BMW E36 läcker in vatten! Vad kan det bero på?

D_Nilsson
9 mars 2010 · 754 Inlägg

Läget är som så här att min 328 E36 läcker in vatten på passagerarsidan! Vattnet samlas vid passagerarens fötter i en fin pöl. Har även hänt att vattnet letat sig ända till golvet vid baksätet! sad
Vill verkligen inte att det ska börja mögla å skit! sad

När jag hade inne den på stora servicen förra året så bytte de fuktspärren i dörren då vi trodde att den var problemet. Den läckte inte i lika mycket efter det, men det kommer fortfarande in vatten. Kan det vara så att det läcker in på flera ställen?

Jag har försökt lokalisera vart vattnet läcker in och det verkar som att det rinner ner längs dörren. Om ni ser bilen i profil, med fronten åt höger, verkar det som att det läcker in mellan dörren och framskärmen. Men det behöver ju inte betyda att det är listen som går vid dörren är dålig, kanske läcker in från backspegeln(??)...och som sedan rinner ner där.

Har även hört att det ska finnas dreneringskanaler. Om de täpps igen så åker tydligen regn/vatten in i bilen istället för att hålla sig utanför? Någon som vet vart de sitter och vad man bör göra för att rensa den/dom?

Hjälp uppskattas oerhört mycket då det snart är vår och bilen skall ställas på igen! smile Kör självklart inte bilen i regn och tvättar den med lågt vattentryck på passagerarsidan! wink


Bild finns nedan där jag sett att vatten runnit, på insidan dörren...och på andra sidan bilen! wink



https://www1.garaget.org/gallery/archive/102182/873844_18f8k6.jpg
Här verkar det som att den läcker in vatten! sad

Senast redigerat av D_Nilsson (9 mars 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
9 mars 2010 · 12 512 Inlägg

"Det sitter dräneringshål på undersidan av dörrarna och Cab-lådan som med tiden täpps igen (många ägare vet inte om att man bör blåsa rent dräneringshålen med jämna mellanrum), vilket resulterar i fuktansamlingar. Som alla vet, ger fukt upphov till framtida rostproblem.

Börja med att lyfta bort golvmattorna och känn efter om det är fuktigt på golvet. Lyft även ur reservhjulet och kontrollera så att det inte är fuktigt i reservhjulsbaljan. Ta tag i framkanten till baksätets sittdyna och lyft ur dynan och kontrollera så att det inte är fuktigt därinne"


Tror du att detta kan ligga bakom? smile

Gäller visserligen cab med, så vissa av stegen/platserna att kolla upp är förmodligen onödiga på din coupé. Saxat från Autopower.

Senast redigerat av Rquired (9 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
D_Nilsson
9 mars 2010 · 754 Inlägg

Rquired skrev:
"Det sitter dräneringshål på undersidan av dörrarna och Cab-lådan som med tiden täpps igen (många ägare vet inte om att man bör blåsa rent dräneringshålen med jämna mellanrum), vilket resulterar i fuktansamlingar. Som alla vet, ger fukt upphov till framtida rostproblem.

Börja med att lyfta bort golvmattorna och känn efter om det är fuktigt på golvet. Lyft även ur reservhjulet och kontrollera så att det inte är fuktigt i reservhjulsbaljan. Ta tag i framkanten till baksätets sittdyna och lyft ur dynan och kontrollera så att det inte är fuktigt därinne"


Tror du att detta kan ligga bakom? smile

Gäller visserligen cab med, så vissa av stegen/platserna att kolla upp är förmodligen onödiga på din coupé. Saxat från Autopower.

Det ska jag kolla upp till våren när jag hämtat hem den igen! smile
Startade en tråd på autopower om det här också, fick många tips där också som jag ska kolla upp.

Måste allt få det fixat nu till våren, vill verkligen inte att det ska börja mögla å skit hmm

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
9 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Löser sig säkert! Dålig lukt eller i värsta fall mögel är riktigt tråkigt, men i sådana här fall brukar det gå att ordna. Vattnet måste ju komma från något håll, ett "vattentest" (häll vatten från en kanna och se vart det rinner) så hittar du säkert stoppet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
D_Nilsson
9 mars 2010 · 754 Inlägg

Rquired skrev:
Löser sig säkert! Dålig lukt eller i värsta fall mögel är riktigt tråkigt, men i sådana här fall brukar det gå att ordna. Vattnet måste ju komma från något håll, ett "vattentest" (häll vatten från en kanna och se vart det rinner) så hittar du säkert stoppet smile

Ja absolut! smile Jag och pappa gjorde ett litet test strax innan jag ställde av den i oktober förra året, det sjuka var att den inte läckte in överhuvudtaget då! hmm Men jag ska kolla alla dreneringskanaler och massa andra grejer ändå, nånstans läcker det ju in! sad

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Bimmerman
13 september 2011 · 217 Inlägg

Bumpar tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig. Har exakt samma problem, har rensat dräneringen så nu försvinner vattnet iaf. Men så fort det regnar så är det vatten på passagerarsidan:( D_Nilsson: lyckades du lösa problemet? Och fuktspärren var sitter den? så kan man börja där kanske smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Bimmerman
3 oktober 2011 · 217 Inlägg

Skriver igen och hoppas att någon ser detta smile Har isolerat problemet till takluckan, misstänker att dräneringsslangarna har hoppat snett, rinner vatten längs a-stolpen. Någon som stött på detta och har några tips på hur jag kommer åt att stoppa tillbaka slangfan? Inte så sugen att montera bort hela takluckan...

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Bimmerman
4 oktober 2011 · 217 Inlägg

Problemet löst nu iaf, dräneringsslangen fram hade mycket riktigt hoppat lös, tog ned en bit av inner taket och ploppade dit den. Inga fler vattenpölar i bilen längre smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang