Bilen startar inte!

4ntr4x Legitimerad bilfantast
23 maj 2008 · 223 Inlägg

Detta hände i onsdags, när jag försökte starta bilen. När jag vrider om tändningen, klickar det bara till.
Jag har bytt kolen till generatorn, jag har bytt spolonoiden (stavning?) och även kollat startmotorn, men det ser okej ut.
Det är inte heller några problem när man puttar igång bilen. Batteriet har jag provat ladda upp men utan framgång. Har även provat batteri"booster" men det fungerar inte bättre för det.
Någon som vet vad felet kan vara?

g_b
23 maj 2008 · 100 Inlägg

låter ju som att startmotorn inte orkar dra runt...alltså för lite kräm eller trasig startmotor.
Hade likadant på en saab ja hade för ett tag sen.Inga uppenbara fel men ja bytte batteri å fräschade upp jordpunkter så gick den fint sent.
så mina topp-3 tips
1.Startmotor trasig
2.Dåligt batteri
3.Dåliga jordpunkter

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
BTLulle
23 maj 2008 ·

Om kablarna är pressade i polskon så kapa av kabeln med bågfilen och sätt dit nya polskor som du skruvar fast kabeln.

MVH Peter L

Drönirettab
23 maj 2008 · 21 761 Inlägg

4ntr4x skrev:
Jag har bytt kolen till generatorn, jag har bytt spolonoiden (stavning?) och även kollat startmotorn, men det ser okej ut.

"Spolonoiden", menar du den som sitter på startmotorn?

Solenoid heter den smile.


4ntr4x skrev:
Det är inte heller några problem när man puttar igång bilen.

Det är ju iaf ett tecken på att batteriet inte är helt kört, när det är totalkasst så brukar det inte ens gå att rulla igång. Då bör du kolla de andra två sakerna som g_b skriver om, när du testar så ska batteriet helst vara så fulladdat som möjligt.

Använd multimeter och börja med att mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, sjunker spänningen bara ner till 11-11,5V så är det inte fel på själva batteriet. Sjunker däremot spänningen ner under 10V, då kan antingen batteriet eller startmotorn vara boven.

Om spänningen håller sig över 11V så håller du kvar ena mätpinnen på batteriets pluspol och sätter andra pinnen på startmotorns hölje eller en fästbult för startmotorn, testa att vrida nyckeln i startläge igen. Ifall spänningen nu sjunker under 10V så betyder det att du har dålig jordkontakt från batteriet till startmotorn, men är spänningen över 11V så är det antingen batteripluskabeln eller manöverkabeln till solenoidens stift 50 (från tändlåset) som krånglar.

Är spänningen fortfarande 11V eller högre så kan du flytta upp minusmätpinnen till batteriets minuspol och sätta pluspinnen på batteripluskabelskon, vrid nyckeln i startläge. Lägre än 10V = dålig kontakt med kabelskon, högre än 11V = inte fel vid kabelskon.

Flytta pluspinnen ner till solenoidens bult där batterikabeln sitter, vrid nyckeln i startläge. Lägre än 10V = dålig kontakt i batterikabeln, högre än 11V = inget fel på batterikabeln. De enda sakerna som kan vara fel i det här läget är antingen att det inte kommer spänning på solenoidens stift 50 eller att solenoiden är dålig.

Flytta pluspinnen till stift 50 på solenoiden, vrid nyckeln i startläge. Är spänningen över 11V så sitter felet i solenoiden, om spänningen ramlar ner till 0 eller bara ett par volt så är felet någonstans i kabeln mellan tändlås och solenoidens stift 50.

Byberg
4 juni 2008 · 74 Inlägg

jag har EXAKT samma problem med min V40. Den går att rulla igång men inte stillastående. Det klickar bara till när man vrider om nyckeln och alla lampor på panelen, innebelysningen  slocknar. Så fort jag släpper tändning så tänds allt men ingen bil som startar.

Jag har letat runt som en tok efter felet men inte hittat något. hade hoppats på att killen som startat tråden hade fått svar på sitt problem så kanske även mitt varit löst tongue Om någon vet vad felet är eller om killen som skrev tråden hittat felet så hör av er big_smile

coyquattro
4 juni 2008 · 128 Inlägg

skulle tippa på trasigt tändningslås.. fick nyligen samma symptom på min ena bil..

Dobbermannen V8-pullver!
19 augusti 2011 · 60 Inlägg

Startmotorn får signal till styrkabeln (den lilla som sitter på startmotorn) det är därför den klickar så tvivlar på att det är tändlåset som är boven. Kolla så du har ström på stora pluskabeln nere vid startmotorn, den brukar gå direkt från bateriet ner dit. Gör även rent den kabelskon. Har du bra ström där och bra kontakt så kan jag garantera att det är startmotorn du måste byta. Startmotorn tar jord från växellådan som den sitter fast på, men det är väääldigt sällan jordpunkterna spökar.

Live hard, Die young.
careau
19 augusti 2011 · 1 624 Inlägg

Jag hade samma skit på min V40 också, men efter några nyckelvrid så startade den iaf ;/ Hade nog en början till kasst tändningslås, vet inte vad du kanske har ;/

mangedif Snäll pöjk
8 september 2011 · 703 Inlägg

Hur har det gått för er?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang