6043
Sök

Lim som tål värme och vibration

827 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Hej!
skulle behöva tips om lim som tål både höga grader + vibrationer då jag vill montera en generator kåpa som e tillverkad i glasfiber... med följde doubleside tejp men släpper efter kort körning.
vad rekomenderar ni?
tacksam för svar

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

412 Inlägg
22 augusti 2011
Någon form av epoxylim skulle väl jag ha testat iaf, vet dock inte hur pass värmebeständigt det är men skulle tro att det fungerar bra.

135
├┼┼
24 R

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
Normalt skulle jag rekommendera PL400 (där jag använt det på jobbet är det en mycket aggressiv miljö med stora vibrationer och nästan 100% luftfuktighet big_smile) men det ska man nog inte göra på platser som kan bli varmare än 100 grader.

Du får nog titta på epoxi istället, men se till att du hittar en sort som klarar de höga temperaturerna i motorrummet, då maxtempen på olika produkter kan variera mycket. Tillverkarna har produktdatablad du kan läsa på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2011
PL400 är en exakt limsort medans epoxi är en hel familj där olika varianter har olika egenskaper. Epoxi får dessutom olika egenskaper beroende på temperaturen under härdningstiden.

Kolla exempelvis i en 3M-katalog där finns tydliga tabeller på vilka limmer som lämpar sig för att limma två olika material.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

827 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
sen undrar jag om lim som tål 160grader är tillräckligt? hur varm blir det i motorutrymmet egentligen

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2011
328cabbish skrev:
sen undrar jag om lim som tål 160grader är tillräckligt? hur varm blir det i motorutrymmet egentligen

enkelt att mäta med en vanlig termometer från Clas Ohlsson

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/34-6722.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
328cabbish skrev:

Det kan nog bli flera hundra grader i närheten av grenrör. Med lite otur sitter ju katten någonstans i närheten av generatorn, då den väl brukar sitta mer mot bakre delen av motorgaveln.
Senast redigerat av Andromeda (22 augusti 2011)

827 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
ja provar med power epoxy som jag precis handlat från jula,håller det inte får jag bygga fästen och skruva fast på något sätt!
tack för alla svar

Sök