli 2011 · 173 Inlägg

utsliten Wg?

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Kollat så alla tryckrör och slangar är täta?

jajemen

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Stenzzon skrev:
utsliten Wg?

verkar som att det är den som är boven i det hela . går det att ordna eller ska man införskaffa sig en ny ?

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juli 2011 · 3 352 Inlägg

Stänger wg´n redigt då? Men är nu wastegateklockan kass så tjuvöppnar den lite och bygger aldrig ngt högt ladd. Men ska du köpa en ny wastegateklocka så köp en med t ex 0,8 bars fjäder. Det är mkt bättre än t-kors, pysventiler och sån skit.

Senast redigerat av Marcus_89 (28 juli 2011)

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Stänger wg´n redigt då?

kan jag inte svara på då jag inte är något geni på dessa sniglar .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juli 2011 · 3 352 Inlägg

Vet du vad wastegateklockan sitter? Det är den som styr wastegaten på din turbo. Är den kass så kan den öppna wastegaten och då kan aldrig något högt laddtryck byggas upp. Men att åka med ltt.klocka och pysventil är aldrig optimalt heller.

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Vet du vad wastegateklockan sitter? Det är den som styr wastegaten på din turbo. Är den kass så kan den öppna wastegaten och då kan aldrig något högt laddtryck byggas upp. Men att åka med ltt.klocka och pysventil är aldrig optimalt heller.

klart jag vet vart wastegaten sitter. men jag ska se om jag får tag i en ftt klocka eller något liknande eller någon roligare klocka att montera , nån som har nå bra tips vart man kan få tag i någon ? smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juli 2011 · 3 352 Inlägg

Bra det smile turbomeck, bsr, gik turboteknik, blocket m.m. Bara leta smile

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Bra det smile turbomeck, bsr, gik turboteknik, blocket m.m. Bara leta smile

jag får ta och göra det så det blire lite fart på bilen igen wink såg att BSR hade 1.0 bars WG, verkar lite lätt o lagomt intressant faktiskt smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Aga_Diff Bärs!
28 juli 2011 · 3 456 Inlägg

MiZzY91 skrev:

Marcus_89 skrev:
Vet du vad wastegateklockan sitter? Det är den som styr wastegaten på din turbo. Är den kass så kan den öppna wastegaten och då kan aldrig något högt laddtryck byggas upp. Men att åka med ltt.klocka och pysventil är aldrig optimalt heller.

klart jag vet vart wastegaten sitter. men jag ska se om jag får tag i en ftt klocka eller något liknande eller någon roligare klocka att montera , nån som har nå bra tips vart man kan få tag i någon ? smile

http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juli 2011 · 3 352 Inlägg

Låter vettigt det wink

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Aga_Diff skrev:

MiZzY91 skrev:

Marcus_89 skrev:
Vet du vad wastegateklockan sitter? Det är den som styr wastegaten på din turbo. Är den kass så kan den öppna wastegaten och då kan aldrig något högt laddtryck byggas upp. Men att åka med ltt.klocka och pysventil är aldrig optimalt heller.

klart jag vet vart wastegaten sitter. men jag ska se om jag får tag i en ftt klocka eller något liknande eller någon roligare klocka att montera , nån som har nå bra tips vart man kan få tag i någon ? smile

http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

ställbart å grejer, vilken " Lyx" , hade ju kanske vart nå å satsa på å skicka iväg gammla klockan i samma veva smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 juli 2011 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Låter vettigt det wink

ny koppling å tryckplatta på det sen bara så blire rock´n roll i familjebilen wink

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
29 juli 2011 · 173 Inlägg

såg att det gick att göra en liten "fuling" med att hänga på en extern fjäder på wastegaten  ?! 
något att lägga energi på, med tanke på att fjädern i WG:n redan e slut?!

tänkte att man kunde väl få åka lite roligare än det som är just nu tills nya WG klockan kommer

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang