Volvo 855 R 97 med skuret vevlager

wallinvasteras transport ledare
2 augusti 2011 · 19 Inlägg

Hur mycket slöare blir den? Trassel med data boxen? Men om man gör tvärtom? Om man tar den friska delarna från min skurna R med turbo. spridare, databox mm vad händer då? Ursäkta alla dessa knas frågor men jag är amatör när det gäller detta å ska låta en verkstad byta motorn å dem tar ca 10 tusen för detta..

Jag har en fräscch t:a på gång därav frågorna=) vad skulle ni ha gjort?







Marlboroman skrev:

wallinvasteras skrev:
Jag har inte lyckats få tag i en 2.3 liters motor än men däremot fick jag tag i en ny renoverad 2 liters(t5) motor. Kan jag sätta i den i stället? Blir det några problem med data boxen osv?

Klart du kan - om du vill ha slöare bil. Och så länge du flyttar över spridarna från din gamla motor om det inte sitter likadana på så är det bara att sätta i och åka.

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Marlboroman
2 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Hur mycket slöare blir den? Trassel med data boxen? Men om man gör tvärtom? Om man tar den friska delarna från min skurna R med turbo. spridare, databox mm vad händer då?

Den blir klart märkbart slöare, märks framförallt på lägre varv. Och som sagt - flyttar du över spridarna blir det inget bekymmer med boxen. Det som händer om du flyttar över dem delarna är du gör det du ska göra för att få den motorn att funka så bra som möjligt. Men den kommer ändå vara slöare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
wallinvasteras transport ledare
2 augusti 2011 · 19 Inlägg

Hm vilket dilemma jag hamnade i, jag har en 855 R som är fin karossen är i bra skick bra skick för övrigt men problemet är att motorn skar kort efter inköpet. Å det verkar vara brist på 2,3 liters motorer. En idé jag hade var att köpa en t:5 med 2,3:an å bara ta motorn, turbon osv å låta resten gå till skroten..Problemet är bara den dubbla arbetskostnaden som tillkommer=( Vad finns det för alternativ?


Marlboroman skrev:

wallinvasteras skrev:
Hur mycket slöare blir den? Trassel med data boxen? Men om man gör tvärtom? Om man tar den friska delarna från min skurna R med turbo. spridare, databox mm vad händer då?

Den blir klart märkbart slöare, märks framförallt på lägre varv. Och som sagt - flyttar du över spridarna blir det inget bekymmer med boxen. Det som händer om du flyttar över dem delarna är du gör det du ska göra för att få den motorn att funka så bra som möjligt. Men den kommer ändå vara slöare.

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
haggen90
2 augusti 2011 · 496 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Hej igen!

Jag har inte lyckats få tag i en 2.3 liters motor än men däremot fick jag tag i en ny renoverad 2 liters(t5) motor. Kan jag sätta i den i stället? Blir det några problem med data boxen osv? Eftersom original effekten är 250 hk på den skjutna motorn och 210 hk på 2 liters motorn..el har jag fel? Tacksam för all hjälp

Aldrig gjort..

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Marlboroman
2 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Å det verkar vara brist på 2,3 liters motorer. En idé jag hade var att köpa en t:5 med 2,3:an å bara ta motorn, turbon osv å låta resten gå till skroten..Problemet är bara den dubbla arbetskostnaden som tillkommer=( Vad finns det för alternativ?

Visst kan det vara knepigt att hitta en 2,3:a som är något att ha, så man får ha tålamod och hålla koll på skrotar / forum / blocket och alla andra sidor med annonser man kan hitta.

Alternativet som dyker upp i min skalle är ju att ta ner tråget och kolla hur vevaxel / vevstakar ser ut. För är det bara något lager som gett sig, men man klarat vev + stake så är det ju ara att sätta i nya lager och åka igen.

Ett ytterligare alternativ är ju att renovera den motor du har.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
wallinvasteras transport ledare
2 augusti 2011 · 19 Inlägg

Jag fick ett total haveri på motorn, en vevstake tittade ut från blocket och förmodligen blev det av att vev lagret skar. Detta hände samma dag som jag köpte bilen och jag hade kanske kört 8 mil innan det hände..

Är det samma turbo på en t5:a på en en R? Om jag vill ha tillbaka den effekten på 250 hk krävs det alltså en 2.3 liters motor? Blir det nån effekt ökning på en t5:a om man flyttar över nåt från en R?

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Marlboroman
2 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Är det samma turbo på en t5:a på en en R?

Det beror på, har du en R med manuell låda så är det inte samma turbo som på T5, dem med automat har samma turbo som T5.

wallinvasteras skrev:
Om jag vill ha tillbaka den effekten på 250 hk krävs det alltså en 2.3 liters motor?

Ja, det är det enklaste och vettigaste sättet.

wallinvasteras skrev:
Blir det nån effekt ökning på en t5:a om man flyttar över nåt från en R?

Motorerna är ju till stor del lika, men flyttar man över det som skiljer så blir det ju samma effekt som i en r-motor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang