3660
Sök

Köpa bil i Kanada

2 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Någon med erfarenhet av att köpa en bil i Kanada? Vad för problem kan man tänkas ställas inför?
Pratar om att köpa en begagnad bil från privat försäljare isåfall. En riktigt billig bil som ska ta mig från A till B för runt 10-20k. Hur blir det med försäkringar och sånt?

Edit: För att förtydliga, pratar inte om att beställa en bil från Kanada utan att vara på plats i Kanada, köpa en bil och använda den i Kanada.
Senast redigerat av mabere (13 september 2011)

Forummoderator
26 675 Inlägg
13 september 2011
Ditt första inlägg här på Garaget.
Du lägger ut det klockan ett på natten.
Din fråga gäller vilken bil som helst, i ett helt annat land, i en helt annan kontinent.

Är du seriös?
Senast redigerat av AirOne (13 september 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

unibet
13 september 2011
AirOne skrev:
Ditt första inlägg här på Garaget.
Du lägger ut det klockan ett på natten.
Din fråga gäller vilken bil som helst, i ett helt annat land, i en helt annan kontinent.

Är du seriös?

Det finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar. rollcool

2 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Tänkte om någon har erfarenhet och kan dela med sig. Verkar t.ex som att man måste köpa och sälja bilen i samma provins. British Columbia verkar vara billigaste alternativet där man i princip kan köpa bilen, köra den till något försäkringsbolag och fixa allt på under 1h. Så om någon har erfarenhet av det personligen så skulle det uppskattas

Behöver inte veta så mycket om exakt VAD för bil utan mer om hela bilköpardelen, försäkringsdelen, besiktningsdelen osv.

Men om ni måste veta så ska det vara en bil för 10-20k.
Senast redigerat av mabere (13 september 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
13 september 2011
mabere skrev:
Tänkte om någon har erfarenhet och kan dela med sig. Verkar t.ex som att man måste köpa och sälja bilen i samma provins. British Columbia verkar vara billigaste alternativet där man i princip kan köpa bilen, köra den till något försäkringsbolag och fixa allt på under 1h. Så om någon har erfarenhet av det personligen så skulle det uppskattas

Behöver inte veta så mycket om exakt VAD för bil utan mer om hela bilköpardelen, försäkringsdelen, besiktningsdelen osv.

Sist jag var i USA tänkte jag köpa en bil för ca $1000 och ha den istället för hyrbil. För den pengen skulle jag få en hygglig gammal hederlig Caprice med go V8:a under huven. Nu är väl Kanada lite annorlunda men jag stötte på patrull när det kom till försäkring och social security number. Dessutom saknade jag fast adress då det var frågan om en semester. Kanske finns det nån svensk ambassad du kan ringa? Har du någon du känner som kan stå för bilen så underlättar ju det. Försäkringskostnaden ska du kolla upp. Den kan svida. Inte som i Sverige...

950 Inlägg
13 september 2011
Ofta ganska stor skillnad på utrustningen på samma bilmodell i USA och Kanada. Många modeller är i princip rensade på utrustning i Kanada.

killercow
13 september 2011
Dieselsmurfen skrev:
mabere skrev:

Sist jag var i USA tänkte jag köpa en bil för ca $1000 och ha den istället för hyrbil. För den pengen skulle jag få en hygglig gammal hederlig Caprice med go V8:a under huven. Nu är väl Kanada lite annorlunda men jag stötte på patrull när det kom till försäkring och social security number. Dessutom saknade jag fast adress då det var frågan om en semester. Kanske finns det nån svensk ambassad du kan ringa? Har du någon du känner som kan stå för bilen så underlättar ju det. Försäkringskostnaden ska du kolla upp. Den kan svida. Inte som i Sverige...

Är lite som du säger. är du inte medborgare eller bosatt i kanada kan försäkringsbiten bli ett problem.

Den biten behöver du kolla upp ordentligt innan för det är inte heller säkert att dom har samma försäkrings system som vi har med hel, halv och trafik.

Men att ställa bilen på nån annan är inget bra alternativ om de funkar som i Sverige att den som brukar bilen ska vara den som äger bilen å är försäkringstagare. Kolla upp den biten om du tänker ställa den på nån annan.

Forummoderator
18 530 Inlägg
13 september 2011
killercow skrev:
Dieselsmurfen skrev:
mabere skrev:

Är lite som du säger. är du inte medborgare eller bosatt i kanada kan försäkringsbiten bli ett problem.

Den biten behöver du kolla upp ordentligt innan för det är inte heller säkert att dom har samma försäkrings system som vi har med hel, halv och trafik.

Men att ställa bilen på nån annan är inget bra alternativ om de funkar som i Sverige att den som brukar bilen ska vara den som äger bilen å är försäkringstagare. Kolla upp den biten om du tänker ställa den på nån annan.

Vill dra mig till minnes att just köpa bilen i någon annans namn skulle ställa till det. Jag har kompisar i US som skulle kunna stå för bilen men det fungerade inte av någon orsak jag glömt. Troligen var det försäkringsfrågan. Det blev en (dyr) hyrbil. En "gammal" Chrysler 300M. Det första jag gjorde när jag kom hem var att köpa en likadan... Underbar bil och som ni ser kör jag numera bara US-bilar. Smäckig kvalitet i vissa fall och de är lite grovhuggna om man säger. Men fungerar klockrent.

998 Inlägg
13 september 2011
Ursäkta att jag lånar tråden lite men vad gav du för en hyrbil i US?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

3 148 Inlägg
13 september 2011
LordLife skrev:

En enkel hyrbil för ca 150 kr / dag (typ Impala) utan tilläggsförsäkringar osv.
En roligare hyrbil, Mustang Cab, Camaro eller liknande ca 300 kr / dag.
Fria mil.

Kolla på ebilhyra.se brukar vara bättre priser än på plats.
Senast redigerat av viccoA (13 september 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
13 september 2011
LordLife skrev:

För all del. Tror det var runt 7000:- SEK i 3 veckor. Fria mil. Försäkrad max. Det är långa avstånd där så ta en stor premiumbil om du kan. Vi körde 600 mil på den tiden... Tog ett litet okänt bolag men undrar om inte AVIS hade matchat det med alla tillägg som blev. Alla bilar har automat om du inte säger ifrån.

EDIT: Har även haft en Nissan Altima tidigare. Stor och bekväm släde.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (13 september 2011)

998 Inlägg
13 september 2011
Tack så mycket för svaren smile  håller på att planera en US resa. Då vet man vad det kan gå på smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

950 Inlägg
13 september 2011
LordLife skrev:
Tack så mycket för svaren smile  håller på att planera en US resa. Då vet man vad det kan gå på smile

Snåla inte på försäkringen när du hyr bil i USA. Kan bli ganska dyrt utan. Har tröttnad på den dåliga servicen på AVIS och hyr nu från Enterprise.

Sök