Generator problem, D+ Kabelbrott?

BraBanan
30 juli 2011 · 142 Inlägg

Har under en längre tid bråkat med generatorn på min rover 620ti.
Felet är att den laddar dåligt ibland och ljuset i kupen och alla lyktor flimmrar.
jag har gjort om alla jordningar och renoverat generatorn helt och hållet utan att få något resultat.
idag så tog jag bort D+ kabeln och testade starta bilen, och då försvann alla problemen. all belysning slutade flimmra och man kunde till och med höra bränslepumpen gå mer rent.

så frågan kvarstår. Vad i hela världen kan de vara för fel?! vart går D+ kabeln och vad gör den?
Jag fullständigt avskyr att syssla med el, och speciellt på bilar. så om någon vet vad de kan vara för problem, snälla hjälp mig! smile

Projekt mazda rx7 "Azureus-7" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264308
www.an88.seAN-kopplingar och slang.
www.dsgbutiken.se Sjukt bra service och hjälp.
www.vegoria.se Jobbet, allt möjligt bra!
Mazda rx-7 "Azureus" (1993)
Nissan Gt-r (2011)
Drönirettab
30 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Kabeln brukar gå från laddningslampan i instrumenthuset ner till generatorns D+, den ger en förmagnetisering till generatorns dioder så att generatorn kan börja ladda när motorn går igång. Om den kabeln tas bort så kan inte generatorn börja ladda på vanligt sätt. smile

Det kan dock fungera att varva upp motorn till tex 2000-3000 varv för att "tvinga" igång laddningen, men så fort bilen har varit avstängd så måste samma procedur upprepas för att det ska ladda.

Eftersom du plockade bort kabeln till D+ så borde inte generatorn ge någon laddspänning såvida du inte varvar upp motorn, annars verkar det ju konstigt.

Har du mätt laddspänningen dels när kabeln var ansluten och dels nu när kabeln är borttagen?

Expoze
30 juli 2011 · 2 024 Inlägg

Låter som en likriktardiod i generatorn är kass. Vad menar du när du säger att du renoverat generatorn?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
BraBanan
31 juli 2011 · 142 Inlägg

Expoze skrev:
Låter som en likriktardiod i generatorn är kass. Vad menar du när du säger att du renoverat generatorn?

jag köpte generatorn nyrenoverad av firma då min gamla slutade ladda efter en hård körning.
ska skruva isär baksidan på den imorgon och kika hur det ser ut! vet dock att där man sätter fast d+ kabeln så sitter det en ytterst tunn kabel monterad.. så jäkla svårt att förklara när jag inte vet vad det heter.. men den går från det "undre kretskortet" till de övre som har "pinnen" man sätter d+ kabeln på.. förlåt för asdålig beskrivning. lär googla på lite ord nu.

Projekt mazda rx7 "Azureus-7" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264308
www.an88.seAN-kopplingar och slang.
www.dsgbutiken.se Sjukt bra service och hjälp.
www.vegoria.se Jobbet, allt möjligt bra!
Nissan Gt-r (2011)
Mazda rx-7 "Azureus" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang