3065
Sök

Volvo 945 FTT -93, dog under körning och vägrar starta

JFU104
21 september 2011
Trådstartare
Precis som rubriken lyder så handlar det om min 945 FTT -93, den har gått snart 42.000mil.
Bilen var varm eftersom jag nyss hade kört med den, stängde bara av den någon minut och sen startade den igen, då startade den och gick som en klocka. Jag hann bara några meter fram till en korsning där jag kopplade ur (fick inte motorstopp) utan bilen bara tvärdog och gick sen inte att starta, den tänder inte. Provade att byta tändmodul, som tydligen är ett vanligt fel på 940, men det hjälpte inte.

Jag tog felkoder och fick fram; lamdasond kortsluten, styrenhet, knacksensor och svänghjulsgivare.
Det är INTE gnista på stiften. Stift, kablar, fördelarlock och rotor ska vara nytt enligt förra ägaren för någon månad sen. Det är sågott som turboras på bilen, men den ska ju endå inte dö för det.
Någon som känner igen sig eller vet vilken av sakerna det kan vara?
Måste nämligen besiktiga bilen på fredag annars blir det körförbud.
Batteriet är nytt och vi har provat med startkablar men det funkade inte heller.
Ska även tillägga att det är fjärrstyrt larm på bilen, som inte tjuter men har startspärr och det har krånglat någon gång förut. Nu har vi provat att låsa och låsa upp men det hjälper inte.
Tänkte om startspärren hindrar gnistan?

140 Inlägg
22 september 2011
jag tror larmet är kopplat till soppan.. så om start spärren går i så kommer ingen ström fram till soppa relät så pumpen inte pumpar... kan ju vara svänghjuls givaren som är felet :S ska inte säga säkert men den ska väl skicka signal att motorn snurrar eller när den har snurrat 1 varv. den ska sitta på ovansidan på motorn och om den går sönder så startar inte motorn..

Denna jag menar. Svänghjuls givare, impuls givare.. finns nog en del namn tongue
http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P10037.aspx

bara en teori.. kan ju inte säga säkert vad som är felet :S
Senast redigerat av Vonzool (22 september 2011)

JFU104
22 september 2011
Trådstartare
har bytt svänghjulsgivare men han tänder fortfarande inte sad

140 Inlägg
22 september 2011
okey.. hmm tändmodul o svänghjuls givare borta då.... det kan inte vara så enkelt så att tändspolen lagt av ?

JFU104
22 september 2011
Trådstartare
Vi har provat tändmodul, tändspole plus den kabeln på den, fördelarlock och rotor, stift, kablar.
Larmet kan det inte vara tydligen för när startspärren går i så klickar det bara när man försöker starta, men nu står han ju och försöker tända. Jag börjar fundera på tändbox eller nåt relä, men kan ju inget om el hmm

140 Inlägg
22 september 2011
okey.. fast tänd modul o svänghjuls givaren är ju inte samma sak.. men du hade testa o byta båda lr?

men har du fått gnista nu lr? kanske är soppa relät isf om du har gnista?

JFU104
22 september 2011
Trådstartare
har testat att byta båda ja och det är INTE gnista på stiften..

JFU104
24 september 2011
Trådstartare
jag hade rätt visade det sig, det var mycket riktigt ett relä som var alldeles blött och förstört. har sökt på nummret men får bara fram "övrigt relä" så vet inte riktigt vad det går till, men antagligen tändbox eller styrenhet eftersom det var det jag fick ut på felkoderna.
tack för förslagen iallafall! smile

140 Inlägg
24 september 2011
okey smile jo de kan ju vara mkt saker när det är elektronik inblandat tongue även såna saker. kul att du hittade felet iaf smile

Sök