2146
Sök

Koppla in volt mätare , på stereo sladdarna ?

210 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#1
hejsan , har köpt mig ett par mätare och undrar om jag kan koppla voltmätaren på steriosladdarna , eller visar den inte vad den laddar då ?

mvh

Forummoderator
26 479 Inlägg
12 augusti 2011
#2
tommyklov skrev:
hejsan , har köpt mig ett par mätare och undrar om jag kan koppla voltmätaren på steriosladdarna , eller visar den inte vad den laddar då ?

mvh

Hade det varit jag så hade jag dragit en kabel från batteriet och in i kupén, men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 augusti 2011
#3
Det bästa är att ta så tidigt i systemet som möjligt, tex inkommande i säkringsdosan eller på batteriet. I min bil har jag på ett extrastift i säkringsdosan & den sjunker när man slår på belysningen fast det finns full kräm på batteriet. Men jag skiter i det, jag har den bara för att se om bilen laddar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 215 Inlägg
12 augusti 2011
#4
koppla den så att den bara funkar när tändningen e på, annars kommer den visa 0 på morgonen när du ska ut tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 augusti 2011
#5
Pavva skrev:
koppla den så att den bara funkar när tändningen e på, annars kommer den visa 0 på morgonen när du ska ut tongue

Det får vi väl hoppas att han förstår själv? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 215 Inlägg
12 augusti 2011
#6
RD_87 skrev:
Pavva skrev:
koppla den så att den bara funkar när tändningen e på, annars kommer den visa 0 på morgonen när du ska ut tongue

Det får vi väl hoppas att han förstår själv? tongue

Jag det hoppas jag också men enligt airone så ska han ju dra kablar direkt från batteriet tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 augusti 2011
#7
Pavva skrev:
RD_87 skrev:
Pavva skrev:
koppla den så att den bara funkar när tändningen e på, annars kommer den visa 0 på morgonen när du ska ut tongue

Det får vi väl hoppas att han förstår själv? tongue

Jag det hoppas jag också men enligt airone så ska han ju dra kablar direkt från batteriet tongue

Men lite får man tänka själv, det mest exakta värdet borde man ju få med ett relä direkt vid batteriet. Men sen är det ju en fråga om hur löjligt petig man är. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Det heter STEREO
893 Inlägg
12 augusti 2011
#8
Är det en vettig voltmätare så vill den ha ström precis som en stereo dvs konstant tänd ing och jord. Vill du se hur laddningen är så skulle jag gå på redan på batteriet eller helst redan på generatorn

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

Forummoderator
26 479 Inlägg
12 augusti 2011
#9
Pavva skrev:
RD_87 skrev:
Pavva skrev:
koppla den så att den bara funkar när tändningen e på, annars kommer den visa 0 på morgonen när du ska ut tongue

Det får vi väl hoppas att han förstår själv? tongue

Jag det hoppas jag också men enligt airone så ska han ju dra kablar direkt från batteriet tongue

Vad jag menade var att sladden som mäter strömmen är den som skall kopplas till batteriet.
Sen, den plussladden som ger el till belysningen i själva mätaren kan man antingen koppla till en av/på-knapp, eller koppla så den stängs av och på med övriga instrument.

Eller drar den ur strömmen ur batteriet då så jag har tänkt helt fel..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 215 Inlägg
12 augusti 2011
#10
AirOne skrev:
Pavva skrev:
RD_87 skrev:
Det får vi väl hoppas att han förstår själv? tongue

Jag det hoppas jag också men enligt airone så ska han ju dra kablar direkt från batteriet tongue

Vad jag menade var att sladden som mäter strömmen är den som skall kopplas till batteriet.
Sen, den plussladden som ger el till belysningen i själva mätaren kan man antingen koppla till en av/på-knapp, eller koppla så den stängs av och på med övriga instrument.

Eller drar den ur strömmen ur batteriet då så jag har tänkt helt fel..?

Du menar alltså att det ska finnas en "remote-kabel",  så han ska koppla + och - direkt till batteriet sen remoten till lyset eller nåt? tongue
Senast redigerat av Pavva (12 augusti 2011)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Forummoderator
26 479 Inlägg
12 augusti 2011
#11
Pavva skrev:
AirOne skrev:
Pavva skrev:

Jag det hoppas jag också men enligt airone så ska han ju dra kablar direkt från batteriet tongue

Vad jag menade var att sladden som mäter strömmen är den som skall kopplas till batteriet.
Sen, den plussladden som ger el till belysningen i själva mätaren kan man antingen koppla till en av/på-knapp, eller koppla så den stängs av och på med övriga instrument.

Eller drar den ur strömmen ur batteriet då så jag har tänkt helt fel..?

Du menar alltså att det ska finnas en "remote-kabel",  så han ska koppla + och - direkt till batteriet sen remoten till lyset eller nåt? tongue

Nja jo, på ett ungefär.

Minuskabeln på jord, dvs valfritt om det är till batteriets minuspol eller till karossen.
Plus till batteriets pluspol.
Och så pluskabel till belysningen, till antingen tändningen eller något annat som stängs av när man vrider av tändningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
12 augusti 2011
#12
Som sagt, en vettig voltmätare har någon form av externt "påslag" som aktiverar displayen när man tex slår på tändningen eller har motorn igång. Annars skulle ju mätaren dra ur batteriet om bilen står stilla under ett längre tag. smile

Vart man bör koppla mätsladdarna beror lite på vad man vill veta, personligen ville jag veta generatorns laddspänning på batteriet och därför satte jag sladdarna på polskorna på min bil.

BASS GLAD
1 381 Inlägg
12 augusti 2011
#13
Jag hade voltmätare i min gammla v70
som var kopplat dirket på battreiet
och hade aldrig några bekymmer med att den drog ur mattreiet allså den drar ju inget om man gämför med allt annat som drars i bilen ..

såkopplan dirket på + & - på battreiet ..

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 augusti 2011
#14
En voltmätare lär ju faktiskt dra mindre än stereons minne & klockan så om man vill ha den konstant på så lär det inte vara nåt problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök