Mercedes 300d -75? problem med motorn

noxxvile
11 augusti 2011 · 148 Inlägg

Hej,

Har problem med en mercedes compakt med 300d 123:a motor 5 cylindrig (diesel)

Den går i ca 30-40 minuter utan problem alltså helt felfri,men efter de surar den ihop och sedan dör.
Går att försöka hålla igång den på tomgång ett litet tag men väldigt svårt i nästan alla fall dör den.
För att få igång bilen måste man låta den "vila" i ca 30 min, sen går den starta och köra vidare en stund sen händer samma sak.

Samma problem var innan jag bytt dessa delar, dock blev de lite bättre men fortfarande dör den.

Bytte huvudfilter,förfilter, kolen/laddregulatorn till generatorn, luftat diesel systemet, fyllt på kylar vätska , kollat oljan och fyllt på.

Dock när ja skulle lufta kyl systemet, så öppnade jag luft skruven helt och de kom inget vatten ut där,kanske någon droppe pga att kylar fläkten blåste in i hålet.

Kan tillägga att termostaten är borttagen i denna bil också, kanske försöka lägga dit den att de fungerar då?

tacksam för alla svar!!

Är de något ni behöver veta mer om bilen fråga gärna, försökte få med allt.

Mvh Micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2011 · 17 630 Inlägg

Märkligt problem! neutral En gammal diesel blir ju inte sur så det är det ju inte... Det jag tänker på är bränslematningen. Trots att du bytt filter. Detta är ju nästan bara det som kan krångla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
12 augusti 2011 · 857 Inlägg

Inte en massa skit i tanken då som sätter igen sugröret och sen när den stannat så sjunker det till botten igen och funkar då en stund till..

Det är väl plåttank på den och då finns det risk att det är rost och annat i tanken.

noxxvile
12 augusti 2011 · 148 Inlägg

Ja man kan ju göra ett försök till att tömma tanken och kolla om de kommer nå skit, men vet ni om de sitter något filter i tanken? om de finns ett så har jag inte kollat de..

gamla motorn som satt i bilen var en 220d

ja tycker också de är ett märkligt problem! förvånar mig inte om de är något som är lätt, men man måste ju bara hitta felet!

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang