Felsökning bluddrande SAAB 9000 2,3T

AxlSam
16 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Jonte skrev:

Har den gått lika illa hela tiden eller har det kommit på sistone?

Jag har aldrig fått den att gå riktigt.

Men den har gått bättre än såhär.
När jag fick bilen efter bytet gick den bra på lågvarv och mjuka gaspådrag.
Men när sedan turbon började ladda så började den hoppa och hacka som jag vet inte vad.
(Har haft uppe andra trådar om det)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54775

Detta problem med ojämn tomgång och bludrande redan vid 3000rpm uppstod då jag satte 3tum efter katten på bilen. Misstänkte lambdasonden ganska fort då men fått ett ganska starkt nej som svar direkt då.

Vet inte om det var en ren tillfällighet att bilen började gå så vid bytet eller om det verkligen har med avgassystemet att göra.

Djupt tacksam till alla hjälpsamma här på forumet smile

Fredrik-79
16 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Den får för mycket bränsle.
Att den kan få för mycket bränsle kan bero på att laddtrycket är lite för högt och bör sänkas.
Kolla så att inga slangar till MVn är dåliga för då ska dom bytas ut direkt.
Har du pystrim eller skruvat på Wastgate armen så ska du fixa till de med direkt.
Kolla så att de inte är nått strul inne i motorn med.
Lyssna så att inte nått lager inne i motorn är dåligt.
drar bilen olja??
Kolla även så att den inte drar kylvätska så de läcker in.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AxlSam
16 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Slangar är okej, inget pystrim och låter jättefint i motor.

Var ute och pillade lite nu.
Plötsligt dör bilen och går inte att starta igen yikes
Kollade/pluggen som går in i ventilkåpan satt ordentligt.
Då dör den och vill inte starta igen.

BTW. Någon som har en bra lösning till att få loss spridarna?
Sitter som berget neutral

Garfield
16 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

AxlSam skrev:
BTW. Någon som har en bra lösning till att få loss spridarna?
Sitter som berget neutral

Du lossar de två skruvarna till fuelrailen. Sedan är det "bara" att dra. Du kan kila in nått mellan ventilkåpan och fuelrailen och bryta med lite försiktigt om de inte vill lossna.

jonTe
16 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
BTW. Någon som har en bra lösning till att få loss spridarna?
Sitter som berget neutral

Fuelrailen (röret över spridarna) sitter med 2 små skruv är de borta är det bara dra rail och de 4 spridarna rakt upp.
Lite 5-56 eller dyligt i spridarbrunnarna kanske kan hjälpa till om de sitter fast.

Inget illa ment men det låter som att du skulle behöva ha lite hjälp av någon klurig med lite mera kunskap för att lösa dina problem.
Har du ingen i din närhet (gärna SAAB-tok) som kan hjälpa dig?

MVH Jonas
..............
AxlSam
16 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Okej, ska prova detta.

jonTe skrev:

Inget illa ment men det låter som att du skulle behöva ha lite hjälp av någon klurig med lite mera kunskap för att lösa dina problem.
Har du ingen i din närhet (gärna SAAB-tok) som kan hjälpa dig?

Haha! Men jag försköker iaf tongue
Efter att ha ägt bilen i 3 månader har jag gått från noll kunskap till..
Tjaa.. Mer kunskap wink

Tyvärr verkar det bara vara jag som är saab frälst här ute på Tjörn.
Men ringer väl till Saab i Stenungsund och ber att få lämna in den där för en felsökning.

Ingen i Tjörn , Orust eller Stenungsund området som skulle vilja kolla på den annars mot rimlig ersättning? smile

AxlSam
17 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Lämnar nu in bilen för felsökning på Kongahälla Bilcity i Stenungsund.

Du
17 oktober 2007 · 121 Inlägg

AxlSam skrev:
Lämnar nu in bilen för felsökning på Kongahälla Bilcity i Stenungsund.

Vore intresant att få höra vad som var felet på din.. Skriv ägrna i tråden sen, har själv haft samma syndrom ibland.. /MVH Raz

EDIT:Oj, har hört på videon och vi har inte alls samma syndrom...
Måste vara en cyl. som gett upp eller inte tänder.
Enda gången jag hört något sådant var när en slang från IC´n lossnade.

Senast redigerat av Du (23 oktober 2007)

AxlSam
17 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Skall göra detta smile

Fick tid tisdag nästa vecka.

Markus_MR2
17 oktober 2007 · 761 Inlägg

Listar bara lite troliga orsaker(har inte läst hela tråden):

1. Lambdasond (styrsystemet tror att blandningsförhållandet är rätt)
2. Knacksenor (motorn tror att den spikar och fetar på ordentligt
3. Vevaxellägesgivare (motorn tror att den befinner sig på ett ställe men är på ett annat)

Vad jag kan komma på nu.

//markus

Edit: Är CE lampan tänd?

Senast redigerat av Markus_MR2 (17 oktober 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
17 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

jag kan nästa lova dej att det är nått med luftmätaren.. är 99% säker på de.... Kör den till saab o be de kolla på de... det kostar inte så mycke smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
AxlSam
17 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Bilen beter sig väldigt underligt.
Just nu startar den inte alls!
Vet inte om man ska skratta eller gråta wink

Markus_MR2 skrev:

Listar bara lite troliga orsaker(har inte läst hela tråden):

1. Lambdasond (styrsystemet tror att blandningsförhållandet är rätt)
2. Knacksenor (motorn tror att den spikar och fetar på ordentligt
3. Vevaxellägesgivare (motorn tror att den befinner sig på ett ställe men är på ett a

Hur vart hittar jag punkt ett och två?

// Axl

CE lampan är inte tänd.

Senast redigerat av AxlSam (17 oktober 2007)

AxlSam
29 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Bilen är tillbaka från Kongahälla Bilcity.
Resultat = Går som en klocka

Följande fel
1. En slang nere i armaturen vid soppapumpen hade lossat när jag bytte pumpen.
Resulterade i att bilen inte startade.

2.Du skrev: 

EDIT:Oj, har hört på videon och vi har inte alls samma syndrom...
Måste vara en cyl. som gett upp eller inte tänder.
Enda gången jag hört något sådant var när en slang från IC´n lossnade.

Just precis! En slang från IC´n hade lossat. På höger sida sett framifrån.
Verkstadsgubben som bytte motorn i somras var slarvig.
Resulterar att han inte får mig som kund någon mer gång

3. Den markerade vaccumslangen ] (som jag har haft uppe i andra trådar, men som inte givit något resultat) var oinkopplad. Fått som svar tidigare att det bara var en avluftningsslang för APC:n
Men det var en styrslang som skall gå till spjällhuset på insuget wink
Resulterade i en alldeles för fet soppablandning.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/180752_n0syzu.jpg
Slang

Du
30 oktober 2007 · 121 Inlägg

AxlSam skrev:
Bilen är tillbaka från Kongahälla Bilcity.
Resultat = Går som en klocka

Följande fel
1. En slang nere i armaturen vid soppapumpen hade lossat när jag bytte pumpen.
Resulterade i att bilen inte startade.

2.Du skrev: 

EDIT:Oj, har hört på videon och vi har inte alls samma syndrom...
Måste vara en cyl. som gett upp eller inte tänder.
Enda gången jag hört något sådant var när en slang från IC´n lossnade.

Just precis! En slang från IC´n hade lossat. På höger sida sett framifrån.
Verkstadsgubben som bytte motorn i somras var slarvig.
Resulterar att han inte får mig som kund någon mer gång

3. Den markerade vaccumslangen ] (som jag har haft uppe i andra trådar, men som inte givit något resultat) var oinkopplad. Fått som svar tidigare att det bara var en avluftningsslang för APC:n
Men det var en styrslang som skall gå till spjällhuset på insuget wink
Resulterade i en alldeles för fet soppablandning.

Skönt att det bara var så lätt.. Hoppas att bilen går bra nu då!
(Kör inte över någon tågräls i 50 som jag gjorde för då lossnar den igen wink det var så jag kände igen ljudet.)

Antimin Jack of all trades
30 augusti 2011 · 41 Inlägg

Kollat så alla "fjädrar" sitter i alla tändhattar på DI? lätt hänt att dom ramlar ur när man byter stift.

The only cure for bad handling is more power
BMW 325ix touring "Prowler" (1989)
Gizmojohan
30 augusti 2011 · 3 295 Inlägg

Antimin skrev:
Kollat så alla "fjädrar" sitter i alla tändhattar på DI? lätt hänt att dom ramlar ur när man byter stift.

har nog en svag känsla att han har fått bilen att gå bra nu, det var trots allt 2007 som senaste inlägget är skrivet?

Veckan trådlyft? big_smile

klawd22 Bilälskare
30 augusti 2011 · 283 Inlägg

kass tändkasset lågt soppetryck och byta stift igen så bör de nog hjälpa. min gjorde samma flera gånger, bytade stift å tändkasset sen funkade den som satan gick som ett skållat ollon..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang