5125
Sök

Svår/-segstartad Rover 416, ej batteri eller startmotor som felar

2 014 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Har ett problem med en av mina bruksbilar, en Rover 416, som yttrar sig i att den är svår-/segstartad. Detta problem beror ej på batteri eller startmotor vad jag kan bedömma, då bilen drar runt startmotorn hur lätt och fint som helst, och den tänder alltid. Den startar jämt men dör efter cirka två sekunder. Tidigare hände det rätt sällan, men numera händer det alltid så snart bilen har stått några timmar.

Enda sättet att få igång bilen är att köra länge på startmotorn och pumpa med gaspedalen, oftast får denna procedur upprepas en 3-5 gånger innan motorn hoppar igång utan att dö direkt efter. När den väl sen är igång så hoppar tomgången, ganska regelbundet, upp till cirka 1500 rpm, ligger där 2-3 sekunder innan den lägger sig tillbaka på de normala 900 rpm igen. Proceduren upprepas sen efter cirka 10-15 sekunder.

I början när motorn är igång svarar bilen dessutom extremt dåligt på gasen. Trycker man gaspedalen i botten så höjs motorvarvet något hundratal varv men den bluddrar mest. Genom att pumpa med pedalen kan man sakta men säkert få upp varvtalet till 4-5000 rpm, och efter att man gjort det några gånger går den sen som den skall. Inga misständningar vid körning, inga avgassmällar, rycker inte, stannar inte av sig själv eller någonting annat konstigt. Startar man den dessutom igen ganska snart igen efter att ha stängt av den så uteblir problemen helt, de verkar alltså enbart finnas vid kall motor, dock helt oberoende av yttertemperaturen (den var likadan även när det var som varmast i sommar).

Har testat med både nya och gamla batterier, men det gör ingen som helst skillnad.

Någon som har några tips och/eller idéer?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
5 oktober 2011
insugspackning kass?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

2 014 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Dixieman skrev:
insugspackning kass?

Tack för tipset.

Misstänkte att jag skulle få ett förslag på insugspackning eller annan form av läckage längs insugsluftens väg på grund av den vandrande tomgången. Känns dock lite märkligt att samtliga problem försvinner så snart bilen varit igång en stund. Jag skrev att problemen endast verkar finnas vid kall motor, och det är väl inte helt sant då problemen inte uppstår när motorn fortfarande är kall men har varit igång. Det kan alltså räcka med att köra en sträcka på cirka 500 meter, så återkommer de inte nästa gång man startar bilen såvida det inte gått flera timmar emellan.

Dessutom så är inte den vandrande tomgången det stora bekymret, utan svårigheten att få bilen att starta som den ska är det jag egentligen vill kunna åtgärda.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
6 oktober 2011
Kondens i fördelaren? Iochförsig beskrev du ju att bilen tänder fint.. hmm När jag hade problem med min B20, trögstartad och vandrade på tomgången ett tag, löste ett par nya fräscha stift och en tändinställning problemet!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

82 Inlägg
6 oktober 2011
du har inget läckage i bränsleledningarna så bränslet åker tillbaka i tanken igen och så tar det tid innan den kommer tillbaka in i motorn..

Sök