5304
Sök

Skillnad mellan lätt och fulltrycksturbo?

930 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Har sökt runt lite men inte hittat just det jag söker så jag provar om ni kan hjälpa mig:)
Jag har en liten fundering angående det här med turbon! Jag har en V70 2.5T och det är ju en lätttryckare
och vad jag har läst mig till så är den generella skillnaden bara att det är ett mindre agg på en lätttryckare mot en fulltryckare (säg en t5) och då laddar också turbon vid tidigare varvtal!
Men om man nu vill ha en fulltryckare då, är det bara till att byta till ett större agg då så funkar allting prima? är det enda skiljer dom åt? eller är det andra komponenter som också skiljer som man behöver byta?
Senast redigerat av Jimpstyle (2 september 2011)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

3 354 Inlägg
2 september 2011
inte alltid Ltt o Ft bestäms av storlek på agg. bara kolla på Volvo 700 o 900 serie där det är Wastegaten som är skillnaden
Kan innefatta hur mkt De laddar.

Som ex (obs inte exakta siffror, bara som ex):
Ltt: 0,1-0,5 bar
Ft 0,5-> bar

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 september 2011
Agget behöver inte vara mindre, den jobbar bara på ett annat sätt!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

930 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
OKej men t.ex på en v70 då vad skulle man behöva göra för att få motorn likadan som en T5 t.ex?smile

8 297 Inlägg
2 september 2011
Jimpstyle skrev:
OKej men t.ex på en v70 då vad skulle man behöva göra för att få motorn likadan som en T5 t.ex?smile

Byta motor eftersom T5:an och lättrycksmotorn har en hel del skillnader. Det som skiljer är: spridare, turbo, vevstakar och kolvar. Dels så har LTT motorn högre kompression än T5, och dels så har den större diameter på kolvarna.

930 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
OKej då var det inte så lite som jag läst mig till! men för att få en fulltryckare så ska det räcka med att byta turbo va?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 september 2011
På Saab är det i fallen 9000, ng900 osv samma turbo i lätt och fulltryckare. Det som skiljer i fallet T5-motorer är att lättryckarna saknar magnetventil. I övrigt behövs bara ett program för fulltryck så är man i mål med konverteringen smile

Aero-varianterna har annan turbo.

4 824 Inlägg
3 september 2011
Jimpstyle skrev:
OKej då var det inte så lite som jag läst mig till! men för att få en fulltryckare så ska det räcka med att byta turbo va?

nej för som sagt så är det ju inte storleken på turbon som av gör om det är en fulltryckare eller en lätttryckare.

Andromeda skrev:
Det som skiljer i fallet T5-motorer är att lättryckarna saknar magnetventil.

DET GÖR DET INTE ALLS!
håll du dig till saab som du verkar kunna bättre och låt oss som kan volvo och vet vad vi pratar om ge korekta svar till TS istället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 354 Inlägg
3 september 2011
Christian S skrev:
Jimpstyle skrev:

nej för som sagt så är det ju inte storleken på turbon som av gör om det är en fulltryckare eller en lätttryckare.

Andromeda skrev:

DET GÖR DET INTE ALLS!
håll du dig till saab som du verkar kunna bättre och låt oss som kan volvo och vet vad vi pratar om ge korekta svar till TS istället.

tror han menade saabs motorer med T5 styrning.
Hade du läst föregående mening så hade du läst På Saab är det i fallen 9000, ng900 osv samma turbo i lätt och fulltryckare. Det som skiljer i fallet T5-motorer är att lättryckarna saknar magnetventil
Senast redigerat av Seth (3 september 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 september 2011
Seth skrev:
Christian S skrev:
Jimpstyle skrev:

Andromeda skrev:

DET GÖR DET INTE ALLS!

Hade du läst föregående mening så hade du läst På Saab är det i fallen 9000, ng900 osv samma turbo i lätt och fulltryckare. Det som skiljer i fallet T5-motorer är att lättryckarna saknar magnetventil

Någon som är vaken.

Exporterad Colombian
812 Inlägg
3 september 2011
Andromeda skrev:
Seth skrev:
Christian S skrev:
Jimpstyle skrev:

DET GÖR DET INTE ALLS!

Någon som är vaken.

Ja, vem förstod inte det liksom wink

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2011
Andromeda skrev:
Seth skrev:
Christian S skrev:
Jimpstyle skrev:

DET GÖR DET INTE ALLS!

Någon som är vaken.

Fast han frågar ju om sin V70, varför börjar man då dra upp Saab ?

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 september 2011
Busgrabb skrev:
Andromeda skrev:
Seth skrev:

Någon som är vaken.

Fast han frågar ju om sin V70, varför börjar man då dra upp Saab ?

Jag läste bara rubriken och trodde han menade skillnader generellt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2011
Fler exempel på att man måste vara tydlig när man skriver i forumet. Tänk på att det som snurrar i egna huvudet måste framgå tydligt i skrift så man får med sammanhanget.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök