4272
Sök

Vilket bränsle ger de renaste avgaserna?

346 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan,
jag undrade öven en sak...
ENDAST mellan de alternativ jag har angett här under.

1. vilket bränsle är absolut bästa för miljön?
Bensin     
Diesel     
Naturgas     
Etanol

2. vilket bränsle är dyrast/billigast
Bensin     
Diesel     
Naturgas     
Etanol
Senast redigerat av nabil_akhlaque (4 augusti 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 augusti 2011
1. Naturgas (fast igentligen inte, utan det borde vara Hydrogen, ända avgaserna där; Vatten! Och jo, det finns bilar som går på det, Honda CR-V (tror jag den hette) Ve med på Top Gear )

2. Beror ju på om man kör 95, 98 eller diesiel

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

346 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Vätgas förstås!

vätgas?
fanns inte med i alternativen jag gav?

Bensin     
Diesel     
Naturgas     
Etanol

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
nabil_akhlaque skrev:
Andromeda skrev:
Vätgas förstås!

vätgas?
fanns inte med i alternativen jag gav?

Bensin     
Diesel     
Naturgas     
Etanol

Om vi tar med föroreningar i samband med framställning skulle jag säga naturgas, om man utnyttjar den naturgas som i regel kan tas om hand i samband med oljeutvinning.

Du kan även få fordonsgas genom att röta slam på reningsverk.

Biodiesel kan också ge rätt låga utsläpp beroende på hur det framställs.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 augusti 2011
Bullet--- skrev:
LeafBox skrev:
1. Naturgas (fast igentligen inte, utan det borde vara Hydrogen, ända avgaserna där; Vatten! Och jo, det finns bilar som går på det, Honda CR-V (tror jag den hette) Ve med på Top Gear )

2. Beror ju på om man kör 95, 98 eller diesiel

FCX Clarity heter den, säls på prov endast i california,usa.

There we go smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

886 Inlägg
9 augusti 2011
Som svar på ettan skulle jag tro etanol i det långa loppet. Det är liksom ingen risk att den tar slut. Iofs kan man se det som att det iofs har mer med oss att göra än naturen. Men å andra sidan släpper du ut koldioxid(och andra ämnen) som råvarorna själva tagit upp. Alltså blir det ett kretslopp som inte är aktuellt vad gäller de andra bränslena. Så etanol.

På tvåan... Är det svårare. Menar du för konsument eller att tillverka? I dagsläget är nog etanol det som är dyrast att framställa. Men med tanke på att olja kommer att bli svårare och svårare att framställa och en eventuell satsning på etanol gör att produktionskostanden sjunker där så kan det nog se annorlunda ut om några år.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 482 Inlägg
10 augusti 2011
Alla är väll igentligen rätt lika i renlighet om man ser till tillverkningen också.

BLT Service
Theracords Music Label

679 Inlägg
15 augusti 2011
Naturgas är väl renare än dem andra alternativen? Annars är Biogas mycket renare. Biodiesel är ju riktigt rent det med, dock har jag ingen källa som jag kan jämföra med.

Off: Absolut renast är ju det som ni säger, vätgas (Hydrogen). Det kommer vara framtidens bränsle istället för dessa batteridrivna elbilar.. idag finns det ju dock bara tillgängliga för leasing i USA. Honda FCX Clarity, Mercedes F-Cell bl.a och sen har Ford och GM om jag inte missminner mig också liknande bilar som går på vätgas.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2011
Två tankeställare...

1. Notera att med etanolen följer oljebyte på halva miltalet mot bensin.   Om vi säger att ett oljebyte kostar 1500kr och sker var 750:e mil så lägg på 2kr/mil extra för etanolen.

2. Dieselbilar går att köra på iprincip "vad om helst" som flyter medans bensin är en mycket mer ren produkt. Diesel är alltså teoretiskt/tekniskt mycket mycket billigare eftersom man kör på slaggprodukter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök