5652
Sök

Motorn skakar/hackar hjälp!

20 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Har en Honda Civic vei 1.5 från 1995 motorn har börjat skaka/hacka väldigt mycket nu både vid tomgång och vid körning, bilen har sedan jag köpte den hackat lite då och då om man te.x släpper gasen och kör av från motorvägen in på avfarten och sedan börjar gasa igen vid kanske 70km/h eller nått då kan bilen hacka lite grann men inte mycket alls så jag har inte varit så orolig över att de skulle ha varit något större problem.

men nu har det ju blivit något allvarligt fel på bilen. så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

de jag har gjort är:
bytt tändstiften. tittat så fördelarlocket ser bra ut (putsat lite), tändkablarna är bytt för några år sedan men det är en liten spricka på en utav kablarna såg jag nu. har gjort komptest och fick ett bra resultat.

vet ej vad jag kan göra mer. men jag kanske ska testa byta bränslefilter eller tändkablarna?
Senast redigerat av Thuynh (25 september 2011)

477 Inlägg
27 september 2011
spricka i tändkablen låter ingen vidare! då slår gnistan utanför stiftet och du tappar effekt i den cylindern.
kolla om den går på alla cyl. genom att dra upp en tändkabel i taget när motorn står på tomgång.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

20 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
spricka i tändkablen låter ingen vidare! då slår gnistan utanför stiftet och du tappar effekt i den cylindern.
kolla om den går på alla cyl. genom att dra upp en tändkabel i taget när motorn står på tomgång.

att dra upp tändkabel när motorn står på tomgång har jag testat, blir i princip samma resultat på alla, och motorn går på alla 4 cylindrar.

det jag har märkt är att det har dragit ganska mycket bensin sen jag fick problemet. vet inte om det är en ledtråd?
jag har inte kört längre sträckor utan bara till två olika bilverkstad för att låta dem undersöka bilen lite men de vet inte vad felet kan vara.

477 Inlägg
27 september 2011
kanske kan ha med nån vevaxelgivare eller kamgivare att göra...
har vart med om en gång på en bil där vevaxelgivare vad nerkladdad efter ett oljeläck. tände inte någon  motorlampa eller gav någon felkod. ryckte lite då och då vid högre varvtal

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

20 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
var ute nu när det var mörkt och drog lite i tändkablarna såg att en utav tändkabeln gav mindre gnistra än de andra, kan det vara något fel?

Bullet--- skrev:
Får du fram någon felkod när du kör?

näe den lampan lyser inte och vet inte ens om det går att koppla in en dator till den bilen hittar bara två små kontakter under handskfacket som jag kan tänka mig att det är till OBD men det liknar inte några kablar som skulle vara till OBD. vet du eller någon ifall man kan koppla in datorn i den bilen. isåfall vart sitter kontakten?

20 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Yes googlade massa igår och hittade till den här sidan http://www.extreme-check-engine-light-c … ecoder.htm

vilket är desamma som du säger Bullet---
testade denna metod och fick fram några blinkningar fick det till 43 EXAKT Den siffra som du sa (börjar undra ifall du har vart och pillat på min bil haha). i länken som jag länkade här ovan beskrivs de som fel på bränslesystemet. men vad kan det vara då finns väl massa olika saker som har med bränslesystemet att göra?, eller kan man tänka sig att det är bränslefilter som jag sa i första inlägget?

är inte helt 100 på om det var 43 eftersom det blinkade 4 långa och en halvlång blinkning vilket jag tolkade som en "mellan blinkning" innan de 3 snabba kom. har iaf filmat så hoppas någon kan ta sig sin tid och ta en titt

här är filmen som jag har filmat. http://www.youtube.com/watch?v=NRZ3vMAavFg

20 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
googlade och såg att någon hade skrivit att det kan vara tanklocket, vilket jag har en fundering över. igår när jag var ute å kikade på bilen så fick jag för mig att skruva upp tanklocket men då upptäckte jag att de inte var något vakuum sug från tanken vilket de brukar vara. eller de kanske inte kallas för vakuum sug men ni fattar säkert va jag menar de pyser lite när man öppnar tanklocket med enklare ord.

kan det vara en ledtråd?

många säger att de kan vara O2 sensor också. vad är de för nått? är det Lambdasond :s?
Senast redigerat av Thuynh (28 september 2011)

20 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Har haft larm 43 på min prelude ett antal gånger roll , därför jag tog det som ett exempel,det var lambdan alla gånger på min bil, och den gick hackigt och ojämnt på lågt gaspådrag och tomgång. Så jag skulle satsa på att byta lambdan i ditt fall.

fan verkar bli dyrt, vart köpte du dina? kollade hos mekonomen de har både 1 polig och 4 polig vet ej vad det är förskillnad, 856kr för 1-polig och 1382kr för 4-polig :o

20 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Vad har du för årsmodell, motornummer?
Har du kollat hur många sladdar du till lambdan, beställer man en OEM från ebay eller liknande landar man på under tusenlappen om jag inte har fel, undvik biltemas, har använt dem ett par gånger, billiga men håller endast 2,5 månader sen är det samma fel igen.

testade att koppla ur lamdan nyss men det blev ingen skillnad hmm.
det är 4 sladdar på min en vit, två svarta och en grön. min bil är från 1995 och motorkoden är D15Z1

20 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
ah okej jo men jag ska testa att byta den. men kollade på skrotens hemsida (bildelsbasen.se) där fann jag ett flertal lamdan men alla hade bara en kabel och min har ju 4st. vad är det för skillnad? kan jag köpa en med en kabel och sätta i min bil?

Sök