ohjelm
1 september 2011
· 13 Inlägg
Hej! Då har man blivit med saab igen då! Kom över en 9000 2.3t 96- 24000mil som stått i 2 år riktigt billigt då han trodde topplockspackningen hade gått! Han sa att den pissade vatten från sidan av motorn och när han märkte det så stängde han av den och har inte använt den på 2 år! Åkte dit och kollade på bilen, då visade det sig att en kylarslang som går in i motorn hade spruckit bytte den, men bilen går inte riktigt som jag vill än. Nu till saken, bilen går ojämnt på tomgång men även riktigt ryckigt när man kör försiktigt och inte gasar på! Vibrerar ganska mycket i bilen när den står stilla. Eftersom den går hackigt ojämnt när jag kör så tvivlar jag lite på att det kan vara tomgångsmotorn, när jag körde i 30-40 på tvåan och släpper gasen så hackar bilen.
Upptäckte alldeles nyss att när bilen stod på tomgång så började den låta normalt i ungefär 15 sek. Sen började den knasa igen, och när man varvar upp den och släpper gasen så går den ner till 500rpm och sen upp till 1000rpm igen.
Testat fungerande tändkasett.
Bytt tändstift.
Fixat ny (syresensor) lamdasond. (släckt felkod)
Ny mapsensor
Bytt vakuumslangar
Ny bränslepump
Kompressionstestade nyss bilen och fick följande resultat. cyl1:13.5bar cyl2:13.5bar cyl3:13.1bar cyl4:13.5bar.
http://www.youtube.com/watch?v=2OeGTn0t ... ideo_title film på gånge.