21 september 2011
Trådstartare
Precis som rubriken lyder så handlar det om min 945 FTT -93, den har gått snart 42.000mil.
Bilen var varm eftersom jag nyss hade kört med den, stängde bara av den någon minut och sen startade den igen, då startade den och gick som en klocka. Jag hann bara några meter fram till en korsning där jag kopplade ur (fick inte motorstopp) utan bilen bara tvärdog och gick sen inte att starta, den tänder inte. Provade att byta tändmodul, som tydligen är ett vanligt fel på 940, men det hjälpte inte.
Jag tog felkoder och fick fram; lamdasond kortsluten, styrenhet, knacksensor och svänghjulsgivare.
Det är INTE gnista på stiften. Stift, kablar, fördelarlock och rotor ska vara nytt enligt förra ägaren för någon månad sen. Det är sågott som turboras på bilen, men den ska ju endå inte dö för det.
Någon som känner igen sig eller vet vilken av sakerna det kan vara?
Måste nämligen besiktiga bilen på fredag annars blir det körförbud.
Batteriet är nytt och vi har provat med startkablar men det funkade inte heller.
Ska även tillägga att det är fjärrstyrt larm på bilen, som inte tjuter men har startspärr och det har krånglat någon gång förut. Nu har vi provat att låsa och låsa upp men det hjälper inte.
Tänkte om startspärren hindrar gnistan?