7138
Sök

850 GLT Automat - tomgångsproblem

853 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Hej.

När jag står i läge P och sedan lägger i driven (D), så sjunker varvtalet och åker upp igen, den sjunger till 6-700, grymt störande.

Vad kan det vara för fel?

Eller ska det kanske vara så?

DETTA SKER NÄR BILEN ÄR RELATIVT KALL.
Senast redigerat av Johanness (21 september 2011)

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
21 september 2011
Varvtalet sjunker lite på automatare när du byter "drivläge". Testa rengöra tomgångsmotorn annars smile

Tja!

853 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Varvtalet sjunker lite på automatare när du byter "drivläge". Testa rengöra tomgångsmotorn annars smile

Okej, tack!!

Skulle göra det idag, men hade inga slangklemmor hemma. Tack!

853 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:

Nu har jag gjort rent tomgångsmotorn, men antar att det ska vara såhär.

Men kom på ett till problem:

Står jag med läge D i vid ett rö lyse tex. så droppar den 200 varv cirka, sen åker den upp igen, kansk 2ggr/rölyse.

Vad kan de vara?

2 100 Inlägg
22 september 2011
Kolla över hur gasspjället mår och vevhusventilationen. Kan vara igenkoksade med oljerester smile

Tja!

853 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Kolla över hur gasspjället mår och vevhusventilationen. Kan vara igenkoksade med oljerester smile

Gasspjället vet jag vart det sitter, det sitter väl på sidan av motorn? Ganska lätt att komma åt? Bara att ta bort slangen till luftburken va? Och vad ska jag göra rent där? Vad ska jag kolla efter?

Vevhusventen kommer jag aldrig att komma åt, har varken kunskapen eller tiden att riva suget osv.
Senast redigerat av Johanness (22 september 2011)

2 100 Inlägg
22 september 2011
Johanness skrev:
Dennis_999 skrev:

Gasspjället? Kommer jag åt det utan att skruva en massa?

Vevhusventen kommer jag aldrig att komma åt, har varken kunskapen eller tiden att riva suget osv.

Sitter med 4 skruvar i insuget. Lossar bara slangen som går från luftburken ner till spjället.

Sitter precis bakom tomgångmotorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77389/77389-ff8e0fec65ca8a081a1b840b78c237ee.jpg

Tja!

853 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Okej, ska ge mig på det imorgon.

Fick även ett tips om att kolla upp min luftmassemätare? Var sitter den? Och vad ska jag "kolla upp"?

2 100 Inlägg
22 september 2011
Den sitter på luftburken. Eller rättare sagt på röret som slangen går mellan burk och gasspjäll. Går inte att missa. Sitter i ett stort kontaktstycke smile

"Kolla upp" Tja, aldrig gjort nån kontroll av en sådan så ska väl inte säga så mycket, men vill så gärna hjälpa till wink Ta loss den och gör en "Visuell" kontroll. Ser den hel ut? Vill minnas att det ska finnas en tråd i den som mäter luftflödet. Kolla så den är hel.

Annars kan du pröva att byta den, prova byta med en kompis eller liknande och se om felet ligger där.

Tja!

Sök