2305
Sök

15 eller 17 tummare för 201m och 402m?

114 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#1
Bilen är en crx med 140hk

Körde med 17 tummare ett blackrace i kalmar 201m fick liknande tider varje gång

Honda CRX    0,578    2,458    126,26 9,45

Sen fick jag för mig att det måste ju gå bättre med små lätta racefälgar

så jag köpte 15 tummare lättmetallfälgar med toyo r888 däck fram och några andra toyo bak då fick jag sämre tider hela tiden

Honda CRX 0,5476     2,5910    113,16    10,4449    113,16    10,4449


och sen på strippen i emmaboda

                                                         201m                        402m
Honda CRX 0.5652 2,4868    112,62    10,1408    144,00    15,5968

lägre slutfart och sämre tid fan måste man byta till 17 tummare igen, grubblar
Senast redigerat av slice (14 augusti 2011)

114 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#2
på 201m med 17 tummarna så kunde jag köra i mål på 2an nu måste jag växla till 3an innan mål linjen

886 Inlägg
14 augusti 2011
#4
Är det samma diameter på hjulen totalt sett?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

114 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#5
17 tummarna hade vanliga däck

205/40 17 fram
225/45 17 bak

nu

195/50 15 fram
205/50 15 bak

fram skiljer det omkrets 1872 och nu 1810 -3.3% mindre
bak 1993 och nu 1841 -7.6% mindre

drog det på bara på beräknaren på dack.tk
Senast redigerat av slice (14 augusti 2011)

114 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#6
har blivit så har köpt båda 17 och 15 uppsättningarna beg och då har däcken varit på

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 augusti 2011
#7
Du har för lite effekt för att bra däck ska ge nytta. När du har värmt upp dom så klibbar dom i marken när du kör bara vilket sölar ner dina tider.
Men jag tycker att det man tjänar in på starten bör kompensera för den ökade friktionen ... För hur lite effekt man än har (nästan) så spinner det ju alltid i starten.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2011
#8
Mindre däck gör ju att bilen accelererar fortare i början, det är inte så konstigt. De större får ju sedan lite mer fart när väl allt snurrar. Samtidigt så brukar tyngre däck/fälgar sagga ner accelerationen ganska märkbart i början, så det förvånar mig lite att 17 ändå är snabbare i slutfart på så kort sträcka. Testa att sätta på 205/15 fram? Förmodligen är ett par lätta 16 bäst.

Har du vägt däcken, hur mycket skiljer det mellan ett drivande 15 och 17? Man brukar säga att 1kg på hjulen är som 8kg i skuffen, och därför är de tyngre däcken så pass mycket sämre i starten, det blir mer massa att sätta fart på. Speciellt i en motorsvag/vridsvag bil som en CRX som lever på sin låga vikt.

I mitt galleri gamla bilar ser du min blå Rover Coupe med 205/40/17. Den blev mycket långsammare med de hjulen än med vinterhjulen som var 185/60/14 (för små) Skillnaden var enorm, samma motor som i din.

Off topic: Sedan tycker jag du ska ställa fram tändningen mer. Dra den i botten. Det går hur bra som helst, och där har du en hel del att hämta. Din bil borde ge 150hk minst om du gör allt enligt boken. Vad har du för grenrör? Är det avsett för twincamen? Och förmodligen skulle du tjäna på ett KN panelfilter i originalboxen. De vassaste BPU-trimmade D16Z5/A9 kör panelfilter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2011
#9
M_Broberg skrev:
tror att problemet ligger i att det krävs en växling till med 15"

Ja jag såg nu att TS nämnde en extra växling, missade det. Tror det behövs minst en kvartsmil för att få utslag på däckstyngden. Lite det jag var inne på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

114 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#10
kan vara så enkelt att det behövs en växling till på 15 tummare som gör tiden.
körde några gånger imot en 850 t5 300hk enligt han, och det var jämt varje gång, jag vann dom flesta men det var med 17 tummarna.

vad tror ni om att sätta dit 14 tummare med vinterdäck istället för mina R-däck`?
Senast redigerat av slice (15 augusti 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2011
#11
Vinterdäck är inte gjorda för att rejsa med. Kolla beprövade kombinationer bland folk som kört. Ganska dyrt att köpa, testa, köpa, testa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök