Besikta volvo 144 med turbo!

Razers
25 augusti 2011 · 10 Inlägg

Hej, jag har en del funderingar om kostnader och om jag kan besikta min 144 med b20 turbo motor och insprut? Har hört att det blir väldigt dyrt att besikta den som amatörbygge och att man skulle kunna ta en b21 turbo motor och stoppa i bilen sen byta till b20 turbo motorn och hoppas på att ingen direkt märker att det sitter en b20 istället för b21.

Tacksam för tips om hur jag ska göra och om det går och hur många max hästar och nm jag får ha sen vad som behövs göras innan besikting.

Mvh Lennie

Volvo 142 (1973)
Volvo 144 dl "B20 Turbo" (1973)
rossboss
25 augusti 2011 · 265 Inlägg

du kan besikta med i princip vilken motor du vill du har äldre än 75 dvs inga avgas krav och dom märker skillnad mellan b20 och 21 men mitt råd är en b230fk eller en 230ft komplett med kat osv
1031axel och turbo bromsar . för det hänger på bromsar , bakvagn , väghållning .
en 240 med 1031axel ventilerade skivor är godkänd för 225hk

Razers
25 augusti 2011 · 10 Inlägg

Okej, tror du det går att byta till ventilerade skivor och få igenom den med b20 turbo motorn?

Volvo 142 (1973)
Volvo 144 dl "B20 Turbo" (1973)
rossboss
25 augusti 2011 · 265 Inlägg

ingen s¨å kallad kovertering är godkänd jag tror lättast för dig hade varit komplett turbo motor från 240turbo eller 740tic 89 och nyare
om jag inte är ute och cyklar så måste man ha komplett motorpaket inte bara ombyggd motor

JonasHalt
25 augusti 2011 · 699 Inlägg

rossboss skrev:
ingen s¨å kallad kovertering är godkänd jag tror lättast för dig hade varit komplett turbo motor från 240turbo eller 740tic 89 och nyare
om jag inte är ute och cyklar så måste man ha komplett motorpaket inte bara ombyggd motor

Det är fel!!
På bilar av årsmodell 1975 eller äldre får man ändra motorn hur man vill, den ska dock klara avgaskraven samt att effekten ej får överstiga vad karossen är godkänd för..
Du får skaffa ett bromspapper som visar effekten samt göra en regbesiktning, sen är den laglig för gatorna!!
Klart du ska köra B20 Turbo big_smile

//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
rossboss
25 augusti 2011 · 265 Inlägg

se där man lär sig något nytt varje dag .

Razers
25 augusti 2011 · 10 Inlägg

Tack alla!

Jonas: hur får jag reda på hur höf effekt jag får ha i bilen?tongue Hur gör jag regbesikting?

Kan gissa att effekten redan överstigits med förra setupen ^^ bara å ställa wastegaten lågt och bromsa den då wink

Volvo 142 (1973)
Volvo 144 dl "B20 Turbo" (1973)
JonasHalt
25 augusti 2011 · 699 Inlägg

Du får prata med sfro.. Minns inte vad man får ha i 140 men vill minnas att det är runt 180hk någonstanns..
//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
KHRacing
25 augusti 2011 ·

SFRO har inget med motorbytes-reggningar att göra :-)

JonasHalt
25 augusti 2011 · 699 Inlägg

KHRacing skrev:
SFRO har inget med motorbytes-reggningar att göra :-)

Jasså, var jag rätt säker på att det var? Annars får du snacka med någon på bilprovningen, de vet hur du ska gå tillväga.. 180hk och 216nm får du ha..
Följande hittade jag gällande 140 på sfro hemsidan: Spec bromsklotsar, bromsband, stötdämpare o fjädrar samt hårdare gummi för bakv länkarmar. Kontr sker m intyg av den som utfört monteringen.

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
KHRacing
25 augusti 2011 ·

JonasHalt skrev:

KHRacing skrev:
SFRO har inget med motorbytes-reggningar att göra :-)

Jasså, var jag rätt säker på att det var? Annars får du snacka med någon på bilprovningen, de vet hur du ska gå tillväga.. 180hk och 216nm får du ha..
Följande hittade jag gällande 140 på sfro hemsidan: Spec bromsklotsar, bromsband, stötdämpare o fjädrar samt hårdare gummi för bakv länkarmar. Kontr sker m intyg av den som utfört monteringen.

Jag menade med enbart ett motorbyte så krävs inget SFRO-ingripande eller för den delen några monteringsintyg alls.

schnauz
26 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Behövs mycket riktigt ingen SFRO-besiktning för ett sådant byte, räcker med "vanlig" regbesiktning hos bilprovningen. Ring till deras tekniska avdelning och fråga, så kan de svara på exakt vad som gäller angående maximal effekt och vrid, samt vad bilen behöver för bromsar etc. Vet inte riktigt hur det är med 140, men på 240 finns det t.ex. lite olika bromsar och bakaxlar original. Där måste man bland annat ha ventilerade skivor för att få kunna "maxregga" - har man de äldre solida skivorna måste man ha en motor med lägre effekt än om man kör ventilerade skivor.
Om motorn är uppenbart ändrad, t.ex. annat grenrör och turbo kan de kräva bromspapper som intygar att effekt och/eller vrid inte överstiger maximalt godkänt värde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang