5942
Sök

Bmw 525tds startar ej?

3 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
har en bmw 525tds -93 som inte startar, startmotorn snurrar inte och en liten klick ljud hörs bara under baksätet. den fick soppatorsk igår, hämtade diesel tankade startade körde hem, nästa dag inget liv i den? vad kan vara fel?

tacksam för svar!!

2 024 Inlägg
31 augusti 2011
Låter som tomt batteri, kollat det?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
har kollat batteriet och det är okej. kan de vara startmotorn som är sönder?

564 Inlägg
1 september 2011
Klickljudet under baksätet är nog bränslepumpen eller dess relä. Får du inget klick från startmotorn? Nu vet jag inte specifikt hur startmotorn på en BMW ser ut men på alla andra bilar jag tittat så har det fungerat på samma sätt så kolla om den här beskrivningen stämmer på din också. Du kan ganska så enkelt mäta om startmotorn fungerar. Dels ska du ha manöverspänning till solenioden, det är en mindre kabel som går till till den lilla cylindern på startmotorn. När du (eller snarare en polare) drar nyckeln till startläge ska du få 12V där. Nästa steg är att mäta spänningen mellan de två stora polerna på solenoiden, den ena är inkommande från batteriet, den andra går till själva startmotorn. Du ska ha 12V på inkommande ledning och i startläge så om solenioden drar så ska du ha 0V mellan polerna där. Ibland sitter den funktionen i ett externt relä så då får man mäta där istället. Om solenioden/startrelät går till startläge så ska startmotorn ha spänning, snurrar den inte då så är det oftast kontaktytorna inne i startmotorn som bränts av. Om du fick mala länge på startmotorn efter du fått soppatorsk så kan den ha överhettat. Det brukar inte vara så dyrt att renovera en startmotor, finns gott om firmor som gör det.

Sök