7 september 2011
Trådstartare
Hallå.
Funderar starkt på att beställa en ny bil nu. Har fast tryggt jobb och vill ha en diesel för bättre bränsleekonomi mm.
Jag kommer inte sälja eller byta in något så det blir ca 350.000:- som ska ut inom kort period. ca 300.000:- direkt och sedan 2 uppsättningar däck+fälg och div saker så det är lika bra att räkna på 350' totalt.
Har i dagsläget sparat ca 100-120 att lägga i handpenning.
Kollar man på billån så är det hemska räntekostnader i slutändan. Vill inte betala ränta i onödan, då åker jag hellre i Saaben ett år till och köper bilen utan lån när det går, alternativt säljer någon leksak i garaget.
För hur än man än vänder och vrider på det hela så kommer man väl knappast under 5 % i ränta på en bil oavsett hur stor handpenning och tid man ska betala på?
Tex lägger större handpenning på 40% och får räntefritt första året hade ju varit kanon. Då hade man kunnat spara och undvika onödiga kostnader och i princip lösa hela restskulden då.
Jag har då inte hittat något vettigt. De flesta har ju 20% i handpenning och avbetalning på 5-8 år. Med en total kreditkostand på allt från 20.000 till 50.000 vilket jag vägrar.
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg