7285
Sök

Audi A4 1.8T -02 mystisk missljud från motorn !!!

6 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Jag hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem

Info om bilen:
*Audi A4 1.8T
*Motorkod: AVJ
*15300 mil
*BSR optiflow sportluftfilter (missljudet fanns även innan monteringen av detta)
*Har ej varit på verkstad, inga felkoder elr lampor har tänts i bilen.
*För övrigt helt orgina

Förklaring:
Bortse från dumpljudet, låter först 30 sek hela tiden vid kallstart tillsammans med ett ökat avgasljud, och sedan övergår det till enbart missljudet när man gasar så turbon laddar, när man ger jämn gas låter det ej. När man sedan har accelererat iväg ca 10 sek försvinner även missljudet och motorn låter normalt igen. Ljudets frekvens ökar i takt med motorvarven när turbon laddar. Jag tycker att missljudet kommer från vänster sida av motorn alltså grenrör/turbo sidan. Bilen går toppen för övrigt jämnt och fint.

2 414 Inlägg
16 september 2011
Är inte helt 100 men det kan mycket väl vara turbon som gett upp (lager som håller på att skära). Eftersom den låter vid gaspådrag och inte vid jämn gas indikerar detta på att det är när turbon laddar ganska bra.
Som jag förstått så laddar turbon endast minimalt vid jämn gas?

Du kanske ska snacka med en auktoriserad audi-verkstad så får dem ge en mera trovärdig teori.

6 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare

164 Inlägg
19 september 2011
det är inte membranet i dumpventilen som är kasst då? den kvittrar ju när den "dumpar"

2 414 Inlägg
19 september 2011
Du menar när du gasar och inte när du släpper gasen väl?

6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Innan var det så! nu låter det båda när jag gasar och när jag inte gör det..

2 414 Inlägg
20 september 2011
Är inte helt 100 att det är så på din men sådär låter många bilar med konstig dump som tidigare talare sade

6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
tror du det har nåt med grenrörspackningen , turboladdspackning  eller  avgaspackning att  göra ???

Sök