4501
Sök

Audi A6 2,6 quattro 1995 kokar!

278 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Tjena, köpte en A6 igår och tyckte den blev varm som fan. Fyllde på glykol till maxl men efter ca 5 min började bilen koka... Olje tempen ligger stadigt på 70 grader och motorn på ca 92, det luktar inga avgaser ur expantions kärlet. Bilen trycker inte ut vatten i avgaserna eller i oljan och vattnet kommer förbi vattenpumpen. Alla svar uppskattas

//Linus smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 september 2011
Så vitt jag vet kokar inte vattens förens 100c, och om motorn är 92...?
Och om vattnet "kommer förbi pumpen", dvs cirkulerar, så kan det ju inte heller fastna vid termostaten.
Senast redigerat av LeafBox (14 september 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

278 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Så vitt jag vet kokar inte vattens förens 100c, och om motorn är 92...?
Och om vattnet "kommer förbi pumpen", dvs cirkulerar, så kan det ju inte heller fastna vid termostaten.

Men igår när vatten nivå lampan började lysa så var det ett jääävla tryck i slangarna och när jag hade fått av korken så lugnade det ner sig efter ett tag men sen så började det bubbla ur slangen under expansions kärlet... Det är väll inloppet? Dock luktar det inget speciellt om ångan alltså inga avgaser. hmm

5 198 Inlägg
14 september 2011
Vore jag dej skulle jag dock göra ett avgas prov i kärlet...tryck i slangarna får du när avgaser kommer ut i vattnet och därmed bubblar vattnet och man får *kok* syndromet.

278 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Tack alla för hjälpen, det va luft i systemet.

Sök