4400
Sök

Skoda Fabia 1.2 l -03 knackig gång + motorstyrningslampa

3 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Bilmodell: Skoda Fabia Kombi -03 bensin 1.2 l
Miltal: 16000

Har fått problem med ”pärlan”. Tyvärr har jag så dålig koll på bilar att jag knappt kan skilja motorn från växelspaken, så jag tänkte jag skulle fråga här innan jag tar den till en verkstad och betalar dyra pengar. Hoppas på att det är något enkelt...

Bakgrund: bilen står ofta stilla dagar-någon vecka, men går annars både längre och kortare turer. Innan nuvarande felet hade den först stått stilla fyra dygn, sedan körts en kort sväng (utan problem), och sedan stått över natten. Har aldrig haft några liknande problem under de 1.5 år vi haft bilen.

Beskrivning av felet: bilen ville inte starta först. Startmotorn gick igång och elektroniken fungerade, men motorn ville inte. Efter några försök lät det precis som att den skulle starta, men dog sedan. Ytterligare några försök senare gick den igång. Provkörde den en liten sväng, och den gick knackigt och skakigt. Förbrukningsindikatorn sa att den drog ungefär dubbelt så mycket som normalt. På tomgång kändes det som att den skulle lägga av, men gjorde aldrig det. Efter några hundra meter började lampan för ”elektronisk motorstyrning” först att blinka och lyste sedan med ett fast sken. Som tur var kunde jag köra hem, men det var lite svettigt.

Vid öppning av motorhuven var det en ledning/slang som var lös (hängde och dinglade). Vad det är, hur länge den varit lös, eller om det är relevant har jag ingen aning om, men jag klämde dit den igen. Bilder nedan. Har den med saken att göra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165520/165520-d41a6b99864878bea80b09ad0012845c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165520/165520-2563c41f0700b97980bdfea7b8f1ec10.jpg

Tacksam för hjälp och förslag på vad det kan vara för fel!

3 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Problemet kvarstår trots vila så jag tror det får bli inlämning...

3 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Om någon skulle ha samma fel och råkar googla upp den här tråden så kan jag komplettera med att det var tändstift + tändspole som behövde bytas. Slangen hade tydligen inget med saken att göra.

Sök