Hastighetsmätarwire på Merca w123, hur kopplad?

kim4
24 september 2011 · 100 Inlägg

Tjena, de är så att min hastighetsmätare på min Merca w123td(kombi) 240d -80 inte funkar, och när jag kollade över den lite så såg jag först att den inte satt baki mätarhuset, men den sitter där nu och funkade fortfarande inte, följde wiren ner mot växellådan där den går till ett T kors och en går till växellådan och sitter fint där, den andra går mot motorrummet och sitter inte någonstans? och hittar inte vars den ska in heller....
Så min fråga är då, vars ska den änden som går mot motorrummet in?
Googlat o sökt på forum som en tok men inte hittat nått.....

Och en till fråga ifall ingen vet vars den ska/vad som e tokit, går en cykeldator igenom bess så länge den är belyst osv?
Har nämligen reg-bess nästa vecka! (Ska bli PB igen)

Tacksam för svar //Kimpe!

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
24 september 2011 · 857 Inlägg

Den som går till motorrummet går till en svart låda som jag har för mig brukar sitta på hö innerskärm. Den är till för att stämpla gamla skattekort från tiden man fick skatta dieselbilar beroende på hur långt man körde. T-korset går att ta bort då den svarta lådan inte används idag, och sätta wiren till mätaren direkt på lådan.

kim4
24 september 2011 · 100 Inlägg

g-man skrev:
Den som går till motorrummet går till en svart låda som jag har för mig brukar sitta på hö innerskärm. Den är till för att stämpla gamla skattekort från tiden man fick skatta dieselbilar beroende på hur långt man körde. T-korset går att ta bort då den svarta lådan inte används idag, och sätta wiren till mätaren direkt på lådan.

Jo jag fick alldeles nyss reda på de av en polare.... hm, sög ju att min inte funkar iaf tongue
Tack för svar! smile
Har du nån aning om hur man får igenom den med cykeldator? tongue
Bara koppla in och ha den belyst eller?
Så får man försöka fixa ny wire senare och hoppas att de är felet

JoJJ3Wikstrom
24 september 2011 · 77 Inlägg

om man ska ha cyckeldata så måste man ha den kopplad till bilens strömkälla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang