7337
Sök

Lambdavärde 540ia e39

2 118 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Besiktningen gillar inte mina avgasvärden, främst lambdavärdet.

CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.3 (0.3)
HC 97 (100)
Lambda 1.09 (0.97-1.03)

Är helt novis när det gäller avgasvärden, har kollat på forumet men inte riktigt hittat det svar jag vill ha.

Tack på förhand!

Mvh Nicklas

(Moderator får gärna flytta tråden om den vart felplacerad)

D.i.l.l.i.g.a.f

614 Inlägg
22 september 2011
Antar med ditt inlägg att du vill veta hur man löser detta problem och vad som är fel?.

I vissa så att lampdan helt enkelt inte fungerar korrekt längre pågrund av att även dessa har ju en livslängd.
Brukar lambdasondlampan tända sig för dig?
I många fall beror även fel avgasvärden på att man tex har hål i avgassystemet så att den läcker ut avgaser på ett eller flera ställen.
Senast redigerat av rybbe (22 september 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

280 Inlägg
22 september 2011
Kolla så du inte har nå läckage i avgassystemet

2 118 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tackar för snabba svar!
Har inte haft något direkt "avgasljud" men va under och kikade lite och såg att det hade sotat på ett ställe, ska prova att åtgärda detta och se hur det blir smile

Mvh Nicklas

D.i.l.l.i.g.a.f

614 Inlägg
22 september 2011
NJ_ skrev:
Tackar för snabba svar!
Har inte haft något direkt "avgasljud" men va under och kikade lite och såg att det hade sotat på ett ställe, ska prova att åtgärda detta och se hur det blir smile

Mvh Nicklas

Går även att plocka ut lambdasondmätarna och göra rent dessa. Kan i vissa fall hjälpa. Var dock försiktig i såna fall. Brukar vara 1 eller 2 st och sitter placerade i någonstans i avgasystemet eller ibland nästan vid grenröret.

Du kan ju även prova ifall du vill köra en fuling att slänga i runt 1 liter K-sprit i kanske 10 liter bensin.
Vissa säger att k-spriten bara hjälper avgasvärdena på förgasarmotorer och om detta är sant eller inte vet jag faktiskt inte men jag brukar ifall alltid gör det på mina bilar när jag besiktigat dom och har aldrig blivit kuggad för fel avgasvärden
Senast redigerat av rybbe (22 september 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Sök