6690
Sök

Dum fråga om lackering...

2 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Hej, tänkte lacka om min taklucka till bilen, men är helt novis. Har läst lite trådar här om billackering, men det verkar så omständigt. Varför kan man inte bara tvätta takluckan, spraya på lite grå primer, sen spraylacka över den? Måste man hålla på och slipa och ha sig? Vad händer om man inte slipar?

Forummoderator
26 675 Inlägg
19 september 2011
drzeto skrev:
Hej, tänkte lacka om min taklucka till bilen, men är helt novis. Har läst lite trådar här om billackering, men det verkar så omständigt. Varför kan man inte bara tvätta takluckan, spraya på lite grå primer, sen spraylacka över den? Måste man hålla på och slipa och ha sig? Vad händer om man inte slipar?

Man vill gärna rugga upp ytan för att färgen ska fastna som bäst.
Plus att man får bort små porer och grejer som man inte vill ha under lacken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 283 Inlägg
19 september 2011
Färgen fäster dåligt.

2 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Tack för snabba svar. Verkar som att jag måste slipa då. Har en planslip, räcker det med att köra 180 papper, eller skall jag köra våtslippapper 600 också innan jag kör primer?

526 Inlägg
19 september 2011
NEEEEEEJ ABSOLUT INGET 180 PAPPER!!!!!!!! du får extrema sliprepor som garanterat syns!
jag har jobbat innom billack!

Är de inte nå större skavanker på takluckan "Bulor" som lär spacklas så matta ner klarlacken med ett vanligt 600 papper bara!!

OBS Kom ihåg att slipa kanter och sånt på den med annar så tar det 3-6 månaer så har du garanterat lacksläpp! Vill du ha bästa resultat så ska du grunda tackluckan och slipa den slät innan du sedan andvänder bas färgen! Allt blir så mycket finare då!! smile Har du mer frågor så PMa mig gärna!

Sök