5320
Sök

Volvo 850 glt Startar inte, inga felkoder.

3 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag tänkte göra ett försök här på forumet om någon vänlig själ känner igen eller känner till problemet jag har.

För några dagar sedan när jag starta bilen å flytta den från vägen in på uppfarten å efter ca 5 min så skulle jag ha bilen igen men då vägrade bilen att starta.

Jag misstänkte då att det var bränslepumpen som vägrade. Men efter att testat slå på tändningen och lyssna så hör jag hur den surrar i 1-2 sek varje gång jag slår på tändningen.

Mitt nästa steg var att kolla felkoderna på bränsle styrningen (sockel 2). När jag stoppade kabeln i sockeln och slår på tändningen så jag trycker och håller inne knappen 1 sek så borde jag få några felkoder, inte ens 1-1-1 för ok.

Jag får bränsle å gnista hela vägen fram men det händer inte ett dug när jag vrider på nyckeln mer än att start motorn går runt.

Jag misstänker att de är nån av databoxarna eller nån som har nån annan idé

Med vänliga hälsningar,
Danne

8 282 Inlägg
11 augusti 2011
Problemet är att den inte gick så länge när du flyttade den på uppfarten skulle jag tro. Det gör at du har 2 alternativ egentligen. Antingen nöta på startmotorn fram tuills den startar eller så skruvar du ur tändstiften och häller i en matsked olja i varje cylinder och sen sätter i stiften och försöker starta igen.

Ett vanligt bekymmer som drabbar dessa motorer om dem bara går en kort stund.

3 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Jag har testat de å inte fått nått resultat på de den är lika död ändå.

Jag borde väl få nån fel kod?

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
12 augusti 2011
som sakt felet är för att du inte körde motorn längre

eftersom det inte är några fel på motorn så lägger den inga felkoder

antingen drar du runt starten ett par minuter minst med full gas
eller så tar du lina och bogserar den en bra bit

dom brukar bli sjukt jobbiga att få liv i
har hänt mig ett antal gånger
dock aldrig på mina 850 av någon märklig anledning eftersom jag gör exakt så ganska ofta
tror det har med oljor att göra

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Jag får ju inte 1-1-1 som motsvarar att allt ska vara okej.

Jag har försökt i 10 min. med nycke å fullgas å inget händer.

Det är en automat så det går ju inte att dra den heller tyvärr.

Jag får prova igen då se om det händer nått.

1 160 Inlägg
12 augusti 2011
har hänt mig också
då var det dåligt batteri även med starthjälp
var den seg o  få igång

513 Inlägg
15 augusti 2011
Kolla stöldskyddet, imoben. Kan vara den som inte låter bilen starta. Eller är du säker på att du sprutar in bränsle? I så fall ska du inte stå och mala i flera minuter då du bara kommer sura den och troligt skada stiften. Du ska heller inte röra gasen då bilens styrsystem inte ska ha någon gas vid start, den fixar allt det där med bränsle osv galant utan att du gasar. Det är ju ingen förgasar bil. Hälla olja direkt ner i förbrännings rummet fattar jag inte vitsen med, där ska det endast vara bränsle och luft, bara ren idioti att hälla i olja. som att hälla en skvätt diesel i motoroljan, men det finns folk till allt. Gissar att ditt problem ligger i elen.

15 018 Inlägg
15 augusti 2011
Melin82 skrev:
Kolla stöldskyddet, imoben. Kan vara den som inte låter bilen starta. Eller är du säker på att du sprutar in bränsle? I så fall ska du inte stå och mala i flera minuter då du bara kommer sura den och troligt skada stiften. Du ska heller inte röra gasen då bilens styrsystem inte ska ha någon gas vid start, den fixar allt det där med bränsle osv galant utan att du gasar. Det är ju ingen förgasar bil. Hälla olja direkt ner i förbrännings rummet fattar jag inte vitsen med, där ska det endast vara bränsle och luft, bara ren idioti att hälla i olja. som att hälla en skvätt diesel i motoroljan, men det finns folk till allt. Gissar att ditt problem ligger i elen.

har inget med bränslet att göra när det blir så här..tro det eller ej men jag har fått gjort exakt som jag beskrev på ett flertal 850
blir något tjall som gör att bilen tappar kompet fram tills skiten blivit tillräckligt varmt

det märkliga är att det aldrig hänt mina egna bilar
har troligen med att jag kör med frächs olja hela tiden

till 99% är det det som är felet

hurvida pumpen går eller ej är lätt bara att släppa på gasrulskåpan och ta bort skyddslocket på fuelraiden och trycka till med en liten mejsel kommer det soppa där i en bra ström i en halv sec med tändningen är det inte det som är problemet

livsfarligt att flytta dessa bilar kortare sträckor

min nya inköppta 850 verkar dom klara sig har flyttat runt den på parkeringen i några veckors tid utan problem

513 Inlägg
15 augusti 2011
Growe skrev:
Melin82 skrev:

har inget med bränslet att göra när det blir så här..tro det eller ej men jag har fått gjort exakt som jag beskrev på ett flertal 850
blir något tjall som gör att bilen tappar kompet fram tills skiten blivit tillräckligt varmt

det märkliga är att det aldrig hänt mina egna bilar
har troligen med att jag kör med frächs olja hela tiden

till 99% är det det som är felet

hurvida pumpen går eller ej är lätt bara att släppa på gasrulskåpan och ta bort skyddslocket på fuelraiden och trycka till med en liten mejsel kommer det soppa där i en bra ström i en halv sec med tändningen är det inte det som är problemet

livsfarligt att flytta dessa bilar kortare sträckor

min nya inköppta 850 verkar dom klara sig har flyttat runt den på parkeringen i några veckors tid utan problem

Humm hur skulle kompet påverkas av bra eller dålig olja?
Sen hur länge måste man inte mala på starten för att få motorn varm med endast friktion?
Sen kan jag hålla med om att bilar i allmänhet inte gillar små flytter.
Sen är jag nyfiken, om man nu har fått dålig komp på grund av oljan vilket jag finner konstigt,
Och får igång bilen, kommer man ha samma problem nästa gång bilen ska startas kall?
Eller lagas bilen automatiskt?

15 018 Inlägg
16 augusti 2011
det talas ofta om att lyftarna låser sig i öppet läge
hurvida det är det som är problemet eller något annat

men är det lyftarna kan dom påverkas av att oljan är dålig

något händer bevisligen eftersom dom inte fungerar
men fungerar perfekt när man väl får liv i dom
brukar gå illa i någon sec sen går dom som dom ska

efteråt är felet som bortblåst så länge man inte flyttar bilen en kort sträcka

hurvida tempraturen eller om det är oljetrycket som påverkar låter jag vara osagt
men det fungerar

har testat att dragit igång istället för att stå på starten och det tar en bra stund innan den tänder till och går

en liten rolig sak som hände mig och polarn på tal om skumma fel på 850

köpte en 855turbo -94 denna bil hade dom bytt motor i på en verkstad efter den andra rasade totalt

efterått lyfte dom toppen 2gånger då det inte fanns något komp i 2cyl
denna motor varmkördes endast av oss och vipps perfekt jämnt komp på alla 5cyl

då hade bilverkstan felsökt motorn hur länge som helst
vi hade inga problem med kompen efter varmkörningen smile
den gick på 3-4cyl i 1minut sen hoppade den igång på alla och gick som en dröm

kompet var något o jämnt vid första komp testet då var inte bilen riktigt genom varm
nästa test så var det helt jämnt

dom är helt enkelt väldigt märkliga dessa motorer

513 Inlägg
16 augusti 2011
Om nu problemet ligger i ventilerna och att lyftarna fastnar. Kan köpa det men det betyder att du har en ständig risk att kröka ventiler, och varför startar inte bilen snällt och fint på resterande fyra burkar?
Problemet här är ju att inget händer när han drar runt motorn, dåligt komp på en burk borde inte göra det.

15 018 Inlägg
16 augusti 2011
Melin82 skrev:
Om nu problemet ligger i ventilerna och att lyftarna fastnar. Kan köpa det men det betyder att du har en ständig risk att kröka ventiler, och varför startar inte bilen snällt och fint på resterande fyra burkar?
Problemet här är ju att inget händer när han drar runt motorn, dåligt komp på en burk borde inte göra det.

av någon anledning tappar dom kompet i vissa lägen och då går dom ej att starta förens man blir galen

sist det hände var på örebroträffen förra året en v70 det tog 30minuters malande sen helt utan förvarning hoppade den igång igen

vad det är vete fan många påstår att det är samtliga lyftare som ställer sig lite öppna

jag håller med dig angånde att dom borde gå åt helvete

möjligen något annat som gör att kompet försvinner
men hur som helst löses det genom att dra igång den kan ta allt från 500meter till någon km innan dom brummar igång

eller att man får köra på starten som en besatt

513 Inlägg
16 augusti 2011
Det är inte det att jag inte tror dig utan är nyfiken på varför och hur det sker rent tekniskt.
Känns som att tappa kompet på så många cylindrar på grund av att ventilerna står öppna känns som en på miljonen.
Har inte så mycket erfarenhet av femman, inte byggt ihop så hemskt många av dom men att om en av insugsventilerna står öppen blir den mindre bra. Som med all fyrventilsteknik.
Sen kan jag inte fatta varför marlboroman rekomenderar lite olja i förbränningsrummet, vad ska den göra? Har alltid respekterat hans kunskap.

15 018 Inlägg
16 augusti 2011
Melin82 skrev:
Det är inte det att jag inte tror dig utan är nyfiken på varför och hur det sker rent tekniskt.
Känns som att tappa kompet på så många cylindrar på grund av att ventilerna står öppna känns som en på miljonen.
Har inte så mycket erfarenhet av femman, inte byggt ihop så hemskt många av dom men att om en av insugsventilerna står öppen blir den mindre bra. Som med all fyrventilsteknik.
Sen kan jag inte fatta varför marlboroman rekomenderar lite olja i förbränningsrummet, vad ska den göra? Har alltid respekterat hans kunskap.

kompet blir bättre med olja..

min tanke har alltid varit att det är just ringarna som inte håller tätt när detta händer

tex oljefilmen försvinner eller liknande
men jag har liksom alltid bara startat skiten när det blir så där

första gången hände det för mig på en kundbil hade flyttat den på jobbet några meter sen var den stendöd höll på och krånglade men hittade inget fel tillslut såg jag ingen annan utväg en att försöka genom att mala som en galning och rätt vad det var hoppade den igång

och efter detta har jag lyckats till 100% att köra på starten och ha full gas

513 Inlägg
16 augusti 2011
Låter ju som ett vettigare alternativ, men det skulle ju betyda att volvo missat i sin konstruktion när dom siktat på en lågfriktion motor.
dock känns det knepigt att den inte surar ner sig och dödar stiften med tanke på hur länge man tydligen måste köra runt motorn, måste ju pissa ur sig bränsle.

Dock ser jag det som ett kul fenomen, att det inträffar efter att man bara kört en kort tid med motorn.
Att det är rent mekaniskt och att det försvinner så fort man fått fart på motorn.

Men en tanke! Borde det inte gå fint att få igång motorn snabbt och enkelt om man låter någon mata den med start gas? den är ju inte direkt beroende av kompet i motorn.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 augusti 2011
Har inte läst allt, men det är ett rätt vanligt fel på 850, särskilt tidiga.
Ventillyftarna (eller något) hänger sig med kompressionsförlust som följd. Låt bilen stå över dan och prova imorgon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök