2891
Sök

Bygga simpel skorsten!

3 259 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada! Nu har jag fått fart på min gamla villaoljebrännare! Hade tänkt att montera dit den på en äldre vedkamin typ en sån här:

http://www.gardochtorp.se/uploaded/image/2008/10/10/emaljeradkamin.jpg

Jag hade tänkt ställa dit den lite provisoriskt. Jag har fönster rakt ovanför där kaminen kommer bli placerad, så tanken var ju att byta ut det fönstret mot en skiva och göra hål i den för skorstenen och sedan dra ut den på så sätt! Jag har gjort en liten snabb skiss i profil på hur det är tänkt att det ska bli!

Grejen är den att jag inte har en susning om hur allt sånt här ska vara så innan man ger sig in på det tänkte jag om nån kunde ge mig mer kött på benen, vad man ska tänka på vid skorstensbyggen, brandrisk, dimension på rör etc etc!

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/kamin.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

17 Inlägg
16 november 2010
#2
ett rellativt tjokt rör som du issolerar. tänk på att värmen från skorstenen kan få din träskiva att börja glöda.
vet att skorstenar man köper för sånna ändamål är väll runt 30-40 cm i diameter med isolering å är väll runt 15-20 cm i innerdiameter. det optimalaste i ditt fall skulle ja kunna tänka mig är att du tar ett rör som är runt 20 cm i diameter och 5 mm tjokt gods sen rakt igenom betongen om du har de i väggarna? då finns ju ingen brandrisk där iag. sen kanske skulle du dra skorsten över nock så att röken inte vänder å går neråt.

lycka till.

gasar tills de rasar!!

3 259 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
Ja 30-40cm är ju lite saftigt när uttaget för skorstenen på kaminen endast är 11cm, sen vill man ju ha oisolerad skorsten innanför så man stjäl lite värme där också! smile Tanken var väl att bygga ersättningen för fönstret i en skiva av nåt brandsäkert material, grejen är ju den att man inte riktigt har koll på hur långt ifrån allting ska vara för att det inte ska finnas nån brandrisk, vissa påstår 50cm från vägg för både kamin och skorsten men det känns lite mycket, sen om skorstensrören ska vara så grova som 4-5mm så blir det ju jäkligt tungt! Blir ju en väldans anordning bara för att få dom att hänga kvar om man bygger så som jag hade tänkt.. Vill ju inte göra nån åverkan på garaget heller då detta bara är en tillfällig lösning, så att bygga en riktig skorsten är ju i stort sett uteslutet då denna lösning bara ska funka nu i vinter!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

17 Inlägg
16 november 2010
#4
köp dig en diesel kanon. såg att de fanns på blocket för 4-5 tusen å då låg de på 30 kw

http://www.blocket.se/skaraborg/Varme_k … =9&w=3

gasar tills de rasar!!

3 259 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#5
Kan ju säga att det lutar åt nåt sånt! Verkar bli krånglig den där jäkla skorstenen! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
16 november 2010
#6
Det jag ser direkt är att du ska undvika den horisontella biten, bygg den 45° ist.

Våran skorsten är gjord i spirorör big_smile Lagligt nej, funkar ja.
Jag skulle haft en skorsten på minst 150mm i ditt fall.

Även dieselkanoner behöver skorsten, de som ej har de bör man inte vistas vid för länge (erfarenhet)

Sen undrar jag hur du ska ta till vara på värmen?
Kaminen på bilden ju visar är ju byggd att den värmer upp murstocken som sedan värmer upp hela huset.
I spirorör kan man inte lagra så mkt energi så du måste kyla av kamin istället. Att bara låta den stå och jäsa kommer bli  ineffektivt.
Senast redigerat av JapMax (16 november 2010)

3 259 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#7
Ja jag funderade på det där med skorsten till dieselkanonerna, jag har ju bara 45kvm så att värma upp det går ju fort, men samtidigt blir det ju fullt med avgaser lika fort från den där också, inte speciellt nyttigt att dra i sig beroende på hur bra den förbränner vilket jag inte kan svara på! Hade ju varit optimalt annars!

Spirorör är väl bara nån mm i godstjocklek? Är det verkligen så säkert? smile Är det ved eller olja ni kör med?

Tanken var väl att strålningsvärmen skulle räcka från kaminen, möjligtvis ha en fläkt stå brevid och blåsa så man vispar runt värmen lite! Men det köper inte du låter det som? smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (16 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#8
Mycket som snurrar i huvet, satt o lurade på en gammal golf 1.9D motor på tomgång utanför garaget, sen långa slangar in genom fönstret med en kylare på vägen och en elfläkt bakom, som sagt, villaolja har jag i stort sett gratis och en sån motor kan väl knappt dra 1L i timmen lullandes på tomgången.... Måste ju bli jäkligt mycket värme för den litern diesel i så fall om man räknar bort kallstarten... Ingen som vet vad en sån motor drar i timmen på tomgång?

Ne ska nog gå o sova lite nu känns det som! big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

herr
321 Inlägg
17 november 2010
#9
Skulle nog rekommendera att du murar med leca-block där röret går genom väggen. Isolerar bra och är 100% säkert i brandsynpunkt. Väldigt lätt att arbeta med, går att såga med fogsvans och väger nästan ingenting.

Som andra skrivit är det viktigt att det blir drag i skorstenen så man bör se upp med vinklarna. Går iofs att lösa med en elfläkt i röret, men bäst vore det ju att få självdrag från första början.


Handledare
1 481 Inlägg
17 november 2010
#10
Förr så drog man röret i zig-zag innan det gick ut i murstocken för att få mera värmeutbyte.
Dra upp det till fönstret och ned igen som ett "N" ungefär. Men använd inte spirorör. Ta något grövre. 1-1.5mm gods. Sedan måste du upp över nock ute.  Genomgången i fönstret kan du väl sätta en plåt på utsidan och gips invändigt. Isolering så använder du stenull.


12 086 Inlägg
17 november 2010
#11
Den där dieselmotor-idén skulle jag dumpa direkt tongue Troligvis väldigt lite värme per liter diesel.

Vi eldar mestadels med ved, men även olja. Vi testade spirorör för att vi hade tillgång till de och de va lätt att arbeta med, det har visat sig funka utan problem.

Vi har testat olika metoder att kyla av kamin med diverse fläktar och mantlar, har väl inte hittat de mest optimala än tror jag inte men de värmer på. Vårat garage är förvisso drygt 150kvm. 45kvm går nog att värma utan avancerade fläktsystem tongue

Har du gratis olja förstår jag inte problemet, det är väl bara bygga ihop och elda big_smile

1 321 Inlägg
18 november 2010
#12
Gör som jag gjort i mitt garage:-) ta en gammal vedpanna modell mindre.. sedan kapar du upp hål i själva pannan (där vattent är annars) fyller med tegelsten, tar en eller 2 fläktar och sätter i hålen. sen har du en jäkla vedpanna som värmer upp luften:-) har byggt om 2 stycken och satt i min och farsans garage:-)

och dom blir jäkligt effektiva:-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

30 Inlägg
3 oktober 2011
#13
jag kör med vanlig gammel-kamin som du har tänkt dej.. lite gamla stuprör som skorsten, 3-4 tum brukar de väl va? fast jag har den mitt i garaget och har dragit rören någon meter under taket bara med lite lätt lutning uppåtoch ut igenom väggen, 90 böj uppåt mot himmelen och ett spirorör (tup 6 tum) på ca 4 meter upp för att få lite drag i skiten, det kommer inte ovanför nock, men funkar hyfsat ändå. det blir vissa tendenser till att vara dåligt drag i skorsten när det är vindstilla, men det blir ju bättre och bättre ju kallare det blir ute, får ju varmluften mer fart uppåt. ska sätta in en takfläckt som vispar runt värmen lite också för uppe vid taket blir det bastuvarmt hehe


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 oktober 2011
#14
sj kör jag ,ed gasolvärmare modellstörre


Sök