Farligt med för hårt/löst spänd kamrem?

Rakarn
24 mars 2011 · 60 Inlägg

Hejsan! har en Alfa romeo 156 98:a med v6:an. Och hade inne den på verkstaden för att byta kamrem/fläktrem. Innan jag bytte hade remmen börjat vissla/vina. Så trodde den blivit sliten men det var ändå dags för byte så tog det säkra före det osäkra och bytte kamrem, fläktrem och spännrullar. Men nu efter bytet så visslar den fortfarande och nu har jag förstått att det är remmen som är för hårt eller löst spänd. Jag lämnade bilen på en svartverkstad som jag tidigare lämnat mina bilar och dom har alltid varit bra och ärliga samt så tar dom ju ungefär hälften av priset mot vanliga verkstäder. Men nu efter detta så åkte jag till en annan verkstad och lät dom lyssna och dom sa att det är remmen som är för hårt eller löst spänd.

Så nu undrar jag: Kan remmen gå av nu? är detta nått som måste åtgärdas snabbt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 17 485 Inlägg

Rakarn skrev:
Hejsan! har en Alfa romeo 156 98:a med v6:an. Och hade inne den på verkstaden för att byta kamrem/fläktrem. Innan jag bytte hade remmen börjat vissla/vina. Så trodde den blivit sliten men det var ändå dags för byte så tog det säkra före det osäkra och bytte kamrem, fläktrem och spännrullar. Men nu efter bytet så visslar den fortfarande och nu har jag förstått att det är remmen som är för hårt eller löst spänd. Jag lämnade bilen på en svartverkstad som jag tidigare lämnat mina bilar och dom har alltid varit bra och ärliga samt så tar dom ju ungefär hälften av priset mot vanliga verkstäder. Men nu efter detta så åkte jag till en annan verkstad och lät dom lyssna och dom sa att det är remmen som är för hårt eller löst spänd.

Så nu undrar jag: Kan remmen gå av nu? är detta nått som måste åtgärdas snabbt?

Pratar vi om kamrem skulle jag nog inte ens starta bilen igen!
Troligen är väl att de menar "fläktrem" Alfa är ju inte direkt lättmekade men justera den är väl ingen jättekostnad!

Mvh
Alexander

Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rakarn
24 mars 2011 · 60 Inlägg

Jo det är kamremmen vi pratar om nu. Men killen på den "riktiga" verkstaden sa att det är ingen fara att köra med den förutom det störande ljudet då. Hyundai har tydligen mycket problem med kamremmar som viner efter byten. Men som sagt det är ingen fara att dom går av sa han till mig iaf. Men ska fråga vad dom tar för att spänna om den imorgon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 17 485 Inlägg

Rakarn skrev:
Jo det är kamremmen vi pratar om nu. Men killen på den "riktiga" verkstaden sa att det är ingen fara att köra med den förutom det störande ljudet då. Hyundai har tydligen mycket problem med kamremmar som viner efter byten. Men som sagt det är ingen fara att dom går av sa han till mig iaf. Men ska fråga vad dom tar för att spänna om den imorgon

Låter bra. Lycka till! Återkom sen!

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dan-kristian
25 mars 2011 · 518 Inlägg

Rakarn skrev:
Jo det är kamremmen vi pratar om nu. Men killen på den "riktiga" verkstaden sa att det är ingen fara att köra med den förutom det störande ljudet då. Hyundai har tydligen mycket problem med kamremmar som viner efter byten. Men som sagt det är ingen fara att dom går av sa han till mig iaf. Men ska fråga vad dom tar för att spänna om den imorgon

kan ej alfa men har du 24ventilers motor så är jag mycket tveksam att motorn överlever ett kamremras..
hör dig för med någon som kan alfa så det inte blir dyrt..

Rakarn
4 april 2011 · 60 Inlägg

Nu har jag kollat upp felet och det var tydligen inte kamremmen som var för hårt spänd utan det var en löprulle till kamremmen som var nybytt som var sönder från tillverkaren så den får jag ny på garantin. Sen var det även 3 löprullar till fläktremmen som verkade vara dåliga sa han. Men dom skulle börja med att byta löprullen till kamremmen och se om det visslande ljudet försvann då. Får besked senare idag

tuomas Santa's little helper
4 april 2011 · 245 Inlägg

Detta e ju redan försent nu eftersom du redan hittat felet.
Men tänkte endå ge tips inför framtiden smile
Med t.ex fläktremmen brukar man kontrollera den genom att "svänga" på den.. för att den skall vara i skick skall du kunna "svänga" den ca. ~90 grader. (kan ej förklara bättre utan att visa / rita så säg till om de behövs!)

ps, Den ska ju vara på då du gör detta! (ifall någon inte förstog de)

Senast redigerat av tuomas (4 april 2011)

UniCross
4 april 2011 · 488 Inlägg

tuomas skrev:
Detta e ju redan försent nu eftersom du redan hittat felet.
Men tänkte endå ge tips inför framtiden smile
Med t.ex fläktremmen brukar man kontrollera den genom att "svänga" på den.. för att den skall vara i skick skall du kunna "svänga" den ca. ~90 grader. (kan ej förklara bättre utan att visa / rita så säg till om de behövs!)

ps, Den ska ju vara på då du gör detta! (ifall någon inte förstog de)

så du menar att killen ska starta bilen å sen ner med händerna ibland remmarna och försöka vrida på dem när bilen är igång? verkar ju klyftigt tongue

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Rakarn
5 april 2011 · 60 Inlägg

Idag ska jag hämta bilen. Han på verkstaden sa att han bytt löprullen till kamremmen som redan var bytt men det blev lite bättre efter bytet. Löprullarna till fläktremmen kan det inte vara för han tog bort remmen och startade och det lät fortfarande lite. Så nu får det fan vara för nu har jag försökt med allt och nu vet jag iaf att det inte kan vara kamremmen så behöver inte oroa mig för att den ska ryka. Det återstående visslande ljudet är fortfarande ett mysterium men det får vara så nu eftersom inte ens verkstaden hittar källan så.

tuomas Santa's little helper
5 april 2011 · 245 Inlägg

UniCross;
- Haha! såg inte att man kunde ta det på de sättet också ^^ Nej men att remmen ska vara på (fastspänd).

UniCross
8 april 2011 · 488 Inlägg

tuomas skrev:
UniCross;
- Haha! såg inte att man kunde ta det på de sättet också ^^ Nej men att remmen ska vara på (fastspänd).

haha jag kom på det efter jag skrivit kommentaren tongue du skrev det så klockrent tongue

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
26 september 2011 · 120 Inlägg

Vet inte om det löst sig men kan det ha med vattenpumpen kanske är utsliten?? fick tipset att byta vattenpump när man byter kamrem

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang