Ford Fiesta 2007 - Lite ojämn gas vid användning av AC

U-Nas
13 september 2011 · 18 Inlägg

Hej!

Jag bytte precis in min Volvo 445 -94 mot en (nästan) sprillans ny Ford Fiesta från 2007. Fiestan har bara gått 6.000 mil och är vääääldigt fräsch.

AC'n verkar ha två lägen - antingen på eller avstängd. Vid avstängd så fungerar fläktarna som just fläktar, och det fungerar ju klockrent.
Nu när det har varit så jäkla varmt ute så har jag knäppt på AC'n och den fungerar också bra, ut kommer iskall frisk luft - kanoners!

MEN: Medan AC'n är påslagen så blir det ett litet litet "hack" i gasen ungefär var 5-8 sekund. Detta märkt mycket tydligare i exv uppförsbacke då det är precis som om bilen tappar i kraft under någon halv sekunds tid, och detta inträffar som sagt ungefär var 5-8 sekund.

Jag vet om att en AC drar en del soppa och således borde ha en negativ effekt på bilens kraft och så, men att det blir ett sådant här litet "hack" - är det vanligt/normalt?

Jag är väldigt tacksam för er expertis här på forumet, för om det är något krångel med bilen de närmaste tre månaderna så får jag det fixat gratis.


Mvh
Jonas

940R
13 september 2011 · 1 567 Inlägg

Det är för att magnetventilen till ac pumpen slår till= helt i sin ordning

samma på min

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
U-Nas
13 september 2011 · 18 Inlägg

Tack så mycket för det svaret 940R! Snabbt och positivt på samma gång, det gillar vi smile

Jag har dock en fråga till som gäller servon.. jag tycker att det är mycket trögare att vrida på ratten än vad det borde vara på en -07:a. Körde en Toyota Auris härom dagen, visserligen en -10:a, men den rattservon var en helt annan historia.

Är det vanligt/normalt att servon på en Fiesta är trögare än andra nyare bilar..? Kanske en dum fråga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang