2980
Sök

Saab 95 04 sport aero, lite blårök efter gasat på

7 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Hej undrar om någon kan hjälpa mej med att komma med förslag om vad det kan vara om det kommer blårök efter det att man har gasat på.
Och hur man ska gå till väga om det blir turbobyte som en vänn föreslog.
svar är mycket vlkommna Mvh: jetzi1973:)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 september 2011
Har bilen tappat något i prestanda också eller den ryker bara blått ??

Kan ju vara allt ifrån en vevhus-slang som hoppat loss till turbon som e kass.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Hej TBOC_Razor!
Nix bilen går som den ska ingen förminskning av prestandan.
Typiskt då man åkte på att köpa nytt tändkasset för en vecka sedan:rolleyes:

144 Inlägg
18 september 2011
ge oss lite mer info, årsmodell, miltal osv?
drar den någon olja?
Är det någon majonäs under oljelocket tex?

Här kan du läsa på om turbobyte: http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 … placement/
Ser väl nästan likadant ut på din bil, jag bytte iaf på min 9-5a med hjälp av den guiden. Går att göra på grusplanen utanför huset, men jag hade gärna haft ett garage om jag visste hur hårt vissa saker satt.

6 170 Inlägg
18 september 2011
jetzi1973 skrev:
Hej TBOC_Razor!
Nix bilen går som den ska ingen förminskning av prestandan.
Typiskt då man åkte på att köpa nytt tändkasset för en vecka sedan:rolleyes:

Var gamla kassetten helt kass ??

Tex luktade bränd elektronik ??

För annars är det vanligt att det blir oxid i kontakten till kassetten och det kan man fixa lätt smile

Men iaf, köp en ny turbo, släng den i skuffen och kör tills den gamla rasar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

269 Inlägg
18 september 2011
Turboras eller om den är på gång att rasa brukar visa sig som vit rök inte blå, låter lite som om det läcker lite olja i ringarna och den börjar bli slut, hur ligger kompen?

Bra sätt att kolla turbons standard brukar vara om den "puffar" till vitrök direkt vid start om den stått ett tag (typ en natt).

Men som sagt, årsmodell, miltal är stor hjälp..

Mopar or no car:)

7 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Hej Bilens info: saab 95 År 2004 Mil:ca16500 sportaero.
Bilen har börjat dricka lite olja på sista månaderna( 2 mån ) någon vit rök hr jag inte reflekterat över och kompen verkar vara som den ska MEN nu har jag inte uppmärksammat på dessa ting som ni informerat om så jag får vara uppmärksamm på de beteenden som sagts här smile och någon majonäs eller vitaktigtskum under oljelocket är det inte. Att byta turbon vill jag nog testa att göra själv wink
undrar om jag ska sätta dit lite större turbo för att sedan plocka ut lite mer kräm ur maskinen med en chippning framöver. kasettet har jag kvar och det luktade inte bränd elektronik det var jag mycket uppmärsamm påså den gammla ligger nere i mitt lilla verkstad o skäpar, har ni några förslag till vad jag ska göra med den? och kolvarna på bilen vet någon om det är eck kolvarna eller andra och hur de håller för en uppgradering.

269 Inlägg
19 september 2011
Det du kan göra är att lossa på avgasröret och tryckröret vid turbon, och kolla om du har olja där eller om axeln är glapp radiellt.

För att utesluta eller konstatera om det är den..
Senast redigerat av gurragas (19 september 2011)

84 Inlägg
19 september 2011
Finns en tråd på stcs om wd40 metoden, Det går ut på att man fyller cylindrarna med wd40 och låter det stå t.ex över natten, har du tur så släpper oljeringarna och den slutar blåröka/dricka olja, men sök på wd 40 metoden på stcs så förklaras det lite bättre.
Ang turbo byte så finns det ingen anledning enligt mig om du inte tänker byta kolvar senare, Saab's T7 kolvar klarar inte mycket över 300hk och det är vid runt 300 man behöver byta turbo.

7 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Ska kolla upp w40 metoden och tänker kolla de andra förslagen med smile då lär man ju sig hur allt sitter och får en bättre bild över det hela.
byta av kolv m,m tänker jag göra men senare då jag tänker kräma ut lite ut saaben.
TACK!!!! för all hjälp SUPER!!!. lol

7 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Hej alla smile
Undrar en liten sak, bensinfiltret är dåligt en liten spricka i så det läcket ut ytterst lite så frågan är kan det orsaka lite rök vid gaspådrag.

269 Inlägg
20 september 2011
jetzi1973 skrev:
Hej alla smile
Undrar en liten sak, bensinfiltret är dåligt en liten spricka i så det läcket ut ytterst lite så frågan är kan det orsaka lite rök vid gaspådrag.

Ne, möjligtvis att det kommer ryka blått när det tar eld smile byt direkt, bensinläckage är inget bra..

Blärök är nästan alltid olja..

7 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
ok köper imorrgon efter jobbet direkt o monterar,
Tack för svaret:)

6 170 Inlägg
21 september 2011
jetzi1973 skrev:
ok köper imorrgon efter jobbet direkt o monterar,
Tack för svaret:)

Du vet om hur man gör och allting ??

Det är ju inte bara att skruva bort och skruva dit, man ska göra bränslesystemet trycklöst innan med...

7 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Fuel filter

Hej jag har införskaffat programmet vis på E-bay och infon man får där är liknande:

Warning
Removal of the fuel filter involves partial dismantling of the car's fuel system. The following points must therefore be observed in connection with this work:
•Make sure a class BE fire extinguisher is close to hand! Consider the risk of sparking, e.g. when breaking circuits, short-circuits etc.
•Absolutely No Smoking!
••Ensure that there is a good exchange of air. If approved ventilation for the extraction of fuel fumes is available, this should be used. 
•Wear protective gloves! Prolonged exposure of the hands to fuel can cause irritation to the skin.
•Wear protective goggles. big_smile
Senast redigerat av jetzi1973 (21 september 2011)

Sök