"surrande" insugsljud, - Saab 9-3 aero -01

mertin306 Fartdåre
6 september 2011 · 131 Inlägg

Hej
Har på senare tid fått ett väldigt högt surrande insugsljud. Låter inte alls friskt, nästan elektriskt låter det. Låter alltså mest vid fullgas på fullt ladd.
Bilen i övrigt har t19 turbo, kn filter i luftburk och 3" helsystem, om det är till någon hjälp.
Har inte märkt någon vidare effektminskning men det låter som sagt inte så friskt så jag trycker helst inte i onödan på gasen.

Kan det vara nån impeller i turbon (som gått mindre än 1000 mil) som e kass? eller typ grenrörspackning eller något?

Har kollat alla vaccumslangar, tryckslangar osv.

Någon som har varit med om samma eller någon som vet vad det kan vara?

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Kibil
6 september 2011 · 552 Inlägg

Kan vara turbon som är på väg ur, är du säker på att ljudet kommer från turbon och inte kam drivningen eller rem sidan (Servo pump osv)?

mertin306 Fartdåre
6 september 2011 · 131 Inlägg

låter bara vid gaspådrag, bilen blev rätt hårt körd i helgen, har kommit efter det.... om det kom från remsidan skulle det väl låtit hela tiden? och en skramlande kamkedja kan man väl också höra på tomgång? eller hmm

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Kibil
6 september 2011 · 552 Inlägg

Jasså ok, tycker inte det borda vara från rem sidan eller kam transmissionen isåfall. Har du kollat så ingen skit har lagt sig i luftburken och inåt till motorn? Finns nog inte mer som kan gå sönder på dessa. Hade det varit intercoolern eller dumpen hade du märkt effektskillnad + CE lampan.

mertin306 Fartdåre
6 september 2011 · 131 Inlägg

Hoppas på att det är nått enkelt fel. Har inte råd med några större ingrepp just nu sad
Ska ta av luftburken imorgon och kolla! Hoppas på att det bara är skit eller nått smile

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Kibil
19 september 2011 · 552 Inlägg

Hur har det gått med 9-3an? Lite nyfiken bara smile

mertin306 Fartdåre
21 september 2011 · 131 Inlägg

Kibil skrev:
Hur har det gått med 9-3an? Lite nyfiken bara smile

Ja du, jag har haft av och kollat från luftburken och allt ser rent och fint ut, den drar ingen olja och ryker inte, så turbon borde vara hel.
Har varit iväg på saab och låtit en mekaniker lyssna, han tyckte det lät som läckage på insugssidan, vilket också låter mindre troligt då jag har stabilt laddtryck, (borde väl fladdra då?)

ska försöka provtrycka insugssidan och se om jag hittar nått läckage, annars blir det ett uppdrag för maptun...

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang