Problem med att lufta kylsystemet på 940 turbo FILM!

Zorg
25 augusti 2011 · 120 Inlägg

Hallå,

bilen trycker ut vattnet i ca 10min intervaller och då är motorn genom varm och de den har spottat ut ca 4 liter vatten, sen så går elfäkten igång sen blir de lungt med bubblandet och man måste fylla 4Liter  vatten i expandtionskärlet,  sen vänta 10 min sen samma histora...

vill ni veta mera bara fråga så ska jag försöka förklara så gott ja kan.



http://www.youtube.com/watch?v=8-Sx7v6QqAM

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2011 · 13 674 Inlägg

packnings ras låter det där som smile luktar det avgaser?     dessa system behöver man inte lufta men locket gör att det inte kokar lika tidigt men den trycker ur sig även med locket på eller?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DJ_Philip
25 augusti 2011 · 129 Inlägg

han trycker ut kompression skulle ja säga ;/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2011 · 13 674 Inlägg

DJ_Philip skrev:
han trycker ut kompression skulle ja säga ;/

milt utryckt ja =/

har aldrig sätt något liknande förut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
driftking199
25 augusti 2011 · 322 Inlägg

bara riva topp:P

240bns
25 augusti 2011 · 1 008 Inlägg

Är det bara vatten eller glykolblandat ?
Rent vatten med locket avskruvat så kokar det som bekant vid 100 grader, då får du en spottande fontän Vilket du uppnår efter en stunds tomgångskörning.

Glykolblandat och slutet/trycksatt system så höjs kokpunkten till ca 120 grader.

Elfläkten startar på 102 grader halvfart respektive 115 grader helfart.

ajonasson
26 augusti 2011 · 583 Inlägg

Ett bra sätt att testa:

Ifall du startar motorn kall. Bubblar det i expansionskärlet innan motorn börjat bli varm?
>>Isåfall kompression som slinker ut i kylarsystemet och antagligen topplockspackning.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
driftking199
26 augusti 2011 · 322 Inlägg

de är bara byta packning volvo kokar aldrig om den inte gått:)

ajonasson
26 augusti 2011 · 583 Inlägg

driftking199 skrev:
de är bara byta packning volvo kokar aldrig om den inte gått:)

Word. Skulle dock tro att det är mer bubblande än kokande. Dvs kompressionsluft som vill ut inte vattenånga. I övrigt skulle jag säga du har rätt wink.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Stefan Varberg Supraman
26 augusti 2011 · 2 300 Inlägg

Det e garanterat packningsras.
Man märker att bubblorna kommer i takt så att säga.
Vid kok så kommer bubblor i en strid ström.
Bara att börja riva.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Zorg
26 augusti 2011 · 120 Inlägg

hmm, va ute å körde nyss ca 2mil och stannade imellan åt och kollade och då låg vattnet som de skulle och kännde på kylarslangarna och dom va inte specielt hårda. sen när jag kom hem så skruvade ja av locket väntade ca 2min sen började de rinna över och bubbla..

tycker de är konstigt den borde ryka vit... men ikke ryker inga fäger alls. inte alls svårstartad går i gång så fint på alla 4. går fint som den ska.

använde bara rent vatten nu. för är lite dyrt när de bara trycket ut de så kör utan glykol.

Zorg
26 augusti 2011 · 120 Inlägg

inget gegg elller vit i oljepåfyldnads locket. kol svart. inga konstiga luckter i vattnet.
grejen är att de satt den stora kylaren på denna bil innan. men bytte till den "vanliga" som sittter på alla 740/940 kan väll inte va nått me de?

MorganD5
26 augusti 2011 · 93 Inlägg

om du bytt kyl så skulle jag tippa på att du får byta termostat

ajonasson
27 augusti 2011 · 583 Inlägg

Grundläggande om ett fordons kylsystem:

Vatten kokar vid 100C (förutsatt att vi är på relativ mark nivå och atmosfärstryck).
En bils kylarsystem är ett slutet system dvs att det är helt vattentätt. Vid uppvärmning av vattnet kommer vattnet att försöka expandera och då bildas ett tryck. Detta tryck hindrar vattnet ifrån att koka och dess kokpunkt kommer därför att öka till ~120-125 grader så länge kylarsystemet förbli tätt. Ifall temperaturen överstiger ännu mer finns alltid en inbyggd överlastnings ventil som öppnar så att inte kylarsystemet förvandlas till en bomb.

(Detta i sin tur gör att temperaturen för många bilar överstiger 100grader på tomtång / krypkörning innan ens första nödkylfläkten startar. Moderna icke celsius graderade mätare ger intrycket att motorn alltid håller samma temperatur vilket är långt ifrån sanningen men ger en falsk trygget för den ovetande.)

Kort och gott,
Öppna inte inte kylsystemet då kommer bilen onekligen börja koka trotts inte kylfläkten går igång!. Samt att öppna ett kokhett kylarsystem är förenat med livsfara både för dig själv som kan få stora brännskador och att du skapar ett snabbt dekompressions förhållande som kylarsystemet kan ta skada utav (stor mängd vatten vill gå ifrån flytande till gasform på under 1sekund).

Felsökningstips:
Överstiger temperaturen på mätaren ifall du kör på en vanlig landsväg?
>Gör den detta kan det vara blokage i kylarsystem eller ej fungerande vattenpump
Kolla så att din packnings till ditt kylarlock är tätt ifall locket ej är tätt fungerar ej ditt kylarsystem som det skall.
>Isåfall byt kylarlock
Fungerar din termostat som den skall?
>Testa att skuva bort och köra utan termostat

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (27 augusti 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Zorg
28 augusti 2011 · 120 Inlägg

hur går ni tillväga för att lufta kylsystemet på en 740/940?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2011 · 13 674 Inlägg

Zorg skrev:
hur går ni tillväga för att lufta kylsystemet på en 740/940?

häller i glykol och vatten startar motorn utan lock full värme kör tills det börjar sjunka lite efter fyll montera locket ut och kör efterkontrollera

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hagis Mekaniker
29 augusti 2011 · 7 Inlägg

Surt mr luff, skummt att de kom efter att du bytt kylaren, kan ju va så att den läckte komp tidigare kanske... hmm

Kolla gärna in jobbarkompisen racebil http://www.chevy740.nu eller http://www.garaget.org/?car=124457
När du endå håller på kolla även in polarens racebil http://www.garaget.org/?car=177165
Volvo S70 2.5T "R look-alike - AUTOTECH" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang