Audi A4 Oljelampa Lyser När Motorn Blir Varm

Mikey_audi
13 juli 2011 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med min audi a4. Det handlar om oljetrycks lampan. Varje gång jag har åkt cirka 1,5 mil till 2 mil så lyser oljetrycks lampan. Då stänger jag alltid av bilen och väntar cirka 10 sekunder och sen startar jag den igen "OCH DÅ LYSER INTE LAMPAN". Kör vidare i 500 meter och lampan börjar lysa. stänger av bilen, startar igen och kan köra 500 meter innan den börjar lysa IGEN. Jag tänkte att det var oljetrycks givarn som det var fel på så jag bytte den, men problemet var fortfarande kvar. Då bytte jag olje filter och olja, men det funkade inte. (Hade redan bytt olja och olje filter innan detta byte för en vecka sen).

Så då undrar jag. vad kan felet vara? Det som händer är att lampan lyser endast när motorn blir "VARM". Men det kostiga är att när jag stänger av bilen och startar den igen slutar lampan lysa.(500 meter senare lyser den igen).
Om bilen är kall från början så kan man åka 1,5 till 2 mil innan den börjar lysa!!!!

Det Måste ha något med att oljan blir för varm eller något sånt tänker jag. Vad tror ni?

Audi-Alex
1 augusti 2011 · 45 Inlägg

Om du har en 1.8t så är jag helt övertygad om att sug silen till oljepumpen har koxat igen. Ner med oljetråget och byt eller bränn ur sug silen(försiktigt, annars bränner du sönder silens nät).

Underlättar om du har en riktigt bil lyft eftersom du kanske behöver släppa framvagnsbalken, bereonde på årsm.

/Alex

fish Allfixare
1 augusti 2011 · 1 475 Inlägg

Håller med alex, det som händer är att koxet fastnar i silen när oljan sugs upp. När du stänger av motorn så släpper suget i silen och koxet faller ner till botten av tråget igen, sen startar du och det följer med upp igen. Att det tar längre tid när den är kall skulle jag tro beror på att oljan inte hinner bli riktigt varm för ens efter 1-2 mils körning och är därför lite tjockare och flyter trögare än när den är varm. Är bilen longlife servad?

Senast redigerat av fish (1 augusti 2011)

Audi-Alex
1 augusti 2011 · 45 Inlägg

fish skrev:
Håller med alex, det som händer är att koxet fastnar i silen när oljan sugs upp. När du stänger av motorn så släpper suget i silen och koxet faller ner till botten av tråget igen, sen startar du och det följer med upp igen. Att det tar längre tid när den är kall skulle jag tro beror på att oljan inte hinner bli riktigt varm för ens efter 1-2 mils körning och är därför lite tjockare och flyter trögare än när den är varm. Är bilen longlife servad?

Bra förklarat av Mr. Fisk=)

fish Allfixare
1 augusti 2011 · 1 475 Inlägg

Å ändå är det inte jag som jobbat på bilmetro wink

Audi-Alex
1 augusti 2011 · 45 Inlägg

Hehe, men man behöver inte vara king på att förklara för att vara meck;)

LeafBox Lat Perfektionist
1 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Yes, dessa 2 herrar har mest troligen rätt.

Anledningen;
LongLife-DYNG-olja åt lata, snåla, ointresserade bilägare.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Jonthengberg
2 augusti 2011 · 274 Inlägg

Garanterat igenkoksad sil, bytte en sån på en A4 1,8T som oljelampan lös på när man varvade motorn smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Jorsten
2 augusti 2011 · 376 Inlägg

Rengör inte silen, byt den. Kostar ju bara 120 spänn.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
AddeGrindborg
2 augusti 2011 · 33 Inlägg

kan även vara oljepumpen.. hade de felet på min a4 1.8t, bytte den och den blev kanon efter! men rengör inte den gamla.. byt hela pumpen när du ändå har tråget nere för att vara på den säkra sidan.. 1300kr för en ny pump på skruvat.se, helt klart värt de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang