2858
Sök

Ingen ginsta och ingen bränsle pump som går på opel calibra -92

490 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Bil: Opel calibra 1992 (import)

Köpte bilen som en "renoveringsobjekt" men trasig topplockspackning.

Topplockspackningen är fixat och allt runt i kring så det ska bara vara att vrida på nyckeln igentligen men det är här mitt problem kommer, Jag vrider på nyckel men det hörs inget ljud från bränsle pumpen och det finns heller ingen gnista när jag kör den på "starten" har provat att byta styrbox mm. har även provat med direkt el på pumpen och då går den så det måste ju vara något fel innan den. nån som kan hjälpa mig ?

Ps. förklarade så gott jag kunde fråga om ni inte förstår! Mvh marcus

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Forummoderator
18 283 Inlägg
28 juli 2011
Inget gammalt larm som ligger och spökar? Eftermonterade sådana brukar ofta ha centralenheten under ratten så kolla under den panelen. Import? Startspärr var krav på tidiga importbilar.

Ingen hejare på Calibra skriver det jag kan..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

490 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Sitter inget larm på den så den är det inte men det med start spärren låter ju lite lurigt! Men borde start motorn gå isf? tror startmmotorn inte ens går runt då, eller så är det jag som är ute och cyklar:P

Inte jag heller tyvär men tack för tipsen!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
29 juli 2011
Jo startmotorn går ändå... men denna borde finnas lätttillänglig någonstans på instrumentbrädan... bara att leta efter ett blinkande hål... om det nu inte skulle vara detta så kolla bränslerelät... hade strul med det på min calibra...  Lycka till med allt.

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Forummoderator
18 283 Inlägg
29 juli 2011
sonaxvax skrev:
Sitter inget larm på den så den är det inte men det med start spärren låter ju lite lurigt! Men borde start motorn gå isf? tror startmmotorn inte ens går runt då, eller så är det jag som är ute och cyklar:P

Oftast går startmotorn även om startspärren slår till. Den cuttar bränsletillförseln. Nu är ju din bil lite till åren så det är i så fall tal om en eftermonterad sådan. Men har du varken nån dosa eller nåt annat kul på nyckelknippan så tror jag du får leta vidare...

Om jag fattar saken rätt så går bilen när du tvångskör pumpen? I så fall är bränslepumpsrelä nästa anhalt att granskas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
29 juli 2011
Han bil är en tidig importbil... Hans regnr börja med T, så den borde vara importerad redan 02.

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

490 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
sonaxvax skrev:

Oftast går startmotorn även om startspärren slår till. Den cuttar bränsletillförseln. Nu är ju din bil lite till åren så det är i så fall tal om en eftermonterad sådan. Men har du varken nån dosa eller nåt annat kul på nyckelknippan så tror jag du får leta vidare...

Om jag fattar saken rätt så går bilen när du tvångskör pumpen? I så fall är bränslepumpsrelä nästa anhalt att granskas.

Det sitter en knapp på nyckeln meen vad den är till har jag ingenaning:P bränslepumpen går med direkt ström så den är ej trasig men får fortfarande ingfen gnista! så det måste vara någonting som "tar bort" bränslet och tändningen kan nog vara en startspärr men har ingen erfarenhet av något sådan va gör man för att få "ur" den ?

490 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
NeOx skrev:
Jo startmotorn går ändå... men denna borde finnas lätttillänglig någonstans på instrumentbrädan... bara att leta efter ett blinkande hål... om det nu inte skulle vara detta så kolla bränslerelät... hade strul med det på min calibra...  Lycka till med allt.

blinkade hål ? hur får jag ur den då? tongue

Sök