7506
Sök

2 taktsolja i 1.9 TDI (pump duse)

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2011
Swemil93 skrev:
skalman1 skrev:
Swemil93 skrev:
Tycker de låter ytterst otroligt, men varför skulle du ljuga? Vad blir skillnaden med tillsatser i då?

Det hårda knackandet försvinner och motorerna blir starkare.

Det blev extremt uppenbart när jag provtryckte spridarna till traktorn.
Med preems äldre diesel som jag hade i dunk så duschade spridarna perfekt, med preems nuvarande diesel så blev det mer strålar än dimma.

Troligtvis är dieseln så kärv så att spridarspetsarna flippar ut.

Tråkigt o höra sad man tycker ju att utväcklingen borde gå frammåt...

Det gör den.

När motorstyrningarna blir bättre måste mackarna sälja sämre drivmedel för att hålla uppe volymen.

Bättre motorstyrningar = Mindre bränsleåtgång = Mindre inkomster.

Vem har sagt att miljö går före pengar?
Vem har sagt att någon bryr sig om miljön överhuvudtaget om dom inte kan tjäna pengar på det?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

429 Inlägg
27 september 2011
twin_cam skrev:
Swemil93 skrev:
skalman1 skrev:

Det hårda knackandet försvinner och motorerna blir starkare.

Det blev extremt uppenbart när jag provtryckte spridarna till traktorn.
Med preems äldre diesel som jag hade i dunk så duschade spridarna perfekt, med preems nuvarande diesel så blev det mer strålar än dimma.

Troligtvis är dieseln så kärv så att spridarspetsarna flippar ut.

Tråkigt o höra sad man tycker ju att utväcklingen borde gå frammåt...

Det gör den.

När motorstyrningarna blir bättre måste mackarna sälja sämre drivmedel för att hålla uppe volymen.

Bättre motorstyrningar = Mindre bränsleåtgång = Mindre inkomster.

Vem har sagt att miljö går före pengar?
Vem har sagt att någon bryr sig om miljön överhuvudtaget om dom inte kan tjäna pengar på det?

Har inte tänkt på de hållet, verkar logiskt, samtidigt som de är helt befängt!

690 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Jadu... bensin/olje industrin i världen som tex opec gör ju allt för att sälja så mkt som möjligt... dom lägger ju för övrigt miljonbelopp (om inte miljardbelopp) på anti miljövänliga drivmedel propaganda varje år.

Sen att, ja visst dieseln kanske blir miljövänligare till synes... men iom att förbrukningen ökar så ökar ju även utsläppen (som man minskade genom att blanda ut dieseln).. så i stort sätt +-0
Samt att slitaget ökar materialåtgången samt energin för att tillverka nya delar när dessa går sönder.

Så jag kan väl tycka att det är ett spel för galleriet med RME samt utblandad vanlig diesel.

BTW någon som vet om det ens går att få tag på gammal hederlig fet diesel i sverige i dagsläget?
Senast redigerat av AEN (28 september 2011)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 september 2011
Farmardiesel och sådant, är det samma blask det med? Blå, röd, grön osv... va de nu är för olika sorter ^^

Man kan ju tycka att nissarna på oljeindustrierna är riktigt korkade, för hur smart är det att försöka pressa upp försäljningen när de borde spara iom att det tar slut så småningom ^^

Smålänning
7 887 Inlägg
28 september 2011
Bensinskallen skrev:
Farmardiesel och sådant, är det samma blask det med? Blå, röd, grön osv... va de nu är för olika sorter ^^

Man kan ju tycka att nissarna på oljeindustrierna är riktigt korkade, för hur smart är det att försöka pressa upp försäljningen när de borde spara iom att det tar slut så småningom ^^

Så säger dom. Hade det varit verlighet tror jag som mer på allvar hade letat alternativ.

Dom vet nog mer än vad vi vet om det smile

Varför finns det nästan bara 95 med 5-10% etanol i på mackarna när ren 95 utan etanol hade varit snålare? Inte är det miljöhänsyn iaf.

Färgen talar bara om vad dieseln ska användas till. Gul är RME, grön är skattebefriad för stationära maskiner m.m (Därav olaglig att använda i bilar m.m), blå och röd vet jag inte.

Finns att få tag i riktig vit diesel, men inte på mackar.
Senast redigerat av twin_cam (28 september 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 september 2011
twin_cam skrev:
Bensinskallen skrev:

Så säger dom. Hade det varit verlighet tror jag som mer på allvar hade letat alternativ.

Varför finns det nästan bara 95 med 5-10% etanol i på mackarna när ren 95 utan etanol hade varit snålare? Inte är det miljöhänsyn iaf.

Färgen talar bara om vad dieseln ska användas till. Gul är RME, grön är skattebefriad för stationära maskiner m.m (Därav olaglig att använda i bilar m.m), blå och röd vet jag inte.

Blå kör dom i diesellok vet jag i alla fall, åtminstone inom den föreningen jag varit och grejat lite...

Men okej, trodde det var lite olika sorter också, att det var lite mer grovdiesel och att bildiesel var en kategori för sig

Ustkaka
506 Inlägg
28 september 2011
hmm... Min merca 240d -77 går 10km/h Snabbare på ren RME (120km/h :p).

Ang, tillsättningsmedel så läste jag om ett test i Classic (har jag för mig). Dom hade ett gäng "bensinbooster" och inte enda produkt  påvisar att det höjer effekten eller minskar bränsleförbrukningen. Dom flesta tillsättningmedlerna till bensinmotorer   ökade istället förbrukningen enligt testerna.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

429 Inlägg
28 september 2011
twin_cam skrev:
Bensinskallen skrev:

Blå ska vara stöldmärkt och röd vet jag iaf är engelsmännens motsvarighet till gröndiesel, som förövrigt inte är helt skattebefriad om jag inte minns fel utan lågskattad, mk1 diesel har vi i bilar (högskattad) mk2 är grön diesel och mk3 är de man kör typ oljetankers på är väl så gott som skattefri smile

Sök