5472
Sök

Volvo 855 T5 - 94 pulserande gång vid svag belastning och en fråga angående laddtrycket

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hejsan!
Köpte mig en 855 T5 225hk Automat - 94 förra veckan och har nu märkt ett par grejer som jag stör mig på och tycker är lite oroande .

Det ena är att om man åker och trycker litegrann på gasen accelerande precis innan det vita fältet börjar på orginal laddtrycksmätare så känner man att bilen pulserar framåt, detta märks inte om man trycker hårdare på gasen ...
men då kommer vi till problem nummer 2 :  Trycker man fullt så är det precis som om bilen slår ifrån när fullt laddtryck kommer ,  den hugger till ett par gånger i början på fullt laddtryck yikes 

Sen har jag en fråga om hur långt nålen på laddtrycks mätaren ska gå ?? 

Bilen är orginal vad jag vet om allafall .

Har fel kod på lmm men bilen går dåligt ifall man drar ur kontakten till den så tror inte det är någe fel på den ...

Hoppas på snabba och bra svar smile

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Väldigt dålig respons här då yikes

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
21 juli 2011
Radera alla felkoder som finns till och börja med. Åk sedan ut och försök framkalla problemet som du beskriver. Kolla då om nya felkoder kommit upp! smile Är väldigt svårt att sitta och gissa sig fram...

Tja!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Radera alla felkoder som finns till och börja med. Åk sedan ut och försök framkalla problemet som du beskriver. Kolla då om nya felkoder kommit upp! smile Är väldigt svårt att sitta och gissa sig fram...

Ska nolla "hela" bilen i helgen för att få bort alla fel koder och sen får vi väl se vilka felkoder som återuppkommer så att säga .   

du har ingen aning om hur långt laddtrycksmätarnålen ska gå ??  min går förbi det vita typ 7mm minst yikes

3 235 Inlägg
22 juli 2011
Att bilen pulserar vid svag belastning kan vara en otät ventil/dålig tändning på en cylinder. Hade samma problem på min förra Colt, då stängde inte avgasventilen ordentligt, men den gick hur bra som helst vid belastning.

767 Inlägg
22 juli 2011
Du har inte läckage på någon slang eller att någon slang har hoppat loss?
Att bilen laddar så mycket skulle kunna beror på att slangen till wastegateklockan har hoppat loss.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Kan ju iofs bero på ventilerna för den tickar rätt mycket ?
men nya tänddelar ska jag beställa nu så man vet att dom grejerna är fräscha allafall smile

Slangen till wg:n var jävligt torr så den bytte jag ut igår men utan någon skillnad .  bytte även slangen mellan magnet ventilen och insugsröret för den var oxå torr som fan.   slangen till dumpventilen hade lossnat så den sattes tillbaka . Men ingenting av det nämnda hjälpte yikes

Ska testa att koppla ur magnetventilen för att se vad grundladdet är ställt på .  laddar den fortfarande för mycket då så måste ju någon varit där och pillat på wg-stången ??

Såg även att gallret på ena sidan av lmm:en var borta .
Sitter det trådar i lmm på dessa bilar elr är det bara den där grejen i mitten ??

Måste bara säga att det är jävligt skönt att man inte blivit dumförklarad på detta forum än som man blev på jagrullar.se:s forum när jag ställde exakt samma frågon hmm

// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (24 juli 2011)

767 Inlägg
25 juli 2011
gallren i lmm är till för att hålla större partiklar borta så det sitter antagligen bara på den sidan som luftfiltret sitter på.

inte ska man dumförklara någon som frågar om saker man inte kan själv! forumet är ju till för att hjälpas åt smile

Fetast i stan !!
991 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Jiimpa skrev:
gallren i lmm är till för att hålla större partiklar borta så det sitter antagligen bara på den sidan som luftfiltret sitter på.

inte ska man dumförklara någon som frågar om saker man inte kan själv! forumet är ju till för att hjälpas åt smile

Okej men på 740/940 är det galler på båda sidorna på lmm så jag antog att det skulle vara de på denna med, men som sagt är jag osäker .

Ska de vara några trådar i lmm på t5orna som det är på 740/940 ??  såg allafall inga i den som sitter på 855:an

Ne tycker inte jag heller att man ska göra men det blev jag tyvärr på jagrullar.se =/

Ska väl tilläggas att tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är beställda och kommer någon dag i veckan så då ska det bli fräscha tänddelar monterade smile
Senast redigerat av Klorin_Elvis (25 juli 2011)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Tändkablar, stift, rotor och fördelarlock är bytt och sen vet vi med säkerhet att den är chippad tongue
Sen har jag även"nollat" bilen

Men fortfarande den där pulserande gången vid svag acceleration . 
Ska testa byta lmm här framöver och se om det hjälper .

Bränsleförbrukningen ligger på mellan 1,1 - 1,3 och då är det 75% lugn landsvägskörning

Sök