B230 sug trimmning 200hk?

Raptor28
21 september 2010 · 88 Inlägg

Har en B230 som jag hade tänkt sug trimma till ungefär 200hk

Har fått tag i:
Mariner vev
och M-stakar men funderar på att köpa H-stakar o smidda kolvar
och har kanske fått tag i dubbla Weber 45er

Vad mer skulle jag behöva göra?
tex. på toppen? m.m


vill bara ha seriösa svar!!

Too Weird To Live
Too Rare To Die
Marlboroman
21 september 2010 · 8 229 Inlägg

M-stakarna antar jag att du tagit från en 21 eller 23? Och dem passar inte i 230. Och ska du köra med marinvev så lär du ju antingen ha kortare stakar eller lägre kolvar.

En vettigt portad topp och en bra kam lär du behöa och ett riktigt grenrör.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Raptor28
22 september 2010 · 88 Inlägg

Åh vilket bra svar! NOT

har för mig att de satt M-stakar i vissa B230? eller är jag helt ute o cyklar?

Too Weird To Live
Too Rare To Die
G-sson
22 september 2010 · 612 Inlägg

Vad är det för fel på det svaret?

M-stakar sitter bara i B**-blocken, B*** har andra storlek på stakarna.

För övrigt är det olika vev i tidiga och sena B230. Bara så du inte funderar över varför din marinvev inte passar blocket om du fått tag i fel grejer... wink

Du lär behöva en bra kam, portning, större ventiler lär inte vara fel. Val av kolvar och topplocksplaning med tanke på att få lagon högt komp...

Arn87
23 september 2010 · 402 Inlägg

Tjena, tänkte bara skriva till dom som skrivigt innan att det visst finns m-stakar till b230 blocken, har själv sett det.
Renoverade mitt fk block från 97 för ca 2 månader sen. o i den sitter det iaf M-stakar, om inte volvo bara har stansat in ett stort M på ena kortsidan av stakarna på vevaxelsidan för skoj skull. tongue

O till dej som frågade vad man behöver göra:
Har du som du säger M-stakar till b230 så räcker dom mer än nödvändigt, har ca 320 hk o 480nm i min 940 med dessa stakar så dom pallar.
Vet dock inte om du kan använda dom med tanke på att du har 6 mm mer slaglängd på en marinvev, så sätter du bara ihop allt så kommer kolvarna att slå i toppen ganska rejält tongue
Vet inte hur man går till väga faktiskt, om man använder sig att andra kolvar eller andra stakar eller både och.
När det gäller toppen så använd en 531 eller 405 topp. lämna in toppen till någon känd firma som vet va dom håller på med, så fixar dom både portning, större ventiler och planing, ca 1.5-2mm för att få mer komp.
Sen vad du ska använda för kam får du fråga firman du lämnar in toppen till.

Sen för att få ut det mesta av motorn så skaffa dej ett bra extraktorgrenrör o ett lite grövre avgassystem, dock inte för grovt. DÅ tappar man vrid ist.
Har själv testat grenröret dom säljer på jt-tuning på min förra 740 o det gav grymt mycke vrid i botten.
O sen ett bra insug med avstämda trattar o dina webrar sen ska det nog bli fart i maskineriet. big_smile

//Jocke

Senast redigerat av Hedlisch (23 september 2010)

Alex-s Bakhjulskrafs
23 september 2010 · 1 479 Inlägg

glöm inte extraktorrör.. ganska viktigt när man portar å håller på för att få bättre flöde

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
24 september 2010 · 205 Inlägg

Tja. Kolla jontman här på garaget, den 244 -75 byggde vi ihop på ett gäng garagekvällar och går ruggigt bra (kolla hans filmer). Läs receptet på hans motor, och där är igentligen bara toppen vi lagt pengarna på. Går som sagt att få mycket mer knuff om man vill, frågan är vad man sätter taket för kostnaderna. Det roliga med dessa maskiner är att du gör allt själv, och kan man inte lär man sig på en pisskvart.  /mvh.svana

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
olsson_forlife
30 september 2010 · 51 Inlägg

Min polare kör på denna setupen.

motor: b23a, portad pch planad 405 topp med en enem k21/22 kam, ställbart kamdrev. dubblaventilfjädrar, matas av dubbla weber 50
Marin vev
koppling: sachs 215 mm 388nm
Växellåda: m45 doggring med quaife drevsats
avgas: extrakt med hemma gjort 2,5 tum
bakaxel: 1031 med en lamelldiff och 4:88 utvx
lättat svänghjul

Växellådan är ju lite "overkill" men får du tag i en så är det sjukt kul. bara att slita big_smile
Mycket rolig bil!

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
megastreetracer
26 oktober 2010 · 283 Inlägg

Tjena!

Borra blocket till 2,4 liter
plana och riktigt portad topp, med större ventiler, nerborrade styrningar och dubbla fjädrar
Vass kam är ett måste såklart, med justerbart drev. eller varför inte en 16V topp?
Balanserad yxvev
skelettsvänghjul
lättade stakar och kolvar
Allt balanserat!!
Extraktor och 2,5" avgas

Sen får du mata motorn med antingen stora gasare eller bättre sprut! Webrar låter ju fräckast! smile

Lycka till!

...
schnauz
26 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Hedlisch skrev:
Renoverade mitt fk block från 97 för ca 2 månader sen. o i den sitter det iaf M-stakar, om inte volvo bara har stansat in ett stort M på ena kortsidan av stakarna på vevaxelsidan för skoj skull. tongue
//Jocke

Tror du att det är M-stakar bara för det är ett instansat "M" på dem så lever din motor nog rätt farligt! 1,55 bar på FK-stakar är lite småmodigt! smile
Vad har du för kolvar i den?

Senast redigerat av schnauz (26 oktober 2010)

G-sson
26 oktober 2010 · 612 Inlägg

Enligt uppgift står det M på alla B230-stakar - bra OCH dåliga.

schnauz
26 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

G-sson skrev:
Enligt uppgift står det M på alla B230-stakar - bra OCH dåliga.

Inte på alla, men det är en väldigt vanlig märkning! Har med vikten på staken att göra!
Eftersom stakarna inte blir helt identiska i tillverkningsprocessen så sorteras de efter vikt och får en bokstav instansad. Sen när motorerna byggs ihop så ser man till att ta stakar med samma viktindex.

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 oktober 2010 · 928 Inlägg

Lite offtopic men fan va förvånad jag blir att se att ingen skrivt skit i suget å turbokonvertera ! Jag säger sug is the shit ! big_smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
kolvas
26 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Raptor28 skrev:
Har en B230 som jag hade tänkt sug trimma till ungefär 200hk

Har fått tag i:
Mariner vev
och M-stakar men funderar på att köpa H-stakar o smidda kolvar
och har kanske fått tag i dubbla Weber 45er

Vad mer skulle jag behöva göra?
tex. på toppen? m.m


vill bara ha seriösa svar!!

Originalstakar håller utan problem så länge du inte får en massa vevhusventilation vilket kommer med antingen sliten motor och/eller höga varv om du har originalkolvar, dock måste du ha stakar som är anpassade för slaglängden om det inte följde med veven.
Yxveva är absolut ingen bra idé om du vill att motorn ska hålla.

Toppen (405 alt. 531 eller 16V) är det som man ska lägga pengarna på, en bra portad topp sitter det mesta i tillsammans med en bra kam.

Weber 45 är väl nästan på gränsen till för små för 200hk men det funkar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Bmw_Bertil Ljud freak !
26 oktober 2010 · 928 Inlägg

16v är både bra å dåliga finns flera röliga delar som kan gå åt pipan men är vänliga mot sugtrim! Körde maxportat ett riktigt avskärmat kall luft filter. Extraktorgrenrör 2,5" system med racekatt å simons spiralldämpare 100% E85 större spridare mappad fick ut ca 230hk i motorn har jag för mig !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Hedelin_
27 september 2011 · 3 Inlägg

kolvas skrev:

Raptor28 skrev:
Har en B230 som jag hade tänkt sug trimma till ungefär 200hk

Har fått tag i:
Mariner vev
och M-stakar men funderar på att köpa H-stakar o smidda kolvar
och har kanske fått tag i dubbla Weber 45er

Vad mer skulle jag behöva göra?
tex. på toppen? m.m


vill bara ha seriösa svar!!

Originalstakar håller utan problem så länge du inte får en massa vevhusventilation vilket kommer med antingen sliten motor och/eller höga varv om du har originalkolvar, dock måste du ha stakar som är anpassade för slaglängden om det inte följde med veven.
Yxveva är absolut ingen bra idé om du vill att motorn ska hålla.

Toppen (405 alt. 531 eller 16V) är det som man ska lägga pengarna på, en bra portad topp sitter det mesta i tillsammans med en bra kam.

Weber 45 är väl nästan på gränsen till för små för 200hk men det funkar.

Jag har en motor som är bromsad till 200.6 hästar med renoverad standard b23 och en portad/planad 530 med 46*37,5 ventiler,enkla hårdare fjädrar samt en månen 7 kamaxel och det med ett par weber 45:or, Går och plocka mer hästar med riktig bottendel

beemern .......
27 september 2011 · 2 655 Inlägg

mk2_power skrev:
glöm inte extraktorrör.. ganska viktigt när man portar å håller på för att få bättre flöde

kan inte riktigt hålla me riktigt, inte på en volvomotor iallfall, om inte man ska vara riktigt våldsam, förra årets sponsorbil på folkrace här uppe var en ascona a med volvo b230 2,5L, den låg på 200+ och dom bänkade med både org och de standard extraktor som finns att köpa och de vag knappt märkbar effekt.

svärfar körde sponsorbil i år, en 240 med 233hk i motorn

b230 2,5L
dellorto 45
portad planad (kanske större ventiler) 405 topp
våldsam kam
extraktor
ändrad tändning

samt massa annat men minns inte riktigt allt men gick så inni helvete kan jag säga.

byggkostnad ca 10tusen allt som allt. då med lite spons av motorfirma.

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
28 september 2011 · 205 Inlägg

Fan man har svårt hålla nere ståfräsen när en sån maskin tonar ut ordentligt på startrakan :-)

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
svenssonracing
28 september 2011 · 57 Inlägg

Svana skrev:
Fan man har svårt hålla nere ståfräsen när en sån maskin tonar ut ordentligt på startrakan :-)

Kan inte annat än att hålla med! smile

Volvo 740 GL/T "KIRUNACAB" (1990)
beemern .......
29 september 2011 · 2 655 Inlägg

svenssonracing skrev:

Svana skrev:
Fan man har svårt hålla nere ståfräsen när en sån maskin tonar ut ordentligt på startrakan :-)

Kan inte annat än att hålla med! smile

har film på den, har försökt lägga in de på datorn men blir inget ljud sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang