Hur blir jag av med min motor?

RichiB
9 augusti 2011 · 1 866 Inlägg

Skulle vilja bli av med en celica gti 1990 eller 1991 motor, växellåda, huv, skärm mm mm..
Men var kan jag göra mig av med den ? Tänkte bara en symbolisk peng!

Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2011 · 26 176 Inlägg

Sälj delarna via blocket?
Eller hiva dem på deponi?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
onej84
9 augusti 2011 · 1 854 Inlägg

Annons?

xantee
9 augusti 2011 · 90 Inlägg

garaget har ju ett köp&sälj annonsforum. lägg ut info och pris!

Mercedes 190E 1.8 "Stance" (1992)
RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Du har ju även "bytes tråden" kanske inte det mest effektiva men du kanske kan få nåt roligare? http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2876684

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Andromeda Rumpmas
9 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Att avyttra någonting:

Ditt bekymmer, att du har saker ligger och tar plats som du inte längre har användning för men som du tror kan vara till nytta för andra, är inte så ovanligt som du tror. Det är t o m så vanligt att det finns en speciell marknad för att avyttra oönskade föremål. Det görs ofta på en s k annonsmarknad, där säljaren lägger ut en beskrivning på objektet med kontaktinformation, som sedan hugade spekulanter kan se. Detta möjliggörs genom det världsomspännande datornätverket World Wide Web. Förr annonserade man vanligen i t ex dagstidningar eller i den s k Gula Tidningen.

En mycket populär sådan internetbaserad annonsmarknad är t ex blocket.se.

* Skriv ihop en lockande annons, och glöm inte att sätta ut kontaktinformation. Det gäller att ha rätt pris. Inte för billigt eftersom man då kunde fått mer pengar, och inte för dyrt, för då får man behålla skräpet. Nu hade du ju tänkt dig ett billigt pris, så det blir inget problem.

* Nu börjar det hända saker! Det rasslar till i mailboxen, och den ena kufen efter den andra ringer. Det är sådant man får ta med ett konkurrenskraftigt pris. Är det billigt ringer mycket nötter. Du kommer aldrig att ha så många "kompisar" igen!

Nu kan du välja att t ex byta till dig korvståndet, mattan, guldringarna, kamelen, den uppstoppade fisken eller vad det nu är du blir erbjuden i byte. Vem vet, du kanske samlar på älgskit på burk eller uppstoppade fiskar?

Nåväl, du bestämmer dig kanske hellre för den mer vedertagna valutan (nej din tok, jag menar inte natura!), dvs svensk penningvaluta. Nu kommer ännu ett problem. Även om din vara så kostar en tiondel av de övriga som ligger ute på annons kommer köparen att vilja pruta en jäkla massa. Många dryga jäklar som inte gör något annat än att sitta på blocket kommer att försöka att minst halvera priset.

Någon lovar att hämta upp motorn, men dyker inte upp på utsatt tid. Du får heller inte tag på denna person igen.

Och även om den är tokbillig så kommer folk att vilja att du bekostar en frakt till Övertorneå, Ystad, Bangladesh eller Narnia, var de nu råkar befinna sig. Gärna till en fraktkostnad som överstiger den summa de betalar för varan.
Går du trots allt med på detta kan du nästan räkna med att mottagaren helt och hållet verkar ha glömt bort att det är ett paket på väg, och efter ett par-tre veckor kommer det tillbaka till dig tillsammans med en faktura på returfrakten. Givetvis går köparen inte längre att nå.

Om nu det otroliga skulle inträffa att du faktiskt får tag på en köpare som utan knot dyker upp, betalar det ni kommit överens om och tar med sig motorn hem så kommer han troligen att höra av sig inom kort med en rad klagomål och känna sig oerhört förnärmad och vilja ha tillbaka en del av pengarna. För naturligtvis fattade han det som att motorn trots priset var i absolut oanvänt nyskick med 20 års garanti all inclusive från din sida.
Erbjuder du då honom att lämna tillbaka motorn mot full återbetalning kommer han naturligtvis att avböja detta, han ska bara ha prisavdrag för att han hittat en pyssling i 2:ans cylinder, den läcker kebabsås eller liknande orimlig anledning.

Ja ä' in't bitter!

Så, jag hoppas att denna lilla guide har hjälpt dig en bit på vägen att lösa mysteriet om hur folk verkar kunna bli av med sina gamla saker och tjäna pengar på dom smile

Behöver jag ens säga att jag har lovat mig själv att aldrig sälja mindre saker än bilar på annons? wink

























Nej, jag tror inte att du är efterbliven, jag tyckte det var en lite rolig fråga bara smile

Senast redigerat av Andromeda (9 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Nu måste jag tacka Andromeda för dagens absolut största garv, det ligger ju dessutom sanning i detta. Kul att du lyckades sätta ord på det alla råkat ut för! lollol

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Andromeda Rumpmas
9 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

RD_87 skrev:
Nu måste jag tacka Andromeda för dagens absolut största garv, det ligger ju dessutom sanning i detta. Kul att du lyckades sätta ord på det alla råkat ut för! lollol

Så lite så smile

Det enda som är jävligare än att köpa något på annons problemfritt är att sälja något på annons problemfritt. Man undrar ju var de personer man får kontakt med på det här sättet finns när man inte säljer något? Är det de som åker 3 mil enkel resa tillbaka till stormarknaden för att få tillbaka de tre kronor som kassörskan slog fel?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LeafBox Lat Perfektionist
10 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Gilla knappen behövs på den där historien! big_smile
Allting är så jävla sant XD

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
10 augusti 2011 · 26 176 Inlägg

LeafBox skrev:
Gilla knappen behövs på den där historien! big_smile
Allting är så jävla sant XD

Ett jäkla tjat om en gillaknapp överallt, vart man än läser..
Vad är det för fel med att bara säga att man håller med vad en annan säger..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
killercow
10 augusti 2011 ·

Andromeda skrev:
Nu kan du välja att t ex byta till dig korvståndet, mattan, guldringarna, kamelen, den uppstoppade fisken eller vad det nu är du blir erbjuden i byte. Vem vet, du kanske samlar på älgskit på burk eller uppstoppade fiskar?

Mattor å "guld" har jag blivit erbjuden men f*n aldrig en kamel den hade jag lugnt nappat på direkt tongue

Marticus Meldem
11 augusti 2011 · 917 Inlägg

Månadens inlägg! hahaha!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Brådhis * Voff voff *
11 augusti 2011 · 10 303 Inlägg

Klockrent! smile smile smile Och så sant! smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (11 augusti 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang