3394
Sök

Hitta jord från hastighetsmätare på Volvo 740 - 90

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Tjena!
Har lite småproblem fortfarande med hastighetsmätaren och bränslemätaren i min 740, men är på bättringsvägen iaf. wink

Nu undrar jag bara vart går jorden (minus) från hastighetsmätaren på mätarhuset?
Har letat under ratten och bakom mätarhuset men de verkar försvinna inunder ventilationen i mitten och vidare igenom torpedväggen. Men vart sen då? hmm

Någon som har ett schema på detta?

Problemet är att hastighetsmätaren och bränslemätaren fungerar bättre när motorn är varm och då borde det vara något som värmer så signalen går fram till hastighetsmätaren och jordas.

Någon som vet eller har haft liknande problem?

477 Inlägg
30 juli 2011
vilket instrument har du? antar att du menar bilen du har lagt upp på din press och då borde du väll ha 88B om jag inte är helt fel ute! hittade en gammal anteckning i datan som jag gjorde för länge sedan då jag höll på med mitt gamla instrument och byggde om lite... kan inte garantera att den är korrekt men då jordar tydligen kabeln direkt i säkringsdosan!

3-stift mätarhus >88A
D1  Grön-vit = hastighetsgivare signal
D2  Brun = jord i säkringsdosan
D3  Blå-röd = tändningslås +

4-stift mätarhus 88B>
D1  Grön-vit = hastighetsgivare  signal
D2  Brun-vit = hastighetsgivare  jord
D3  Svart = jord i säkringsdosan
D4  Blå-röd = tändningslås +

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
vilket instrument har du? antar att du menar bilen du har lagt upp på din press och då borde du väll ha 88B om jag inte är helt fel ute! hittade en gammal anteckning i datan som jag gjorde för länge sedan då jag höll på med mitt gamla instrument och byggde om lite... kan inte garantera att den är korrekt men då jordar tydligen kabeln direkt i säkringsdosan!

3-stift mätarhus >88A
D1  Grön-vit = hastighetsgivare signal
D2  Brun = jord i säkringsdosan
D3  Blå-röd = tändningslås +

4-stift mätarhus 88B>
D1  Grön-vit = hastighetsgivare  signal
D2  Brun-vit = hastighetsgivare  jord
D3  Svart = jord i säkringsdosan
D4  Blå-röd = tändningslås +

Oj, det där var bra information! TACK!
Jo, det är 4-stift ibak så det är ett 88B. Yasaki har väl distanser mellan antal mil den gått? Det har jag inte på min så det borde vara ett VDO smile
Ska kolla säkringsdosan.

Sök