Ford Taunus 2.0 L VIP 1982. Bilen kokar/går varm, inget tryck i Expansionskärlet.

Supersimme
25 september 2011 · 25 Inlägg

Hej det är så att bilen har börjat krångla och går varm. Alla slangar runtom motorn blir varma, har följt dom från toppen av kylaren till botten av kylaren och alla slangar blir varma.

Dock så är vattnet i Expansionskärlet kallt och inget tryck överhuvudtaget fast bilen kokar. Har blåst igenom slangen och det är inte stock där, har även spolat igenom vatten och det far igenom utan problem.

Dock om jag blåser i expansions slangen med kylarlocket stängt så är det inte tätt. Det bubblar ut vatten ur kylarlocket.

Kylarlocket är inte original det är från en Mercedes 250td men det har fungerat i flera år men just nu har det blivit problem. Borde ju alltså inte ha att göra med kylarlocket men vad kan det då vara? mad

Ge gärna förslag på vad som kan vara fel då detta gör att bilen inte går att köra mer än 1-2 km innan den kokar.

Ställ gärna frågor, kommer besvara dom så gott jag kan.

Senast redigerat av Supersimme (25 september 2011)

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
need_4_boost
25 september 2011 · 371 Inlägg

Det kan inte vara så att skoveln har lossnat från vattenpumpen? Har hänt förr wink

Supersimme
25 september 2011 · 25 Inlägg

need_4_boost skrev:
Det kan inte vara så att skoveln har lossnat från vattenpumpen? Har hänt förr wink

Då borde väll inte vattnet cirkulera eller? För alla slangar blir ju heta/varma

Senast redigerat av Supersimme (25 september 2011)

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
need_4_boost
25 september 2011 · 371 Inlägg

Det blir en viss cirkulation tack vare värmen som blir.
Och har du kallt vatten i ett badkar och häller i varmt vatten i ena hörnet så kommer allt vatten i slutändan få samma temperatur.

Nu säger jag inte att det är skoveln som gjort sitt. Utan jag säger att det kan vara bra att kolla upp.

Supersimme
25 september 2011 · 25 Inlägg

need_4_boost skrev:
Det blir en viss cirkulation tack vare värmen som blir.
Och har du kallt vatten i ett badkar och häller i varmt vatten i ena hörnet så kommer allt vatten i slutändan få samma temperatur.

Nu säger jag inte att det är skoveln som gjort sitt. Utan jag säger att det kan vara bra att kolla upp.

Okej, såg att vattenpumpar var riktigt billiga (200 kr ny) så beställde en sådan då det inte kan skada med nya delar även om detta inte löser problemet

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Supersimme
26 september 2011 · 25 Inlägg

Ska det ens vara tryck i expansionskärlet i en Taunus? För locket i Expansionskärlet är inte tätt och det är original "är ju bara en gummi slang som går igenom ett plastlock utan tätningar eller liknande?

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Supersimme
1 oktober 2011 · 25 Inlägg

Nu är detta problemet löst, det var bimetall fläkten som vägrade fungera så skruvade fast ett stag på varje sida om fläkten till "fläktrems hjulet" så att den snurrar hela tiden som en vanlig fläkt smile

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang