Golf 2 med förgasare som går dåligt,behöver hjälp

VolvoRdesign2012
2 oktober 2011 · 222 Inlägg

Hej.

Ja jag har en Golf 2 årsmodell 1988 o9ch det är förgasare på den. Den går dåligt när den är kall hackar typ och vid jämn gas så går den ner i varv och börja nästan blöddra/hacka och så håller det på även vid varm motor men dock så är det lite bättre.

Har bytt:
Tändkablar
Fördelare
Fördelarlock
Fördelararm
Tändstift
Förgasarfotsgummi
Vacuumslangar
Bränslefilter
Luftfilter
Tändspole
Insugspackning 
Grenrörspackning
Ventilkåpspackning

Och inget verkar ha hjälpt.

Har även hållt på att skifta tändkablar i samband med nollning av motorn. Men utan resultat Så behöver er hjälp nu.

//Alexander

caromania Forummoderator
2 oktober 2011 · 9 296 Inlägg

Ibland är det så enkelt att den behöver lite k-sprit så här på hösten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
VolvoRdesign2012
2 oktober 2011 · 222 Inlägg

caromania skrev:
Ibland är det så enkelt att den behöver lite k-sprit så här på hösten.

Hade i K-sprit för ett år sedan så ska jag ha i lite k-sprit i tanken en gång till?

caromania Forummoderator
2 oktober 2011 · 9 296 Inlägg

Varje gång du tankar, det är inte injection cleaner jag menar utan vanlig k-sprit, dvs alkohol som tar bort vatten som blir pga kondens vid temperaturväxlingar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dawwe ...has left the building...
2 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Det borde väl inte vara en förgasare på en 88:a i ordets sanna betydelse utan snarare en sk "Monojetronic", dvs "centralinsprutning" eller om man så vill en injektor monterad i något som påminner om en förgasare. Iaf dessa kan strula en hel del, så det kan vara på sin plats att plocka en på skroten, helst från en "lågmilad" bil.
Annars så skulle jag börja med att ställa in tändningen, den skall stå på 6 grader före ÖD på tomgång har jag för mig, dubbelkolla att kamremmen sitter rätt (du har ett "OT" märke på kamdrevet o motsvarande märke på svänghjulet ser man genom en liten lucka på växellådan, märket är en "kula" typ, eller så var det på min 1.8RP från -90). Nästa steg är att rengöra förgasaren, se till att det är "fri passage" där det skall vara så. Pilla inte på "förseglade" ställskruvar, de är förseglade av en anledning. Pillar man på dessa kan det ofta bli svårt att få till bra, stabil tomgång tex.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Golf_makkan
2 oktober 2011 · 146 Inlägg

tjennare jag hade ungefär samma problem med min golf 1a, hittade inga fel sen så provade jag med att ta bort bränsle slangen och tog kompressorn och blåste ur systemet mot tanken och då fungerade bilen hur bra som helst smile så kolla om du kanske har fått skit i tanken tongue

VolvoRdesign2012
2 oktober 2011 · 222 Inlägg

Golf_makkan skrev:
tjennare jag hade ungefär samma problem med min golf 1a, hittade inga fel sen så provade jag med att ta bort bränsle slangen och tog kompressorn och blåste ur systemet mot tanken och då fungerade bilen hur bra som helst smile så kolla om du kanske har fått skit i tanken tongue

Du menar från det lilla filtret,att jag ska koppla loss där och blåsa in i tanken?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
2 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Alex00Ander skrev:

Golf_makkan skrev:
tjennare jag hade ungefär samma problem med min golf 1a, hittade inga fel sen så provade jag med att ta bort bränsle slangen och tog kompressorn och blåste ur systemet mot tanken och då fungerade bilen hur bra som helst smile så kolla om du kanske har fått skit i tanken tongue

Du menar från det lilla filtret,att jag ska koppla loss där och blåsa in i tanken?

Låter ju idiotiskt, Att blåsa all skit till tanken som senare kommer slukas tillbaka till samma ställe?
Visst att plocka ur från båda sidor och sen blåsa. Byt soppa filter med.

Audis in Scandinavia Crew
VolvoRdesign2012
4 oktober 2011 · 222 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:

Alex00Ander skrev:

Golf_makkan skrev:
tjennare jag hade ungefär samma problem med min golf 1a, hittade inga fel sen så provade jag med att ta bort bränsle slangen och tog kompressorn och blåste ur systemet mot tanken och då fungerade bilen hur bra som helst smile så kolla om du kanske har fått skit i tanken tongue

Du menar från det lilla filtret,att jag ska koppla loss där och blåsa in i tanken?

Låter ju idiotiskt, Att blåsa all skit till tanken som senare kommer slukas tillbaka till samma ställe?
Visst att plocka ur från båda sidor och sen blåsa. Byt soppa filter med.

Ja jag vet då inte vad det kan vara för fel på golfen:(

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
4 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Spruta med startgas runt om förgasare etc och leta läckage

Audis in Scandinavia Crew
VolvoRdesign2012
4 oktober 2011 · 222 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Spruta med startgas runt om förgasare etc och leta läckage

Har sprutat startgas runt förgasare och vakumslangar men tomgången är lika som innan.

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
4 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Har du kollat Tempgivaren?

Audis in Scandinavia Crew
VolvoRdesign2012
4 oktober 2011 · 222 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Har du kollat Tempgivaren?

Tror jag bytt den:S

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
4 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Kolla över den. Den kan orsaka mer än man tror..

Audis in Scandinavia Crew
Golf_makkan
5 oktober 2011 · 146 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:

Alex00Ander skrev:

Golf_makkan skrev:
tjennare jag hade ungefär samma problem med min golf 1a, hittade inga fel sen så provade jag med att ta bort bränsle slangen och tog kompressorn och blåste ur systemet mot tanken och då fungerade bilen hur bra som helst smile så kolla om du kanske har fått skit i tanken tongue

Du menar från det lilla filtret,att jag ska koppla loss där och blåsa in i tanken?

Låter ju idiotiskt, Att blåsa all skit till tanken som senare kommer slukas tillbaka till samma ställe?
Visst att plocka ur från båda sidor och sen blåsa. Byt soppa filter med.

idiotiskt ja kanske med man behöver inte ha full tank bara prova blir det bättre vet man vad felet är big_smile bara att ta loss tanken sen och spola rent big_smile

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
5 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Då låter det väl smartast att plocka ner den tom och göra rent den. Blåsa rent och slänga dit nytt filter smile

Audis in Scandinavia Crew
kjellberg91
6 oktober 2011 · 35 Inlägg

Hade liknande fel på min mk1, bytte allt och tillslut ringade jag in felet, satt skit i förgasaren, plocka ner den och gör rent munstyckena och övriga bränsle gångar(kan ta en ståltråd och lite injectioncleaner och tryckluft) och byt bränslefilter så ska du se att felet är löst.
Lycka till  mvh viktor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang