Volvo B23ft; laddet försvinner vid högre varvtal (video)

mhoose
30 augusti 2011 · 28 Inlägg

tja garage folk

nu äre så här att jag hittar inte felet på min b23ft och jag har fan provat allt.
När jag gasar på fullt så kommar han upp i 0,9 sen slår den ifrån när man varvar ur han lite (typ 3-4000 varv).
även om jag försöker hålla jämt laddtryck runt 0,5 så den varvar upp sakta så släpper han ändå ur sig tillslut utan att jag släpper gasen och håller jag kvar gasen såligger den vid -,2 och orkar ingenting.
Så man måste släppa och gasa om på nytt för att den ska ladda igen men sen slår den ur sig.

jag har provat med annan Wastegate, LMM, dump och kollat alla slangar och ALLT

här är en video på laddtrycksmätaren betersig när den släpper ut laddet fast jag håller fullt

http://www.youtube.com/watch?v=7iAXPKTvceQ

Tacksam för svar!

Rickard

Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
BMW E28 528 (1986)
twin_cam Smålänning
30 augusti 2011 · 7 877 Inlägg

Kollat luftfiltret?

Bilen ska ALDRIG sjunka under 0, kanske -1 vid fullgas ens utan laddtryck. Min har -0,9 vid motorbroms.

Känner du att bilen tappar all kraft? Tycker det ser ut som fel på laddtrycksmätaren.

Vad är det för årsmodell? K-jet eller Motronic?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_Aira Mr_Aira
30 augusti 2011 · 105 Inlägg

hur kry är turbon?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 757 Inlägg

b23ft usa? eller en b230ft?

är det den sistnämnda så gissar jag på slangen mellan lmm och turbon som suger ihop smile ta av huven ta med en polare som tittar på slangen och ut och gasa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
freddy_82 Truckreparatör
30 augusti 2011 · 221 Inlägg

Hade exakt samma problem på min 760 turbo (b23ET). då var det slangen mellan filtret och turbon som sög ihop sig. Precis som Growe skriver.

Senast redigerat av freddy_82 (30 augusti 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
mhoose
30 augusti 2011 · 28 Inlägg

Har provat med en slang från turbon till filtret från en 940 fulltryckare och de hände samma sak, jag började undra om det var dumpen på någotsätt tryckte ur sig på något sätt. sitter en td04hl-16t med 7ans vinklade avgashus

Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
BMW E28 528 (1986)
mhoose
31 augusti 2011 · 28 Inlägg

kan det vara en b230ft fast fördelaren sitter fram?

Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
BMW E28 528 (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2011 · 13 757 Inlägg

mhoose skrev:
kan det vara en b230ft fast fördelaren sitter fram?

japp går att byta mellan axel och stoppa dit en tom fördelare där istället smile

skit samma igentligen för alla et och ft maskiner utom b21et har en mjuk slang sitter där

och när felet som du beskriver dyker upp så är det till 90% slangen som är problemet

lättast är att montera av huven ta med en vänn eller sin åkrädda morsa och be dom titta på slangen och se om den suger ihop eller ej

även om du byter slang så är det inte säkert att den är bättre
just att trycket försviner och det blir tok vakum tyder på en blockering någonstans innan spjället och tanke på att den visar så mycket -tryck så är det nog före turbon

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mhoose
31 augusti 2011 · 28 Inlägg

nu funkar den som den ska, byggde ett rör från turbon till filtret så nu går den som en häst!

BMW E28 528 (1986)
Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang