5521
Sök

Motorn knackar vid låga varv (Volvo B230ft)

unibet
9 september 2011
Trådstartare
Hej.
Det gäller en B230ft som knackar, och har gjort det väldigt länge, ljudet blir aldrig värre så att säga.
Motorn knackar under ingen belasting,bara på tomgång. Upp till 2000rpm sen slutar det, men kör jag med bilen så att motorn får "jobba" så knackar det inget vad jag har hört. men så fort jag har släppt på gasen och kommer ner runt tomgång så knackar den igen.

Jag har haft det här knacket väldigt länge, har funderat på om det är ventilerna men då tycker jag att det borde ticka mer. Sen har jag funderat på vevlager mm, men eftersom jag har kört bilen länge plus att den har fått leka rätt så mycket borde motorn ha rasat för länge sen tycker jag. 

Kanske är någon kolvbult? vad vet ja, därför frågar jag er och hoppas ni kan ha några gissningar. Lägger upp ett ljudklipp så blir det lite lättare förhoppningsvis.

View My Video

Mvh

8 156 Inlägg
9 september 2011
Jag fixade till din rubrik en aning.
Mvh Moderator Phaetoon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

unibet
9 september 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag fixade till din rubrik en aning.
Mvh Moderator Phaetoon.

Jaha okej, tack.

8 156 Inlägg
9 september 2011
Hur pass "äkta" låter ljudklippet, jämfört med verkligheten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

unibet
9 september 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Hur pass "äkta" låter ljudklippet, jämfört med verkligheten?

Det låter ungefär likadant i verkligheten som på klippet, kanske att det knackar lite mer/högre på ljudklippet.

8 156 Inlägg
9 september 2011
Hur är oljetrycket på tomgång? Har du kollat hur oljan ser ut (om det är skit i den?). För jag räknar med att du kollat så att du inte har för lite eller för mycket olja. Syntet eller mineral?
Jag tycker att det låter som om knacket bara delvis följer varvtalet. Inte lika ettrigt som ventilknack heller. Ramlagret kanske?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

unibet
9 september 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Hur är oljetrycket på tomgång? Har du kollat hur oljan ser ut (om det är skit i den?). För jag räknar med att du kollat så att du inte har för lite eller för mycket olja. Syntet eller mineral?
Jag tycker att det låter som om knacket bara delvis följer varvtalet. Inte lika ettrigt som ventilknack heller. Ramlagret kanske?

Har ingen aning vad oljetrycket är på tomgång faktiskt, det är helsyntetiskt olja i den. Motorn renoverades för ca 1000-1500 mil sen och då byttes vev och ramlager, kolvar, packningar och div.

888 Inlägg
9 september 2011
Det är inte det vanlig kolvbultsknacket som hörs då? Mycket vanligt på b230 motorerna.

Sök