Saab 9000 2.3t -96 ojämn gång

ohjelm
1 september 2011 · 13 Inlägg

Hej! Då har man blivit med saab igen då! cool Kom över en 9000 2.3t 96- 24000mil som stått i 2 år riktigt billigt då han trodde topplockspackningen hade gått! Han sa att den pissade vatten från sidan av motorn och när han märkte det så stängde han av den och har inte använt den på 2 år! Åkte dit och kollade på bilen, då visade det sig att en kylarslang som går in i motorn hade spruckit bytte den, men bilen går inte riktigt som jag vill än. Nu till saken, bilen går ojämnt på tomgång men även riktigt ryckigt när man kör försiktigt och inte gasar på! Vibrerar ganska mycket i bilen när den står stilla. Eftersom den går hackigt ojämnt när jag kör så tvivlar jag lite på att det kan vara tomgångsmotorn, när jag körde i 30-40 på tvåan och släpper gasen så hackar bilen.

Upptäckte alldeles nyss att när bilen stod på tomgång så började den låta normalt i ungefär 15 sek. Sen började den knasa igen, och när man varvar upp den och släpper gasen så går den ner till 500rpm och sen upp till 1000rpm igen.

Testat fungerande tändkasett.
Bytt tändstift.
Fixat ny (syresensor) lamdasond. (släckt felkod)
Ny mapsensor
Bytt vakuumslangar
Ny bränslepump

Kompressionstestade nyss bilen och fick följande resultat. cyl1:13.5bar cyl2:13.5bar cyl3:13.1bar cyl4:13.5bar.

http://www.youtube.com/watch?v=2OeGTn0t ... ideo_title film på gånge.

Danielsperformance
3 september 2011 · 2 Inlägg

har samma problem jag min har ochså stått i 2 år. min är 2.0t 1992.  jag har även bytt bränsle filter, och tomgångsmotor. testade att dra ut sladden ur lamdasond då gick den bättre på tomgång. har funderat lite på att byta lamdasond men hört med en expert och han tror inte det är den. kollade katalysatorn om den var tätt det var den inte. körde utan gick lika dåligt för det. kul att någon har samma problem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang