Bilköp??? Evo - BMW 335

Rquired Allmänt envis
26 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Turbovin skrev:
Teknikens Värld (svenska biltidningar överlag) tar jag med en skopa salt och läser hellre EVO, de vet vad riktig körglädje är.

Men håller med om att 335:an är en grym bil men utan brister är de inte, men det är ju inte EVO:n heller för den delen. Skulle nog ta 335:an själv också men helst en med den uppdaterade motorn som har singelturbo med twinscroll istället.

Kollar man tider på Einszweidrei så är Evon snabbare runt Hockenheim medan BMW:n är snabbare till 200.

TV har ett mycket gott internationellt rykte och är inte den enda tidningen som håller xDrive högt, däremot är dem också troligtvis den enda källan jag som prenumerant kan vända mig till så här sent på natten. 335i är dock allt annat än fri från brister, och Evo är troligen mer kompetent i händerna på rätt förare. Så har i alla fall jag, med begränsad erfarenhet, upplevt bilarna.

Men inte ens en bland bilintresserade riktigt duktig förare innehar sannolikt kompetensen att köra en 335(X)i eller ännu mindre en Evo fullt ut. Läser du mina inlägg igen är de åtminstone tänka att förmedla budskapet "I händerna på en glad amatör är bilarna likvärdiga, eller BMW till och med bättre (Läs som, roligare) i och med att den är mer lättkörd och har riktigt bra säkerhetssystem"

Det intressanta med BMW´s DTC är att det finns där som en livlina samtidigt som det assisterar föraren att ex. köra på sladd istället för att som andra system antingen vara aktivt och bekämpa varje försök till inspirerad körning eller vara fullständigt inaktiverat.

Jag tror en 335i eller 335Xi har mer att ge den glade amatören, och i kombination med övriga fördelar som lyfts fram i denna tråden så tyckte jag den vore det bästa valet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
snaku
26 augusti 2011 · 155 Inlägg

Köp en golf R wink Då får du en bra bruksis som funkar på vinter, drar hyffat lite 0,8-0,9. Och åker ifrån Evon runt hockenheim ^^

VW Golf R 1:16.93
BMW 335i (e90) 1:17.00 
Mitsubishi Lancer Evo VIII 1:17.20
Mitsubishi Lancer EVO IX 1:17.60
Mitsubishi Lancer Evo X MR 1:17.80

Haha, men skämt å sido. Jag hade tagit bmw:n väldigt mkt mera bil helt enkelt (snabbare oxå tydligen^^). Drömmer själv lite om en vässad 335:a att åka ifrån m3:or med.

Edit: Hockenheim short är det tiderna gäller.

Senast redigerat av snaku (26 augusti 2011)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Turbovin Turbo lover
26 augusti 2011 · 555 Inlägg

Förutom att IX:en klarar det på 1.16,8 wink

http://www.einszweidrei.de/mitsubishi/m … 2005-1.htm

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
snaku
26 augusti 2011 · 155 Inlägg

Turbovin skrev:
Förutom att IX:en klarar det på 1.16,8 wink

http://www.einszweidrei.de/mitsubishi/m … 2005-1.htm

Lustigt, för sport auto är skyldig till alla de tiderna jag presenterade. Då måste de rört till det själva yikes

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Rquired Allmänt envis
26 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

snaku skrev:

Turbovin skrev:
Förutom att IX:en klarar det på 1.16,8 wink

http://www.einszweidrei.de/mitsubishi/m … 2005-1.htm

Lustigt, för sport auto är skyldig till alla de tiderna jag presenterade. Då måste de rört till det själva yikes

Det är klart det skiljer mellan olika förare, om 1.16.8 är kört med en annan förare än de tider Sport Auto satt är de senare tiderna mer rättvisa som jämförelse. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JIMMY85
26 augusti 2011 · 100 Inlägg

mazdamania skrev:
tja jag har svårt att avgöra mitt bilköp om det ska bli en Evo ix steg2.1 ca 400hk.  Eller en BMW 335 coupe/sedan kvittar med ca 430hk??? Kan inte bestämma mog' någon som har lite tips och råd??   Då 335:an är mycket mera ekonomisk

Som du märker tycker alla olika
Har du möjlighet att provköra båda bilarna så kan du jämföra och se själv vilken som passar dig och ditt körsätt.
Detta är som att jämföra äpplen med päron

Krist
1 september 2011 · 716 Inlägg

Ja vill minnas att en evo gjorde 100 till stillastående snabbare än 0 TILL 100 pga stora jevvla bromsar å 4kolvs ok från brembo. Hur e de me Bmw'n?
Evo, speciellt 6an e ju förstärkt i karossen på en jevvla massa punkter, så även om den inte har krockkuddar över allt i alla stolpar så tål den en smäll ifall nu de skulle förekomma.

Köp en 335a, vänta på att wastegaterna säger upp sig, lämna in på bmw. Bara bytet av dom kostar lika mkt som ett stroker kit till evon.

Att ni säger drivlinan e bättre på 335an än evon kan jag inte hålla med om. AYC systemet å låga vikten på evon skulle nog piska bmwn, både på bana och rak sträcka, om evon skulle köra med samma effekt som bmwn, om inte orginal skulle göra det.

Ja ligger i samma sits som TS, jae sugen på tyskt nu när man kör merca, pga kvaliten, men tyvärr, äg en evo 1 gng å du e illa tvungen att skaffa en till senare i livet. Så jag köper definitivt en evo 6a efter mercan. (Och ja har kört både bmwn å ägt en evo...)

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Rquired Allmänt envis
1 september 2011 · 12 512 Inlägg

Krist skrev:
Ja vill minnas att en evo gjorde 100 till stillastående snabbare än 0 TILL 100 pga stora jevvla bromsar å 4kolvs ok från brembo. Hur e de me Bmw'n?
Evo, speciellt 6an e ju förstärkt i karossen på en jevvla massa punkter, så även om den inte har krockkuddar över allt i alla stolpar så tål den en smäll ifall nu de skulle förekomma.

Köp en 335a, vänta på att wastegaterna säger upp sig, lämna in på bmw. Bara bytet av dom kostar lika mkt som ett stroker kit till evon.

Att ni säger drivlinan e bättre på 335an än evon kan jag inte hålla med om. AYC systemet å låga vikten på evon skulle nog piska bmwn, både på bana och rak sträcka, om evon skulle köra med samma effekt som bmwn, om inte orginal skulle göra det.

Ja ligger i samma sits som TS, jae sugen på tyskt nu när man kör merca, pga kvaliten, men tyvärr, äg en evo 1 gng å du e illa tvungen att skaffa en till senare i livet. Så jag köper definitivt en evo 6a efter mercan. (Och ja har kört både bmwn å ägt en evo...)

Mvh, Krist.

Vad man väljer för bil är en smaksak men det är viktigt att poängtera att någon wastegate har aldrig gett upp på en 35i trots ryktet, allt som händer är att på vissa exemplar kunde dessa ha ljud för sig i form av ett klickande när de arbetade. Funktionen är dock 100% trots detta ljud, och de flesta bilar får detta utbytt på garanti i de fall ägaren klagat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
damn_fast
1 september 2011 · 215 Inlägg

Krist skrev:
Ja vill minnas att en evo gjorde 100 till stillastående snabbare än 0 TILL 100 pga stora jevvla bromsar å 4kolvs ok från brembo. Hur e de me Bmw'n?
Evo, speciellt 6an e ju förstärkt i karossen på en jevvla massa punkter, så även om den inte har krockkuddar över allt i alla stolpar så tål den en smäll ifall nu de skulle förekomma.

Köp en 335a, vänta på att wastegaterna säger upp sig, lämna in på bmw. Bara bytet av dom kostar lika mkt som ett stroker kit till evon.

Att ni säger drivlinan e bättre på 335an än evon kan jag inte hålla med om. AYC systemet å låga vikten på evon skulle nog piska bmwn, både på bana och rak sträcka, om evon skulle köra med samma effekt som bmwn, om inte orginal skulle göra det.

För att prestera så krävs det även perfekta underlag för BMW'n. Så fort det är regn, grus eller snö ute så är det inte vidare snabb.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Rapide
4 september 2011 · 188 Inlägg

Jag hade köpt Evon eftersom den är mer ovanlig än vad en bmwn är, 335an ser man ofta, inte för att det inte är en fin bil, det är det, hade själv tankarna på en sån, men som sagt evon! berätta gärna sen vad det blev smile

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
LIVINL0UD
4 september 2011 · 1 582 Inlägg

Sorry att jag lägger mig i, men det stämmer inte riktigt det du skriver angående wastegaten på Bmw:n. Min polare har en 335 E92 och hans gav upp, visserligen hade han sjukt tur så Bmw tog det på goodwill och bytte både hans turboaggregat pga att 335 ska ha det som en barnsjukdom enligt vad han sa till mig och Bmw till honom.

Rquired skrev:
Vad man väljer för bil är en smaksak men det är viktigt att poängtera att någon wastegate har aldrig gett upp på en 35i trots ryktet, allt som händer är att på vissa exemplar kunde dessa ha ljud för sig i form av ett klickande när de arbetade. Funktionen är dock 100% trots detta ljud, och de flesta bilar får detta utbytt på garanti i de fall ägaren klagat.

Turbovin Turbo lover
4 september 2011 · 555 Inlägg

På vilket sätt ger wastegaten upp? Fastnar wg-klaffen i avgashuset eller vadå?

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
LIVINL0UD
4 september 2011 · 1 582 Inlägg

Vette fan faktiskt. Enda jag vet att de kom mycket missljud/skrammel från polarens 335 och när han lämnade in den på Carlssons bil i Örebro så kunde dom konstatera att det va wastegaten som strula då de hade fått in andra 335:or med samma problem.

Turbovin skrev:
På vilket sätt ger wastegaten upp? Fastnar wg-klaffen i avgashuset eller vadå?

Rquired Allmänt envis
4 september 2011 · 12 512 Inlägg

Turbovin skrev:
På vilket sätt ger wastegaten upp? Fastnar wg-klaffen i avgashuset eller vadå?

Vad Livinloud pratar om får han förtydliga själv, men den typiska barnsjukdomen på 35i påverkar inte bilens funktion utan består utav ett skramlande ljud när du gasar till och sedan släpper gasen helt. Det är klart det byts ut om bilen är under garanti, en BMW skall inte låta på det viset, men bilen är till funktionen identisk med en 335i utan detta skramlande.

Kort och gott, någon känd barnsjukdom där ventilen ger upp finns inte på 35i; Jag tolkar det som att funktionen påverkas, man säger inte att en motor är förverkad bara för att där exempelvis finns lite ventiltick? Sedan är det irriterande, och dåligt, men det är en annan sak och vilken bil är fri från barnsjukdomar idag? smile

Så som jag förstått problemet så sitter det stag som sköter ventilernas funktion lite löst på bilar med detta missljud, och skramlar då när enheten är i funktion.

Senast redigerat av Rquired (4 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbovin Turbo lover
4 september 2011 · 555 Inlägg

Ja så länge wastegaten kan reglera som den ska kan man ju knappast kalla det nåt totalhaveri. Vore ju värre om klaffen skulle fastna i stängt läge för då skulle det va tal om skenande laddtryck och havererade motorer.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
LIVINL0UD
4 september 2011 · 1 582 Inlägg

Exakt det jag menade dock förklarade du det mer utförligt. Även fast det är ett skrammel ljud så är det inget man vill acceptera på så pass ny bil smile


Rquired skrev:

Turbovin skrev:
På vilket sätt ger wastegaten upp? Fastnar wg-klaffen i avgashuset eller vadå?

Vad Livinloud pratar om får han förtydliga själv, men den typiska barnsjukdomen på 35i påverkar inte bilens funktion utan består utav ett skramlande ljud när du gasar till och sedan släpper gasen helt. Det är klart det byts ut om bilen är under garanti, en BMW skall inte låta på det viset, men bilen är till funktionen identisk med en 335i utan detta skramlande.

Kort och gott, någon känd barnsjukdom där ventilen ger upp finns inte på 35i; Jag tolkar det som att funktionen påverkas, man säger inte att en motor är förverkad bara för att där exempelvis finns lite ventiltick? Sedan är det irriterande, och dåligt, men det är en annan sak och vilken bil är fri från barnsjukdomar idag? smile

Så som jag förstått problemet så sitter det stag som sköter ventilernas funktion lite löst på bilar med detta missljud, och skramlar då när enheten är i funktion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang